Monday, March 17, 2014

Who moved my cheese?

 
 
 
 
Penulis: Spencer Johnson
Tahun: 2013
Penerbit: PTS Professional Publishing Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
Muka Surat: 77

Kisah yang ditulis untuk semua peringkat umur ini dapat dibaca dalam masa kurang daripada satu jam. Namun, keunikan wawasan yang terdapat pada kisah ini kekal sepanjang hayat.

Who moved my cheese? adalah sebuah perumpamaan ringkas yang mendedahkan hakikat kehidupan. Kisah yang lucu dan mencerahkan ini adalah tentang empat watak yang tinggal di sebuah kawasan berliku yang sibuk mencari keju bagi menggembirakan hati sendiri.

Keju adalah metafora bagi apa yang kita mahukan dalam hidup sama ada berkaitan dengan pekerjaan, perhubungan, wang, kesihatan ataupun ketenangan fikiran.

Manakala kawasan berliku yang dimaksudkan adalah tempat kita menemukan apa yang kita mahu sama ada organisasi tempat kerja, keluarga mahupun komuniti tempat tinggal.

Buku yang ditulis oleh penulis ini menerangkan kepada kita bagaimana menjangkakan perubahan, beradaptasi dengan perubahan secepatnya, menikmati perubahan dan bersedia untuk berubah secepatnya dan terus berubah tanpa henti.

Kenal pasti rahsia yang ada dan belajar menghadapi perubahan supaya kita tidak begitu stres dan dapat mengukir lebih banyak kejayaan di tempat kerja dan dalam hidup.


No comments:

Post a Comment