Monday, March 10, 2014

The leader in you

 
 
 

Penulis: Dale Carnegie
Tahun: 2013
Penerbit: PTS Profesional Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor.
Muka Surat: 224

Dalam kedatangan abad ke-21, dunia kini sedang melewati perubahan yang besar serta pergolakan yang hebat tetapi juga dengan membawa pelbagai kemungkinan yang tidak kurang besarnya. Dalam tempoh yang singkat sahaja, kita sudah menyaksikan kejatuhan masyarakat era selepas perindustrian, kedatangan zaman maklumat, perlumbaan dunia komputer, kelahiran teknologi dan tidak terkecuali revolusi perhubungan insan.

Perang dingin yang berakhir melihat suasana bisnes berkembang maju secara mendadak. Persaingan menjadi lebih global dan semakin sengit. Teknologi kian maju. Bisnes tidak dapat tidak mempedulikan kehendak dan keperluan pelanggan. Pengurus tidak boleh hanya mengeluarkan arahan dan mengharapkan ia dilakukan tanpa soal. Perhubungan peribadi tidak lagi boleh dilayan sambil lewa. Syarikat tidak lagi boleh mengamalkan sikap tidak apa dalam soal perbaikan kualiti. Kreativiti insan tidak lagi boleh dibiarkan sahaja tanpa membongkarnya.

Untuk bertahan lama, organisasi sama ada sektor korporat, sektor kerajaan ataupun badan NGO perlu melalui perubahan budaya yang besar. Para pekerja perlu tangkas dalam berfikir, bekerja dengan lebih bijak, memiliki impian lebih besar dan dapat berhubung antara satu sama lain dalam cara yang berbeza.

Buku The Leader in You (Edisi Bahasa Melayu) adalah panduan komprehensif yang menyenaraikan beberapa strategi bagi membantu kita mengenal pasti kekuatan dalam kepimpinan, mengenal pasti matlamat dan meningkatkan keyakinan diri, menyingkirkan mentaliti "kami vs mereka", menjadi anggota pasukan yang aktif dan mengukuhkan kerjasama antara sekutu, mengimbangi kerjaya dan masa lapang, mengawal kebimbangan dan memberi semangat dalam hidup kita dan banyak lagi.

 
 

1 comment:

  1. Salam tn, Saya mencari buku ini mana boleh saya dapatkan.
    kalau ada ni no sy 0132774452
    harga mahal tak pe janji ada baru 2nd pun boleh

    ReplyDelete