Tuesday, November 26, 2013

7 panduan realisasi agenda perpaduan





Aras perpaduan kaum boleh dikaji

Datuk Seri Najib Razak menggariskan tujuh panduan yang perlu patuhi bagi menjayakan agenda perpaduan nasional rakyat pelbagai kaum di Malaysia.

Perdana Menteri berkata, paling utama ialah menjadikan Perlembagaan Persekutuan yang diasaskan pemimpin terdahulu sebagai panduan, selain tidak melakukan perkara yang boleh mencabar undang-undang tertinggi negara. 
 

Panduan lain yang perlu dijadikan asas ialah keamanan dan keharmonian negara, Rukun Negara dan gagasan 1Malaysia.

Jadi landasan

Dalam soal keamanan dan keharmonian negara, kerajaan memberi sepenuh komitmen. Apa pun kita lakukan mestilah berlandaskan kepada peruntukan Perlembagaan.

Sebarang percubaan untuk mencari keputusan yang melanggar prinsip Perlembagaan pasti akan mengundang permasalahan besar kepada kita.

Rukun Negara juga dijadikan panduan kepada kita walaupun wujud sekian lama tetapi sampai sekarang masih relevan.


Jangan apa yang kita lakukan menyakiti orang lain dan jangan orang lain pula menyakiti kita. Kalau kita boleh terima perkara ini, selamatlah kita, katanya ketika pelancaran Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional (MKPN), di sini, semalam.

Ketepi lensa kaum, agama

Beliau berkata, jika tujuh panduan itu dapat dihayati dan dipatuhi, kemuncak pembangunan negara boleh dicapai apabila rakyat tidak lagi melihat satu sama lain melalui lensa agama atau kaum.

Pada majlis itu, Perdana Menteri menyerahkan watikah Ahli Majlis MKPN, antaranya Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye; Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa; aktivis sosial, Datin Paduka Marina Mahathir dan personaliti televisyen, Wardina Saffiyah Fadlullah Wilmot.

MPKN diberi masa enam bulan untuk mengemukakan cadangan kepada kerajaan berhubung agenda penyatuan nasional dan ia akan dibincang oleh Kabinet sebelum membuat sebarang keputusan.


(Berita Harian, 27 November 2013)

No comments:

Post a Comment