Friday, July 04, 2008

Amaran tentang penipuan internet

UNICEF sangat mengambil berat tentang penipuan emel yang menggunakan nama dan logo kami.

Laman web atau emel yang menawarkan kerja bagi pihak UNICEF adalah satu penipuan. Tawaran yang dibuat adalah rekaan semata-mata dan telah dicipta oleh individu yang tidak beretika. Dengan menggunakan jenama UNICEF, pihak tersebut cuba memusnahkan kepercayaan orang awam terhadap UNICEF.

Semenjak penipuan emel ini tersebar secara meluas, kami telah mengambil tindakan dengan melaporkan hal ini kepada Jabatan Hal Ehwal Perundangan UNICEF. Pada masa yang sama kami ingin memberi amaran kepada orang awam supaya tidak memberikan maklumat peribadi mereka sewenang-wenangnya. Jangan terpedaya!

Berhati-hati dengan ‘phishing’

Ketika media memberi perhatian yang serius terhadap kecurian data-data peribadi, kebanyakan pengguna – begitu juga dengan penyokong kepada organisasi berbentuk kemanusiaan seperti UNICEF – amat bimbang tentang keselamatan dan juga integriti data-data peribadi mereka.

Oleh sebab itu adalah penting agar anda berwaspada terhadap perutusan penipuan yang dilakukan melalui internet, atau lebih dikenali sebagai ‘phishing’.

Phishing merupakan sejenis penipuan yang dilakukan melalui mesej-mesej emel, mesej segera dan laman-laman web yang digunakan untuk memperdaya individu-individu agar memberikan maklumat sulit dan peribadi mereka. Penipuan ini membolehkan orang ramai ‘terpedaya dengan umpan’ tersebut dan memberikan maklumat peribadi mereka, di mana ia boleh digunakan untuk penipuan kad kredit dan lain-lain penyalahgunaan maklumat sulit yang lebih serius.

Emel-emel ‘phishing’ selalunya kelihatan seolah-olah dihantar oleh organisasi-organisasi yang sah, ia meminta para pengguna agar memberi jawapan atau menggunakan jaringan laman yang dibekalkan untuk mengemaskini maklumat peribadi mereka. Kadangkala ia mempunyai logo sesebuah organisasi serta alamat surat-menyurat, tetapi laman web yang diberikan, atau URL, tidak sama dengan laman web organisasi yang sah tersebut.

Antara maklumat-maklumat yang diminta oleh ‘phishers’ adalah nama dan alamat pengguna; nombor keselamatan sosial; nombor-nombor akaun dan juga kata-kata kunci; dan maklumat-maklumat tentang akaun bank dan kad kredit – kadangkala nama ibu pemegang akaun atau lain-lain maklumat sulit yang digunakan untuk tujuan-tujuan keselamatan.

Berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk mengelakkan diri daripada tertipu oleh skim ‘phishing’:

-Berhati-hati dengan emel yang diterima secara mendadak, mesej segera, ‘voicemail’ atau faks daripada pihak yang menyatakan bahawa mereka daripada pihak bank, syarikat kad kredit, perkhidmatan internet atau organisasi-organisasi kebaijkan di mana anda merupakan ahli atau anda mempunyai akaun dengan badan tersebut.

-Sekiranya anda telah menerima mesej seperti di atas, sila hubungi nombor panggilan perkhidmatan badan organisasi atau syarikat tersebut (tetapi bukan nombor panggilan yang telah diberikan di dalam mesej) serta sahkan kesahihan mesej tersebut.

-Jangan memberi jawapan balik kepada mana-mana emel, telefon atau arahan melalui faks yang meminta anda memberikan butir-butir peribadi anda.

-Jangan layari mana-mana jaringan laman web yang diberikan di dalam emel tersebut; dengan melayari jaringan laman web tersebut boleh membawa kepada muat turun program-program ‘spyware’ di dalam komputer anda.

-Sila lakukan semakan perbankan online, kad kredit atau lain-lain akaun dan semak baki di dalam akaun anda untuk memastikan kesemua transaksi yang telah anda lakukan adalah sah dan benar.

-Gunakan ‘software’ anti-virus yang terkini – termasuklah saringan emel dan juga program-program ‘anti-phishing’, yang boleh membantu menyaring mana-mana emel atau laman-laman web yang kemungkinan bertindak sebagai ‘phisher’.

Penterjemahan ke Bahasa Malaysia oleh Anne Jamaludin [UNICEF Malaysia]

2 comments:

  1. salam;
    saya ingin bertanya, seandainya kita telah terlanjur memberi segala maklumat peribadi kita, apa yang harus kita lakukan? adakah perlu segera membuat laporan polis?

    ReplyDelete
  2. "delete" maklumat berkaitan, selagi tidak bagi masalah, tak perlu lapor polis.

    ReplyDelete