Monday, June 09, 2014

Mengatur urus ruang kerja anda

 
 
 
 
 
 
Penulis: Susan L. Brock (terjemahan Khoo Kay Ping)
Tahun: 2001
Penerbit: Penerbitan Pelangi Sdn Bhd, Johor Bharu, Johor.
Muka Surat: 107

Buku ini untuk anda yang berkata, "Saya boleh menyelesaikan apa sahaja" ketika sekali imbas memandang timbunan kerja di atas meja anda tetapi kemudian gagal berbuat demikian. Buku ini juga adalah untuk anda yang mempunyai satu sistem pengurusan sahaja yang dipanggil susunan menegak atau yang mempunyai lima, enam atau mungkin sepuluh sistem pengurusan yang berasingan yang setiap satu untuk aspek kerja yang berlainan.

Mengatur Urus Ruang Kerja Anda adalah untuk anda sekiranya;

~berasa semakin lemas dalam lautan kertas.

~komputer yang seharusnya membantu anda mengurangkan penggunaan kertas sebaliknya kelihatan menghasilkan lebih banyak kertas.

~menyimpan kebanyakan dokumen yang sampai ke meja anda kerana anda tidak tahu bila anda akan memerlukannya lagi.

~sebahagian besar masa kerja anda nampaknya digunakan untuk mengubah kedudukan dokumen-dokumen yang sebenarnya menghalang anda daripada melakukan kerja lain yang lebih penting.

~bingung dan tidak tahu tempat untuk menyimpan semua memo, laporan, draf, bil, majalah, surat, dokumen lain dan mel yang anda terima setiap hari.


Seorang yang tidak terurus seolah-olah menaiki permainan roda Ferris. Memang roda itu bergerak tetapi apabila roda berhenti, orang itu akan berada di tempat yang sama seperti sebelum roda itu bergerak.

Ramai orang yang berbincang tentang pengurusan tetapi tidak pernah berbuat demikian. Apa sahaja cabaran yang anda hadapi dalam pengurusan dokumen, anda harus sedar bahawa anda tidak bersendirian. Setiap kajian yang dijalankan sepanjang dua puluh tahun lalu menunjukkan bahawa pengurusan dokumen merupakan salah satu daripada sepuluh aktiviti pembaziran masa para pengurus.

Walau apa pun pekerjaan anda, buku ini boleh membantu anda menjadi terurus dan kekal terurus. Buku ini juga mengandungi satu bahagian rujukan yang istimewa dan mudah dengan senarai semak dan carta untuk tinjauan semula yang pantas.


 

No comments:

Post a Comment