Friday, June 13, 2014

Amalan sunnah bulan Sya'ban








Bulan sya'ban adalah bulan yang mulia dan disunnahkan bagi kaum muslimin untuk membanyakkan puasa sunat. Hal ini ditegaskan dalam hadis sahih dari Aisyah r.a, katanya yang bermaksud; "Dahulu Rasulullah saw berpuasa sehingga kami mengatakan dia tidak pernah berbuka dan dia berbuka sampai kami mengatakan dia tidak pernah puasa. Saya tidak pernah melihat Rasulullah saw menyempurnakan puasanya selama satu bulan kecuali Ramadhan dan saya tidak pernah melihat dia berpuasa melebihi banyaknya puasa di bulan Sya'ban". (Hadis riwayat Bukhari).

Dari Aisyah r.a, katanya yang bermaksud; "Nabi saw belum pernah berpuasa dalam satu bulan melebihi puasa pada bulan Sya'ban". (Hadis riwayat Bukhari).

Sabda Rasululah saw yang bermaksud; "Bulan Sya'ban ada di antara bulan Rejab dan Ramadhan, ramai orang yang melalaikannya. Saat itu amal manusia diangkat, maka aku suka jika amalku diangkat ketika aku sedang puasa". (Hadis riwayat An-Nasai'e, 1/322 dalam kitab Al Amali)

Banyak amalan baik dan berfaedah untuk meningkatkan iman kita boleh dilakukan sepanjang bulan ini seperti berpuasa, banyakkan solat sunat, membaca al-quran dan berzikir.

Bulan Sya'ban juga boleh menjadi medan persediaan untuk kita berlatih berpuasa dan membiasakan diri bertadarus al-quran supaya kehadiran bulan Ramadhan nanti dalam keadaan kita sedang bersedia. Beristiqamah membanyakkan amalan-amalan sunat khususnya puasa.


Post a Comment