Friday, September 30, 2011

Media dan dasar sosial






Media menjadi nadi penyebaran maklumat yang penting kepada masyarakat Malaysia hari ini. Sama ada penerbitan tersebut surat khabar, majalah, radio, televisyen atau Internet, terdapat pelbagai sumber maklumat yang boleh dipilih. Bagaimanapun, adalah wajar memahami bahawa peranan media bukan sahaja membekalkan maklumat malah beruapaya mepengaruhi cara kita mendekati isu dan perdebatan. Mungkin juga media dapat menetapkan agenda penting kepada pembuat dasar dan ahli politik untuk merealisasikan agenda mereka.

Di sebalik potensi media dalam pembentukan dasar-dasar sosial, secara relatifnya terdapat sedikit kajian yang dilakukan berkaitan media dan sosial. Persoalan-persoalan seperti peranan media membentuk agenda negara ataupun pengaruh media terhadap kelompok yang membuat dasar belum terjawab sepenuhnya.

Kebanyakan kefahaman awam ialah media membawa isu kepada orang awam sehingga ke satu tahap mempengaruhi sikap dan persepsi yang menjejaskan dasar sedia ada. Akhbar-akhbar arus perdana di Malaysia dikatakan cenderung kepada kerajaan dan tidak segan silu menghentam pemimpin pembangkang jika ada peluang.

Contoh dalam isu Mohamad Sabu yang mengatakan Mat Indera adalah pejuang dalam serangan Bukit Kepong, isu ini telah menarik perhatian ramai untuk melihat apakah yang telah terjadi kepada waris anggota-anggota polis yang terbunuh. Akhirnya mereka mendapat perhatian dan habuan daripada pihak kerajaan sendiri. Pada masa yang sama sentimen menolak kenyataan Mohamad Sabu juga menjadi kuat kerana dicanang oleh media yang pro kerajaan. Selepas isu berkenaan reda, timbul pula isu hudud yang memaparkan pertentangan di antara PAS dan DAP.

Media kerap kali dituduh mempergunakan isu sama ada sebagai tajuk utama atau sebahagian daripada hiburan. Kadang kala ia bersifat positif kerana menimbulkan isu untuk perhatian umum tetapi sebaliknya lebih kerap mencetuskan salah faham atau prasangka. Ada beberapa perspektif terhadap impak media ke atas pandangan awam.

Kesan langsung- pandangan ini melihat media memberi kesan langsung kepada sikap awam, bagaimanapun pandangan ini ditolak kerana masyarakat harini tidak lagi pasif untuk menerima apa sahaja yang ditulis.

Peneguhan- perspektif ini menyoal tentang media tidak membentuk acuan pandangan awam, namun diterima bahawa mesej yang disampaikan ditafsirkan dengan pelbagai cara.

Tetapan agenda- pandangan ini menyatakan media tidak menentukan apa yang kita fikir tetapi mempengaruhi apa yang kita fikir. Secara umum pandangan ini menerima kenyataan bahawa orang awam memiliki agenda mereka sendiri tetapi media boleh mempengaruhi keutamaan agenda berkenaan terutamanya isu yang sedikit atau tidak ada maklumat.

Bentuk kerangka- penerusan dari penetapan agenda menjadikan media berupaya memberi kesan kepada kehidupan berpolitik serta cara masyarakat melihat dan memahami hidup. Ia berlaku dalam bentuk yang berbeza kerana pentafsiran mesej adalah berbeza-beza.

Apa pun pentafsiran mesej yang diterima, dasar sosial merupakan salah satu daripada keupayaan yang boleh dilakukan media untuk menyampaikan mesej kepada berjuta-juta orang yang tidak berminat dengan pembangunan.

 

No comments:

Post a Comment