Tuesday, October 04, 2011

Kemerosotan tamadun Barat




 
oleh Karim Raslan
 
Sejarah ditulis oleh mereka yang menang. Mereka yang tewas akan terus berada di pinggiran sejarah dan terus dilupakan. Di Malaysia berbeza dengan Indonesia, kuasa politik konservatif yang berjuang memerdekakan tanah air kita. Justeru, pejuang haluan kiri, seperti baru disedari pemimpin Pas, Mat Sabu telah dilupakan dan terpadam dalam coretan sejarah.
 
Namun, interpretasi sejarah berubah dari semasa ke semasa. Sememangnya, tiada satu versi sejarah yang ada terdapat pelbagai versi, dan selalunya mereka yang berkuasa sahaja dapat menentukan versi mana diguna pakai.
 
Tetapi, apakah akan berlaku apabila satu bangsa yang berkuasa itu mula merudum? Adakah sejarah akan ditulis dan digubah semula?
 
Perubahan ini dapat dilihat sejak kebelakangan ini melalui tulisan cendekiawan Barat tentang kemerosotan kuasa dan pengaruh Barat, terutama Amerika Syarikat.
 
Sejarawan, Niall Ferguson melakarkan proses ini dalam bukunya: Civilization: The West and the Rest (Tamadun: Barat dan yang lain). Ferguson mengutarakan hujahnya bahawa dunia Barat berjaya mengatasi kuasa y lain (Empayar China dan Ottoman) kerana enam aplikasi hebat: persaingan, sains, hak milik tanah, perubatan, masyarakat pengguna dan etika kerja.
 
Ferguson berhujah, dunia Barat berjaya mengusai semua enam ciri khas ini, tetapi dunia selain Barat hanya menguasai sebahagiannya sahaja atau tidak langsung.
 
Beliau berpendapat, masalah kemerosotan Barat kini merupakan krisis kepercayaan terhadap nilai ketamadunan mereka. Pendek kata, kuasa Barat telah gagal memperbaharui komitmen mereka kepada aplikasi hebat ini.
 
Kuasa barat seharusnya mengenal pasti dan mengapresiasi kehebatan dan kemegahan tamadun mereka sendiri kerana ia menawarkan set institusi ekonomi, sosial dan politik yang lengkap. Anda mungkin tidak bersetuju, tetapi sejak kebelakangan ini terdapat fenomena baru di mana ramai penulis mengupas isu kemerosotan kuasa Barat.
 
Krisis kepercayaan ini diburukkan lagi dengan krisis kewangan global dan momentum ekonomi yang lemah, dengan perlahan menghancurkan sistem ekonomi Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat.
 
Sememangnya, dalam edisi majalah New Yorker baru-baru ini, Adam Gopnik menulis esei yang berhujah, kemerosotan merupakan satu genre sastera yang kembali popular, dan ini sering menjadi topik pilihan ahli akademik dan pundit.
 
Tetapi adakah ini suatu perkembangan yang baru? Peramal kemerosotan mula meramal sejak zaman kejatuhan ini berzaman-zaman lalu. Menurut Gopnik, frasa “kejatuhan Barat” digunakan seawal tahun 1918 oleh sejarawan Jerman, Oswald Spengler.
 
Namun, ketakutan akan prospek keruduman tamadun Barat ini bukannya eksklusif daripada pemikir Barat, tetapi sudah menjadi tema penulis dan sejarawan seperti Ibn Khaldun, Tun Sri Lanang dan SimaQian.
 
Hadirnya buku seperti Civilization ini di Malaysia menunjukkan isu ini menjadi satu masalah global.
 
Mengapakah mereka (pemikir Barat) dan kita (pembaca buku) harus ditakutkan dengan keruntuhan aturan kuasa kini? Anda perlu membaca buku seperti yang ditulis Fergusan untuk mengetahui trendy-trend sedang berkembang dalam dunia ilmuwan sejarah.
 
Sejarawan Barat seperti Ferguson menghabiskan masa dalam kerjaya mereka mengkaji kebangkitan negara mereka ke tampuk kekuasaan dunia. Kini, mereka menghabiskan masa mengkaji kemerosotan kuasa negara masing-masing. Adakah hasil kerja seperti buku Ferguson ini merupakan cubaan untuk menerangkan sistem geopolitik dunia yang baru? Atau adakah ini merupakan satu amaran kepada kuasa baru, terutamanya dari Timur untuk tidak mengulangi perkara sama?
 
Tatkala Ferguson dan Gopnick berhujah, tamadun Barat sememangnya telah meninggalkan banyak legasi moral seperti mansipasi hak wanita dan toleransi antara agama. Pada masa sama, mereka berdua turut berlaku jujur dalam mengkritik kegagalan Tamadun Barat dalam menangani isu perkauman dan kesombongannya.

Bolehkah sejarawan Asia pada masa depan bersifat objektif dan holistik? Sememangnya, ketika kita di Malaysia sedang mengimbangi dan memperbetulkan obsesi dengan sejarah versi Umno, kita harus ingat situasi boleh berubah tiba-tiba dan bila-bila masa.
 
Tiada sesiapa mampu menidakkan kepentingan sejarah, tetapi harus ingat sejarah itu bukan sesuatu yang konstan ia akan diolah dan diinterpretasikan dari semasa ke semasa. Pemimpin Malaysia seharusnya risau adakah kita mampu untuk menguasai enam aplikasi yang diperkatakan Ferguson atau adakah mereka sekadar mahu menggunakan sejarah untuk menyerang musuh-musuh politik sendiri?
 
(Sinar Harian, 4 Oktober 2010)


Post a Comment