Friday, September 09, 2011

Tip hafal al-quran





Seorang imam muda dari Palestin telah dijemput menjadi imam solat tarawih pada bulan ramadhan lepas. Imam ini masih muda dan menghafal al-quran bermula umur lima tahun.

Saya bertanya kepadanya bagaimana dia menghafal al-quran dan bergelar hafiz, apakah caranya untuk menguatkan ingatan dan juga cara menghafal fakta-fakta dari buku.

Katanya, sangat mudah untuk menghafal al-quran jika kita dapat tahu beberapa tip.

Pertama, masa menghafal. Sebaik-baiknya selepas solat subuh hingga waktu zohor. Dalam senggang masa ini, otak kita masih cergas dan apa yang dibaca dan dihafal mudah diingat.

Kedua, minat. Biasanya tumpuan akan lebih banyak kepada subjek yang kita minat. Ketiga, baca berulang kali supaya ia melekat dan tetap kekal di kepala.

Tip yang diberikan oleh imam muda ini nampak seperti praktikal dan boleh diamalkan serta-merta. Banyak lagi teknik lain yang boleh disesuaikan dengan diri kita seperti membaiki cara menulis nota, belajar berkumpulan atau sentiasa membawa nota kuliah ke mana saja kita pergi.

Kejayaan dalam menghafal al-quran atau fakta-fakta untuk peperiksaan perlukan disiplin yang mantap. Berusaha menghafal adalah langkah awal membina kefahaman seterusnya memantapkan amalan praktikal.

 
Post a Comment