Sunday, September 11, 2011

Kegigihan punca kejayaan




Ketika melintasi sebatang jalan raya, saya terpandang papan iklan gergasi yang tertera ayat “kegigihan punca kejayaan”. Saya terfikir sejenak maksud ayat ini dan bertanya bagaimana seorang yang gigih berusaha boleh berjaya? Lalu saya membuat sedikit kajian terhadap orang yang telah berjaya dalam sukan.

Ramai daripada mereka ini memulakan kerjaya dengan membuat perancangan yang sangat rapi untuk menjadi juara. Kemunculan mereka bukannya sekelip mata, sebaliknya menggunakan banyak tenaga, wang ringgit dan latihan yang berpanjangan.

Semangat dan kegigihan terserlah dalam setiap perkara sama ada pengurusan diri, menentukan makanan ataupun memilih teknik yang sesuai. Contohnya, dalam memilih teknik latihan, selagi mereka tidak dapat hasil yang dikehendaki, selagi itulah mereka terus berlatih.

Seiring dengan kegigihan ialah sikap tidak mudah berpuas hati. Jika kita memiliki sikap berlebih kurang saja, kita telah mengambil mudah kualiti produk atau perkhidmatan yang sepatutnya lebih baik. Banyak kaitannya slogan kegigihan punca kejayaan dengan usaha dan perancangan kita. Merancang tanpa usaha adalah angan-angan, berusaha tanpa merancang menyebabkan kita letih.

Orang yang berjaya adalah orang gigih berusaha, mengambil peluang mengubah hidup dan tidak mahu kalah dalam persaingan.

No comments:

Post a Comment