Thursday, September 08, 2011

Cari jalan hidup




Kisah-kisah suka dan duka orang yang telah berjaya dalam kerjaya dan hidup banyak mengubah persepsi ramai orang terhadap hidup hari ini. Dua orang daripada mereka ialah W. Mitchell dan Candace Lighter.

Mitchell merupakan seorang perunding motivasi diri dan usahawan yang berjaya manakala Candace seorang ibu yang telah menggerakkan kempen mengenakan hukuman berat ke atas pemandu yang mabuk.

Kisah Mitchell lebih menyayat hati. Dua kali beliau ditimpa musibah. Pertama, kulitnya melecur 65 peratus, kedua, lumpuh dari paras pinggang hingga ke bawah kerana kemalangan kapal terbang. Hari ini dia bergerak menggunakan kerusi roda.

Walaupun tidak lagi mampu berjalan, dia gigih membina hidup yang baru. Kepada orang yang sangat mudah kecewa dan berputus asa, saya ambil kata-kata beliau untuk direnungi.

“Sebelum saya cacat dari pinggang ke bawah, saya seperti melakukan 10,000 aktiviti. Sekarang hanya tinggal 9,000 aktiviti. Apa yang harus menjadi fokus saya? Apakah saya akan menyesal 1,000 aktiviti yang tidak mampu saya lakukan? Tidak, saya lebih baik memberikan fokus pada 9,000 aktiviti yang mampu saya nikmati dalam hidup.”

Hidup dengan berkerusi roda sangat mengehadkan pergerakan. Tidak banyak aktiviti yang boleh dilakukan.

Kepada yang masih ada kaki, teruskan menikmati perjalanan sedia ada kerana kita tidak tahu bilakah masanya Tuhan akan mengambil kaki tersebut. Kepada yang masih ada sebuah kehidupan, teruskan menikmati hidup kita dengan rasa syukur dan terima kasih.

 

No comments:

Post a Comment