Wednesday, September 07, 2011

Mat Sabu tunjuk bukti




Sejak dari sekolah rendah kita didedahkan dengan perkembangan tamadun dan pembentukan sesebuah negara melalui subjek sejarah.

Di universiti, percernaan ke atas sejarah negara amat dititikberatkan kepada mahasiswa supaya mereka mendapat gambaran yang jelas bahawa membina sebuah negara Malaysia yang merdeka hari ini telah melalui proses yang panjang.

Selepas menamatkan pengajian, siswa dan siswi yang memilih untuk bekerja di sektor awam masih perlu belajar sejarah dan dasar luar negara untuk melayakkan mereka disahkan dalam perkhidmatan. Malah dari semasa ke semasa mereka perlu menghadiri Kursus pembangunan diri untuk meningkatkan tahap kompetensi.

Cetusan isu lama yang ditimbulkan oleh Timbalan Presiden Pas, Mat Sabu tentang tokoh yang bernama Mat Indera amat menarik perhatian. Pendedahan isu ini agak memeranjatkan kerana kita tidak pernah didedahkan dengan ketokohan beliau.

Cuma kerajaan Negeri Johor yang mengangkat martabat Mat Indera sebagai tokoh yang mengukir nama Johor. Penerbitan buku Pengukir Nama Johor oleh Yayasan Warisan Johor di bawah naungan kerajaan negeri amat sinonim dengan pendedahan Mat Sabu.

Pihak media sudah pun menyiarkan kulit buku ini dan setakat ini, buku tersebut merupakan sumber rujukan yang sahih dan boleh diterima pakai sebagai rujukan berwibawa.

Kita tidak tahu motif sebenar Mat Sabu membangkitkan Mat Indera. Namun selepas beberapa laporan polis, baharulah masyarakat dapat melihat sanak saudara yang menjadi mangsa dalam tragedi Bukit Kepong. Ada yang sudah uzur, bergantung kepada ihsan saudara-mara untuk menguruskan makan minum, ada yang tidak dapat merasai nikmat pencen suami atau ayah yang terkorban.

Satu demi satu keluarga yang terlibat mula menyatakan pandangan mereka dan liputan ke atas keluarga ini mula menunjukkan hasil. Menteri berkenaan dilaporkan akan menemui keluarga mangsa yang terkorban dengan harapan dapat meredakan rasa marah dan sakit hati terhadap kenyataan Mat Sabu itu.

Isu sama ada Mat Indera seorang hero sebenar atau tidak, kita serahkan kepada pakar-pakar sejarah untuk mengkajinya kerana ahli politik bukannya orang yang layak untuk memberi jolokan berkenaan. Kepintaran ahli politik menyuarakan pandangan mereka bukanlah syarat untuk mengesahkan bahawa Mat Indera seorang hero atau tidak.

Mat Sabu telah menggunakan masa yang sesuai untuk membangkitkan kepentingan menyelidik punca sejarah yang sebenar pada bulan kemerdekaan ini. Orang ramai yang tidak peduli tentang sejarah telah teruja apabila terdapat perdebatan tentang Mat Indera kerana sikap ingin tahu masyarakat telah mula menebal ketika ini.

Mereka tidak lagi bergantung pada satu sumber untuk mendapatkan maklumat sebaliknya mencari pelbagai sumber supaya di akhir pencarian ini mereka dapat membuat kesimpulan sendiri.

Hujah yang disiarkan di media pro kerajaan akan diadili dengan hujah yang terdapat dalam media alternatif. Anak-anak yang bekerja di bandar akan menghubungi ibu bapa untuk menerangkan perkara sebenar supaya isu berkenaan dapat difahami dengan jelas. Akhirnya, propaganda yang disiarkan di televisyen tidak diterima bulat-bulat sebaliknya ditapis dan dicerna dalam pemikiran sebelum membuat sesuatu rumusan.

Mungkin ramai yang menyangka sebelum ini Mat Sabu terlepas cakap, sebaliknya jawatan Timbalan Presiden tidak memberi laluan mudah kepada Mat Sabu untuk berbuat begitu. Beliau datang dengan hujah dan bukti yang kukuh mengiyakan kenyataannya.

Tindakan Mat Sabu mendedahkan peranan Mat Indera dan pengiktirafan kerajaan Negeri Johor adalah kenyataan yang mampu menangkis semua tohmahan ke atasnya. Pada masa yang sama kita juga ingin melihat bagaimana kerajaan Johor menghadapi isu ini, media yang banyak menghentam Mat Sabu dan reaksi Mat Sabu sendiri, adakah beliau ingin bertindak lebih jauh ke atas media yang menyerangnya atau bagaimana.

Setakat yang kita tahu, media kerajaan jarang benar memberi muka kepada Mat Sabu kerana diketahui Mat Sabu memang anti UMNO.

 

No comments:

Post a Comment