Tuesday, September 27, 2011

Doa untuk sahabat






Rakan saya dari Melaka menghantar pesanan ringkas memaklumkan salah seorang daripada rakan kami di Kuala Lumpur sedang diuji Allah swt. Beliau mengalami stroke (tersumbat arteri cerberal tengah) kira-kira pukul 2 pagi. Beliau terus dibawa ke unit kecemasan Hospital KPJ Kajang dan keadaannya dapat distabilkan. Kini beliau dipindahkan ke Ampang Puteri Specialist Hospital untuk rawatan pakar bedah otak.

Kemungkinan besar beliau akan menjalani pembedahan kraniotomi (buang tempurung kepala) sebagai ikhtiar mengurangkan tekanan akibat pembengkakan otak yang teruk. Rakan-rakan doktor menyatakan peluang beliau untuk hidup amat tipis namun jika pembedahan ini berjaya, beliau akan lumpuh sepanjang hayat.

Dalam dua hari ini saya mengikuti rapat perkembangan kesihatan beliau kerana pernah berjumpa dan berurusan dengannya. Ketika di Kolej Matrikulasi Kedah, kami bersama-sama dalam kursus pengurusan fail bagi meperkemaskan organisasi. Kali terakhir saya bertanya khabar ialah sehari sebelum puasa tahun ini ketika saya memesan sehelai baju korporat.

Dalam telefon, beliau menyatakan dengan jelas saiz baju yang sesuai dengan saya ialah M tetapi saya katakan saiz L lebih baik. Berulang-ulang kali beliau meyakinkan saya untuk menerima saiz M namun saya katakan tidak. Selepas itu, saya membayar RM65 dan mendapat baju korporat saiz L dengan nama ‘Zahir’ dijahit berbenang emas.

Kali pertama pakai, saya dapati saiz L agak besar. Memang benar, beliau telah membuat telahan yang tepat terhadap saiz baju yang patut saya pakai. Ternyata beliau bukan sahaja seorang yang mengenali rakan-rakan tetapi juga dapat menentukan dengan baik ukuran baju rakan-rakannya.

Ada lagi yang menarik tentang beliau. Semasa mengadakan bengkel menulis blog dua tahun lalu, beliau menghampiri saya untuk mempromosi blognya yang baru bermula. Katanya, amat sukar menarik pengunjung ke blog yang bersifat terlalu akademik, dan lebih baik kalau dapat ‘diturunkan’ ketinggian tulisan berkenaan supaya dapat menarik khalayak untuk membaca dan memberi pandangan mereka.

Saya bersetuju dengannya kerana memang di peringkat awal banyak cabaran untuk menulis apatah lagi menarik orang ramai membaca blog kita. Beberapa hari selepas bengkel itu, saya mengunjungi blog beliau dan membaca beberapa artikel yang ditulis.

Artikelnya memang sarat dengan bahan-bahan tarbiyah yang memberi panduan dan bimbingan untuk membina kefahaman yang Islam yang sahih. Walaupun ringkas dan pendek, mesej artikenya sangat bermakna kepada saya.

Beliau pernah mengalami masalah saraf menyebabkan sebelah mukanya herot tetapi tidak begitu serius. Ingatannya tidak terjejas dan masih boleh mengenali rakan-rakan yang lain. Beliau juga masih boleh memandu ke sana-sini seorang diri dan menghadiri program-program yang disediakan bersama-sama.

Namun satu perkara yang diyakini ialah tekanan darah tinggi sedang melingkari tubuh badannya. Memang amat mengejutkan kali ini kerana tekanan darah yang tinggi menyebabkannya terpaksa melalui detik-detik yang mencemaskan dalam hidupnya dan hidup saya serta hidup rakan-rakan yang lain.

Kami mendoakan agar Allah swt memberi ihsan dan menerima doa kami untuk kesejahteraan saudara Sabri Ibrahim, seorang pemuda yang hatinya sentiasa bersama dengan Islam, fikirannya sentiasa berfikir untuk mengembalikan masyarakat kepada cara hidup Islam dan lisannya sentiasa mengingatkan saya dan rakan-rakan yang lain untuk meneruskan usaha dakwah dan tarbiyah.

 

No comments:

Post a Comment