Thursday, September 15, 2011

Tiga hari di Brunei 2



 

Bandar Seri Begawan adalah ibu negara Brunei. Ketika bergerak dari Serasa ke ibu kota ini, jalan raya sangat lancar dan di kiri kanan masih lagi penuh dengan kawasan hijau.

Perkampungan Lambak sedang rancak dengan pembinaan rumah-rumah baru. Salah satu penempatan yang padat ialah kawasan Lambak Kanan yang didiami hampir lima ribu orang, bilangan yang cukup baik untuk pasar raya Giant membuat untung. Melalui strategi harga rendah dan maklumat harga melalui risalah, hampir setiap masa pasar raya itu ramai orang.

Bandar Seri Begawan tidak memiliki bangunan yang tinggi-tinggi seperti di Kuala Lumpur atau Singapura. Bangunan paling tinggi ialah Bank Pembangunan Islam Brunei dan Hotel Jubilee di Kianggeh.

Ia masih lagi tidak menunjukkan perubahan yang ketara dari segi pembangunan kerana kawasan pembinaan amat terhad. Antara agensi kerajaan yang masih ada di sana ialah Kementerian Hal Ehwal Agama yang bersebelahan dengan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin. Di situ ada Jabatan Masjid yang mengambil berat perjalanan masjid dan surau seluruh Brunei.

Bertentangan dengan kementerian itu ada studio radio dan televisyen, RTB (Radio Televisyen Brunei). Bagaimanapun sebahagian besar operasi telah berpindah ke bangunan baru di Jalan Kebangsaan.

Terdapat juga sebahagian bangunan lama yang dikenali sebagai Bangunan Sekretariat dan di sebelahnya bangunan Kementerian Kewangan. Terdapat juga bangunan sejarah, Muzium DiRaja dan Mahkamah Syariah berhampiran balai polis Bandar Seri Begawan. Kawasan mahkamah dahulunya merupakan kawasan lapang.

Di tengah-tengah jalan raya berhampiran Pejabat Pos Besar, Bangunan Sekretariat dan Makam Raja Ayang terdapat Jam Peringatan yang  diperbuat daripada simen. Perletakan batu asas jam ini di sempurnakan oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang pertama, Persekutuan Tanah Melayu, Tuanku Abdul Rahman pada 11 Julai 1959 bersempena dengan lawatan keberangkatan baginda ke Brunei bermula dari 6 hingga 12 Julai 1959. Ia kekal di situ sehingga kini.

Satu-satunya  kompleks yang gah di sini ialah Kompleks Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah iaitu pusat perniagaan yang dibahagi dua. Sebelahnya adalah lot-lot kedai yang menjual pelbagai barangan, sebelah lagi disewa oleh taikun pasar raya iaitu Hua Ho.

Kerancakan kompleks ini kurang menonjol berbanding satu lagi kawasan komersil iaitu di Gadong. Di Yayasan, tumpuan lebih kepada membeli barangan di Hua Ho kerana pihak pengurusan di sini kurang promosi untuk menarik dan mengekalkan pelanggan yang memilih Gadong, Lambak atau Tanjung Bunut untuk membeli-belah.

Tempat penginapan juga terhad di sini. Terdapat empat hotel iaitu Renaissance, Terrace, Jubilee dan Brunei Hotel. Harganya dari B$60 ke atas, bagi yang hendak harga murah boleh menyewa di Pusat Belia berdekatan.

Panorama paling menarik di Bandar Seri Begawan ialah Kampung Ayer. Ia terkenal dengan teksi air iaitu sampan yang berulang-alik mengambil dan menurunkan penumpang di antara waterfront dengan Kampung Ayer. Tambangnya hanya seringgit ke semua destinasi.

Waterfront baru sahaja dirasmikan pada bulan Mei lepas oleh Putera Mahkota,  Al-Muhtadee Billah ibni Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'Izzaddin Waddaulah. Kawasan itu dulunya menempatkan pelabuhan untuk persinggahan kapal  kargo dan menjadi pintu masuk penumpang dari Limbang, Sarawak dan Temburong.

Saya pernah sekali menggunakan jeti ini ketika masih belum dinaik taraf.
Menariknya jeti ini ialah, di hujungnya iaitu sebelah Sungai Kianggeh terdapat Pasar Tamu Kianggeh yang menjual barangan keperluan dapur, makanan tradisional Brunei dan makanan laut.

Terdapat juga kayu tas yang dijual dengan harga B$2 sebatang. Berhampiran lampu isyarat dekat jambatan, dulu ada sebuah gerai makanan yang menjual satay.

Saya dan rakan-rakan pernah makan di sini dan pernah juga berjumpa dengan Ustaz Dr Aziz Hanapi yang ketika itu sedang bekerja di Brunei. Dia juga sering makan-makan di sini di samping menikmati suasana muara di Kampung Ayer.

Kampung Ayer didiami hampir tiga ribu orang dan kerajaan Brunei mengambil berat keadaan dan pembangunan di situ dengan menyediakan sekolah, masjid, balai bomba dan kemudahan-kemudahan lain. Ancaman paling besar ialah kebakaran yang memusnahkan sesetengah penempatan.

Kedudukannya yang tidak teratur dan kurang ciri-ciri keselamatan menyebabkan api senang marak dan memusnahkan rumah-rumah yang terlibat. Ancaman lain ialah kehadiran pekerja asing yang menyewa rumah-rumah di sini yang mencemarkan suasana dengan pengedaran dadah.

Kerapkali media menyiarkan isu ini supaya masyarakat di Kampung Ayer mengambil berat persekitaran hidup mereka yang pada hakikatnya sangat aman.

Di tebing atau daratan, kereta penduduk Kampung Ayer bersusun-susun. Setiap ruang di penuhi kereta. Ia menjadi pemandangan yang menyeronokkan apabila kita melalui laluan dari Bandar Seri Begawan ke Muara kerana laluan ini menyusuri muara sungai hingga ke laut.

Laluan ini juga terdapat Muzium Brunei yang dibuka dari pagi hingga jam lima petang. Di sebelahnya terdapat kawasan perkuburan lama yang menempatkan makam sultan-sultan Brunei terdahulu.Hadapan sedikit dari muzium adalah Kampung Pelambaian iaitu kawasan untuk jemaah haji Brunei berkumpul dan bertolak ke Mekah pada era kapal laut.

Di Mentiri, kita dapat lihat sebuah perkampungan air yang lebih moden yang teratur disediakan oleh kerajaan Brunei.

Mercu tanda Bandar Seri Begawan ialah Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin yang memiliki binaan klasik tetapi sangat menarik. Warna bangunannya tidak luntur biarpun telah lama dibina.

Dalamnya menggunakan penghawa dingin sepenuhnya dan terasa lebih khusyuk apabila solat. Pada sebelah malamnya, suasana persekitaran masjid ini dihiasi lampu berwarna-warni yang menjadikannya sangat indah.

 

No comments:

Post a Comment