Sunday, August 21, 2011

Mentaliti tidak menyerah kalah




Orang-orang muda yang baru menamatkan alam persekolahan dan mula mencari kerja sentiasa berhadapan dengan persaingan yang sengit. Bahkan kita yakin, dengan kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia, mereka perlu bersaing dengan graduan yang jauh lebih baik dalam pelbagai bidang. Andai lulusan universiti belum dapat dijamin kerjaya mereka, apatah lagi lulusan SPM.

Kepada orang muda yang kecewa kerana gagal mencari pekerjaan, anda sebenarnya jauh lebih baik daripada mereka yang tidak pernah mencuba. Ramai orang yang telah berjaya beberapa kali menemui kegagalan dalam usaha mereka.

Contohnya, dua orang penulis buku motivasi telah bepusing-pusing mencari penerbit yang sudi menerbitkan buku mereka. Bukan sekali malah 33 kali mereka berdua mencari penerbit, namun semuanya gagal. Semangat tidak mahu kalah menyebabkan mereka berusaha lagi.

Kali ke-34 baharulah seorang penerbit mahu mendengar dan menerima manuskrip buku Chicken Soup for the Soul. Hari ini, buku tersebut dijual lebih 80 juta naskah di seluruh dunia. Ia terjadi kerana kegagalan tidak pernah wujud di minda penulis buku berkenaan.

No comments:

Post a Comment