Saturday, August 27, 2011

Huffaz Palestin di Melaka


 
 
 
 
Haluan Palestin, sebuah sekretariat di bawah Haluan Malaysia telah berjaya membawa dimensi baru kepada usaha-usaha membantu masyarakat Islam Palestin sepanjang bulan Ramadhan tahun ini. Dimensi baru yang dimaksudkan ialah membawa sepuluh orang huffaz al-quran dari Palestin untuk mengimami solat tarawih di masjid dan surau terpilih seluruh Malaysia.

Program ini menjadi realiti apabila Haluan bergabung dengan Rabitah Ulama’ Palestin dengan sokongan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan para huffaz tersebut memulakan tugas mereka seawal minggu pertama Ramadhan. Sambutan daripada masyarakat Islam sangat menggalakkan sehingga terpaksa melepaskan beberapa undangan kerana pertindihan tempat.

Negeri Melaka turut mendapat khidmat salah seorang huffaz iatu Suhaib Said Bakr Hassan yang berusia 20 tahun. Beliau mula belajar menghafal al-quran sejak umur lima tahun.

Ketika ini menuntut di University of Balqa, Jordan dalam bidang kejuteraan elektrik. Berasal dari Ramallah, Tebing Barat, Suhaib adalah anak bongsu daripada lapan orang adik-beradik. Ketika ditanya bagaimana perasaannya dapat menjejakkan kaki ke Malaysia, beliau menyifatkan Malaysia adalah sebuah negara yang aman, masyarakat yang harmoni dan pelbagai budaya hidup dalam suasana toleransi yang tinggi.

Saya ingin sekali tahu bagaimana Suhaib boleh menghafal al-quran, tentu dia memiliki tip untuk cepat menghafal ini. Jawabnya mudah. Pertama, tentukan masa yang paling sesuai untuk baca dan hafal. Beliau memilih tempoh selepas subuh hingga zohor untuk ulangkaji, mentelaah dan menghafal ayat-ayat al-quran. Kesannya jauh berbeza jika seseorang cuba menghafal ketika waktu petang atau malam kerana kedua-dua masa ini sangat tidak produktif untuk ingatan.

Sepanjang pemerhatian saya ketika membawa Suhaib ke masjid dan surau seluruh Melaka, dia mencuba semua jenis makanan dan minuman yang dihidangkan. Dua tiga hari pertama, nampak sedikit kekoknya semasa makan nasi, nasi beriyani dan nasi uduk. Saya dan rakan-rakan benar-benar memahami keperluan makanannya dan kami berusaha membawanya ke kedai makanan Arab di Bukit Beruang supaya rasa rindu kepada roti dan nasi Arab dapat dipenuhi.

Masuk minggu kedua, Suhaib sudah dapat menyesuaikan diri dengan makanan berempah dan rasa pedas cili padi. Sikapnya yang tidak memilih jenis makanan menjadikan program sepanjang bulan Ramadhan kali ini lebih lancar, jika tidak kami perlu berusaha lebih untuk menyediakan keperluan makan dan minum yang sesuai.

Selain mendapatkan surat kebenaran dari Jakim, Haluan Palestin turut mendapatkan kebenaran daripada Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) untuk memudahkan pergerakan imam Palestin khususnya menjadi imam solat isya’ dan tarawih. Alhamdulillah, setiap tempat yang dihadiri mendapat sambutan yang menggalakkan daripada jemaah malah ada yang berharap program seperti ini akan dilaksanakan lagi pada tahun depan.

Di samping menjadi imam, program ini juga bertujuan mengutip sumbangan daripada jemaah untuk disalurkan kepada masyarakat Palestin. Bulan Ramadhan adalah bulan berkat, sempena dengan keberkatan bulan ini, jemaah dan masjid mengambil kesempatan mengumpul sumbangan masing-masing dan diserahkan kepada Haluan Palestin.

Penganjuran program ini disambut baik oleh masyarakat Islam termasuk pemimpin kerajaan dan ahli politik. Salah sebuah masjid yang mengambil bahagian, Masjid Al Muhajirin, Penjara Sungai Udang, Melaka telah menganjurkan majlis berbuka bersama kakitangan penjara Zon Selatan. Seiring dengan majlis itu, sumbangan kepada ibu-ibu tunggal, orang kelainan upaya (OKU) dan anak-anak yatim Paya Sum Sungai Udang, Melaka disekalikan dengan serahan kutipan bagi tabung Haluan Palestin oleh YB Timbalan Menteri Kementerian Dalam Negeri, Datu Wira Abu Seman.

Di surau Taman Merbok, Bukit Katil, majlis serahan sumbangan kepada Tabung Haluan Palestin telah disempurnakan oleh YB Datuk Mat Sirat Abu, ahli parlimen Bukitl Katil. Kehadiran beliau untuk bersama-sama menunaikan solat tarawih sangat dihargai khususya dalam membantu masyarakat Islam Palestin yang sedang diuji Allah swt.

Selain itu, sumbangan untuk tabung Haluan Palestin dilancarkan di surau dan masjid yang dihadiri oleh Suhaib. Antaranya ialah surau Taman Bukit Terendak, Pusat Islam Politeknik Merlimau, surau Taman Merbok, Bukit Katil dan surau Taman Tasik Utama, Ayer Keroh. Keprihatinan dan kepedulian msyarakat Islam di Melaka amat mengharukan dan kita berharap Allah swt akan memberi ganjaran yang berlipat ganda kepada semua penyumbang dan penderma.

Sebelum meninggalkan Suhaib, saya sempat membisik kepadanya dengan memaklumkan, Insya Allah, kita akan berjumpa lagi pada tahun hadapan. Program Imam Palestin pada Ramadhan tahun ini sangat memberi pendedahan kepada Haluan Melaka dalam pengurusan dan pelaksanaan program yang bersifat jamai’ kerana dapat memberi sumbangan yang besar kepada kesedaran masyarakat Islam terhadap isu Palestin. 



No comments:

Post a Comment