Thursday, August 18, 2011

Bekas kotak tisu dalam kereta




Suatu hari saya ke pasar raya untuk membeli sebuah bekas kotak tisu. Memang agak lama saya tidak menggunakan bekas untuk kotak tisu dalam kereta saya kerana tidak melihat kotak tisu sebagai satu alat yang penting. Harga bekas kotak tisu ini tidaklah mahal tetapi coraknya sangat cantik.

Sebelum ini saya membiarkan saja kotak tisu dalam kereta tidak berbungkus kerana tidak menilai kepentingan kotak tisu itu dibungkus lawa-lawa. Saya tidak fikir orang yang menumpang kereta saya berfikir yang bukan-bukan tentang pemilik kereta. Namun, persepsi saya terhadap kotak tisu dalam kereta saya tiba-tiba berubah apabila memikirkan tentang 'apa orang fikir tentang peribadi kita'.

Kerap kali saya memandang bekas kotak tisu dalam kereta saya kerana merasakan ada satu perubahan yang agak ketara dalam penampilan kotak tisu kali ini. Sesekali rasa bangga dan bahagia.

Kotak tisu memberi satu pengajaran dalam prinsip hidup saya. Kadang kala saya kurang memberi tumpuan kepada perkara-perkara kecil yang boleh membentuk persepsi orang lain terhadap diri saya. Persepsi ini membuatkan kita dipandang rendah, personaliti yang tidak mesra dan cara fikir yang ganas.

Kotak tisu mengajar saya tentang memberi perhatian kepada nilai-nilai estetika walaupun kecil. Barulah saya faham, dalam hidup kita, semua perkara mesti diberi perhatian, insya Allah barulah akan datang kesempurnaan dalam hidup.

 

No comments:

Post a Comment