Friday, August 19, 2011

Tangani segera isu murtad




Pendedahan media tentang aktiviti sebuah pusat tuisyen yang mengajar kanak-kanak Islam mengenai agama kristian sangat mengejutkan masyarakat. Pada umur tujuh tahun, kanak-kanak itu menjadi sasaran kelompok pengembang agama kristian yang berselindung di sebalik institusi pendidikan. Ia tidak berlaku di ceruk kampung sebaliknya di bandaraya Kuala Lumpur, tempat tumpuan masyarakat Malaysia.

Dalam masa dua tiga hari lagi maklumat pelajar yang dipengaruhi pasti akan mudah diperoleh dalam Internet. Manakala pusat tuisyen tersebut akan dipantau oleh orang ramai yang mula marah dengan gerakan kristianisasi ini.

Minggu lepas kita didedahkan dengan aktiviti sebuah gereja yang menarik sebilangan kecil orang Islam untuk menjadi pengikut agama mereka melalui nyanyian, kuiz dan soal jawab. Hari ini pelajar sekolah cuba diajar agama kristian di pusat tuisyen. Apa pula yang akan berlaku esok? Barangkali akan ada orang Melayu yang muncul untuk mengaku dia seorang penganut kristian di Malaysia.

Murtad bukannya isu kecil dan tidak boleh disembunyikan daripada pengetahuan masyarakat. Rata-ratanya kita membaca pendedahan di media sebab musabab orang Melayu yang mudah ke gereja atau terpengaruh dengan ajakan mubaligh ini adalah kerana keadaan ekonomi yang sangat teruk. Dalam menangani permasalahan umat ini, di mana wang zakat yang didakwa berjumlah ratusan juta ringgit setiap tahun? Adakah kerana terlalu banyak sehingga tidak dapat mengenal pasti keutamaan memberi zakat kepada asnaf yang layak? Apabila timbul isu cuba memurtadkan orang Islam, barulah agensi zakat dan lebih-lebih Baitulmal bersuara, itupun hanya sekejap.

Tanggungjawab institusi dalam masyarakat Islam amat signifikan kerana tidak semua orang Islam berkemampuan untuk meneruskan hidup. Ada yang merempat di kaki lima, menumpang di rumah jiran dan mendapat ehsan orang ramai untuk makan dan minum.

Dalam keadaan begini, di mana perginya pegawai institusi yang lebih suka memakai baju dengan bertali leher untuk berjumpa kumpulan sasar. Mereka harus sedar bahawa bantuan kebajikan tidak hanya menjadi hak eksklusif institusi agama sebaliknya diambil juga peranannya oleh pertubuhan bukan kerajaan sama ada Islam ataupun bukan Islam yang kebanyakannya dipelopori oleh pertubuhan yang cenderung dengan agama.

Bailtulmal dan institusi agama Islam perlu bekerja mencari golongan yang susah ini ke merata tempat. Mereka wajar menggunakan saluran media yang lebih terbuka hari ini untuk meminta bantuan orang ramai menyalurkan maklumat supaya orang miskin, susah dan terlantar mendapat hak mereka.

Masa untuk menunggu di dalam pejabat berhawa dingin dan bersidang sudah tidak sesuai kerana ancaman memurtadkan umat Islam semakin meningkat. Kes yang didedahkan hanya berlaku di Kuala Lumpur, bagaimana pula di bandar-bandar besar lain, tentu kes serupa ada di mana-mana kerana kemiskinan dan kemelaratan hidup belum dapat dihapuskan di negara ini.

Walaupun ada enakmen yang memperuntukkan hukuman kepada mana-mana pihak yang cuba memurtadkan orang Islam, ia masih lagi bersifat akademik kerana kebanyakan kes diselesaikan secara kaunseling. Saranan Timbalan Perdana Menteri  isu ini diberi perhatian amat wajar supaya masyarakat tidak memandang serong agama masing-masing yang kelak boleh memecah-belahkan masyarakat yang berbilang agama ini.
 


No comments:

Post a Comment