Wednesday, August 17, 2011

Sains dan matematik, tidak ada prinsip




Isu mengajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris belum lagi selesai rupanya apabila Kementerian Pelajaran kembali membangkitkan hasrat untuk melihat semula keputusan yang dibuat sebelum ini. Alasan yang diberikan ialah terdapat permintaan daripada ibu bapa yang mengharapkan kedua-dua subjek itu diajar dalam bahasa Inggeris menggunakan kaedah dua bahasa.

Apakah yang sebenarnya hendak dibangkitkan dalam isu ini? Dasar Pelajaran Kebangsaan yang dimulakan lebih separuh abad lalu telah mantap dan hanya perlu penambahbaikan dalam beberapa perkara sampingan dan tidak perlu membuat rombakan kepada perkara teras.

Pelaksanaan dasar pendidikan di negara ini telah berjaya melahirkan generasi baru Malaysia yang boleh berbahasa Melayu dengan baik dan membentuk pemikiran yang menjadikan perpaduan sebagai asas pembentukan sebuah bangsa yang merdeka. Anak-anak muda bukan Melayu hari ini tidak mengalami masalah untuk berkomunikasi sesama mereka dan rakan-rakan yang lain dalam bahasa Melayu.

Pelaksanaan dasar yang sering kali berubah menyebabkan ramai pihak yang tidak senang duduk. Isu sains dan matematik ini telah menghimpunkan tokoh-tokoh bahasa dan pembangkang untuk mendesak kerajaan mengembalikan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Melayu.

Sistem pendidikan di Malaysia yang menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya telah berjaya melahirkan ramai graduan yang memiliki tahap ilmu yang tinggi. Para pelajar sekolah turut bercita-cita meneruskan pengajian di institusi pendidikan tinggi tempatan walaupun kos pendidikan semakin meningkat kerana pelbagai faktor.

Idea mengembalikan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris hanya mengundang rasa tidak senang dalam masyarakat kerana isu ini telah pun dianggap selesai sebelum ini.

 

No comments:

Post a Comment