Friday, August 19, 2011

Marah membawa padah




Jika seorang rakan kita marah-marah dan tidak dapat dikawal, dia dikatakan tidak sabar dan beremosi. Kalau keadaan tersebut tidak dapat ditenteramkan, marah jenis ini hanya memburukkan keadaan malah mengundang rasa tidak senang kepada orang lain.

Apakah erti marah? Pertama, marah menandakan harga diri yang rendah. Sukar bagi orang lain, rakan-rakan dan saudara mara hendak memberi hormat kepada orang memiliki harga diri yang rendah.

Kedua, lebih banyak kecewa daripada bahagia. Orang lain memandang orang yang mudah marah sebagai mudah sensitif dan 'cepat merah telinga' kerana sukar hendak diajak bergurau. Setiap perkara yang remeh dan lawak dianggap serius. Jadi, siapa yang hendak berkawan dengan orang jenis ini?

Ketiga, apa yang dilakukan oleh orang yang marah- tumbuk dinding? Menghempas barang? Menjerit? Semuanya ada. Risiko kerosakan dan kecederaan lebih besar kalau berkawan dengan orang yang mudah marah.

Dalam kalangan kita, ada yang dihimpit masalah kewangan, hutang kad kredit, hutang sewa kereta, sewa rumah dan banyak lagi. Andainya masalah ini dilayan dengan emosi marah, semua masalah tidak akan selesai kerana kaedah terbaik menyelesaikan kekusutan jiwa dan fikiran ialah dengan sabar.


 

No comments:

Post a Comment