Tuesday, June 25, 2013

Amerika, China dan pendidikan

 



Beijing, China


oleh Karim Raslan



Saya sering ditanya ibu bapa yang gelisah tentang tempat terbaik untuk hantar anak mereka ke sekolah dan universiti. Sebagai siswa universiti di Britain, ramai beranggapan saya akan mempromosikan institusi pengajian di UK. Anggapan ini mungkin benar buat masa lampau, namun saya semakin kurang yakin semenjak kebelakangan ini.

Malah, ibu bapa di Malaysia yang bijak pandai sudah menjangkakan perubahan pola ini dan menghantar anak mereka ke Amerika Syarikat (AS), terutamanya institusi-institusi di Pantai Timur dan kolej ‘Ivy League’.

Pada masa sama, hampir kesemua anak muda Malaysia berbangsa Cina daripada keluarga berada  kini ke Beijing selama sekurang-kurangnya setahun untuk meningkatkan penguasaan bahasa Mandarin mereka. Malah sesetengahnya mengikuti kursus di universiti terkemuka bandar itu, Universiti Peking.

Pada saya, ini merupakan kombinasi yang bagus: membuka mata anak muda tentang kehidupan di dua negara paling berkuasa dan dinamik di dunia. Ini tidak bermakna graduan dari AS (termasuk ‘Ivy League’) lebih pandai daripada mereka yang menuntut di Britain. Namun, mereka memang lebih bijak.

Bagaimanapun kualiti ini selalunya lesap apabila pendapat mereka diterjemahkan di atas kertas. Sememangnya, saya tidak memahami nilai yang dibawa ujian aneka pilihan yang amat sebati dengan sistem pendidikan AS. Apakah faktor di sebalik pola ini?

Yang pasti, universiti-universiti di AS mempunyai kelebihan dari segi wang ringgit dan persatuan pelajar yang penuh kepelbagaian. Ini kemudiannya menjurus kepada rangkaian yang cukup berpengaruh untuk masa depan pelajar-pelajar lain.

Pada masa sama,  salah seorang siswa terkemuka yang baru menamatkan pelajaran di Britain adalah Bo GuaGua, anak  bekas pemimpin Parti Komunis yang kini ditahan, Bo Xilai. GuaGua belajar di sekolah  elit di Britain, Harrow diikuti Kolej Balliol di Universiti Oxford. Ketika kejatuhan ibu bapa beliau dari singgahsana, pilihan pendidikan GuaGua jelas menjadi bukti - ibu bapanya ketinggalan zaman dan kurang berhati-hati.

Dengan China kini  ada jumlah tertinggi bagi pelajar yang belajar di luar negara (mengatasi India), pengalaman GuaGua di UK mungkin menjadi pengaruh paling besar untuk menghalang ibu bapa lain di Beijing dan Shanghai. 1 juta pelajar China kini belajar di luar negara di penghujung 2006, dan pada 2011 sahaja, 340,000 pelajar telah pergi ke luar negara.

Perubahan ini mungkin memakan masa kerana London masih lagi sebuah hab kewangan yang penting walaupun kuasa diplomatik mereka kian merosot. Namun, persaingan hebat di antara kuasa-kuasa besar merentasi Lautan Pasifik ini bermakna US punya tarikan kuat untuk ibu bapa dari China yang ingin menyediakan anak mereka untuk zaman mendatang.

Anak-anak golongan kaya di China kini belajar di institusi seperti Akademi Phillips Andover (ditubuhkan pada 1778 dan alma mater Presiden George W Bush), pesaingnya Phillips Exeter (1781) dan Groton School (1884 - tempat persekolahan Presiden Franklin Delano Roosevelt).

Institusi-institusi ini menarik perhatian ibu bapa di China kerana ia memberikan anak-anak mereka kelebihan untuk diterima masuk ke universiti ‘Ivy League’ seperti Harvard atau Yale. Malah Bo GuaGua sendiri menuntut di Harvard Kennedy School (HKS) untuk kursus polisi awam selepas tamat belajar di Oxford.

Statistik dari US Department of Homeland Security menunjukkan terdapat 6,725 pelajar dari China di sekolah menengah pada 2011, berbanding hanya 65 pada tahun 2006. Secara keseluruhan, lebih 157,000 pelajar dari China belajar di AS pada tahun itu -  22 peratus daripada jumlah keseluruhan pelajar asing.

China sekali lagi melangkaui India sebagai sumber terbesar bagi pelajar asing di AS pada 2010. Sebaliknya, Malaysia hanya menghantar 6,190 pelajar ke AS pada tahun itu. Ini mungkin menunjukkan  rakyat Malaysia masih mendambakan institusi pendidikan Britain - walaupun ia mungkin menjadi kelemahan kita.

Ketika artikel ini ditulis, minda paling bijak dan pintar daripada dua kuasa besar dunia sedang membina persahabatan di dewan kuliah dan halaman sekolah di AS dan juga semakin hari, di China.

Mungkin, pertembungan di antara China dan Barat yang amat dikhuatiri tidak akan berlaku apabila anak-anak muda dari negara-negara itu sendiri sedang sibuk bersaing sesama sendiri di dalam institusi-institusi elit masing-masing.
 
(Sinar Harian, 25 Jun 2013)

 

No comments:

Post a Comment