Wednesday, June 19, 2013

Risiko mandi sungai







Kematian serentak tiga orang kanak-kanak di Rantau Panjang, Kelantan amat menyedihkan. Tragedi lemas di Sungai Golok itu boleh dielakkan jika ibu kanak-kanak itu memahami bahawa risiko lemas ketika mandi sungai sentiasa ada. Malangnya sikap tidak beringat kerana menganggap sudah menjadi kebiasaan akhirnya mengundang padah.

Keselamatan kanak-kanak adalah tanggungjawab penjaga. Anak-anak yang berumur empat hingga tujuh tahun tidak begitu kisah keselamatan diri kerana mereka tidak dapat membezakan dengan tepat bahaya dan seronok. Apa yang mereka ingat ketika bermain dengan air khususnya di sungai ialah seronoknya berenang, kejar-mengejar dan menyelam. 

Pengawasan orang dewasa ketika kanak-kanak mandi di sungai amat penting kerana dapat membantu menyelamatkan nyawa dan kehilangan jiwa dalam sesebuah keluarga. Kesedaran begini wajar ditingkatkan khususnya kawasan yang sering terdedah kepada risiko kemalangan jiwa lebih-lebih lagi ketika banjir.

Sungai Golok mempunyai arus yang agak laju. Berenang dan mandi ketika arus laju ini mengundang bahaya dan peranan penduduk sekitar amat perlu untuk menyelamatkan nyawa kanak-kanak pada masa depan. 

No comments:

Post a Comment