Thursday, June 06, 2013

Abenomics, teras keyakinan Jepun

 
 
 
 
 
 
oleh Karim Raslan
 
Pada 9 Mei lalu, perusahaan bank Jepun, Sumitomo Mitsui Banking Corp (atau SMBC) mengejutkan pasaran Asia-Pasifik apabila membeli 40 peratus saham Bank Tabungan Pensiunan Nasional (BTPN) dari Indonesia menerusi dua peringkat transaksi.

Pada peringkat pertama, SMBC dijangka membayar sejumlah USD946 juta untuk menguasai 24.26 peratus saham BTPN. Selain itu, pasaran turut dikejutkan minggu lepas apabila Dai-ichi Life Insurance membeli 40 peratus saham Panin Life, juga dari Indonesia, dengan nilai transaksi berjumlah USD295 juta.

Dalam situasi berasingan, Suntory Holdings dari Osaka, Jepun berjaya mendapat persetujuan untuk menyenaraikan divisyen makanan dan minuman ringannya dalam pasaran saham Tokyo. Sejurus dengan itu, mereka dijangka melaksanakan Saham Terbitan Awam (Initial Public Offering/IPO) bernilai USD4.4 billion – IPO terbesar di Asia tahun ini.

Saya meramalkan Suntory akan menggunakan hasil pendapatan dari IPO tersebut untuk mengembangkan sayap mereka ke luar negara, terutama ke Asia Tenggara. Pada 2012, perusahaan-perusahaan dari Jepun membelanjakan USD84.6 bilion untuk aktiviti pembelian saham luar negara.

Jadi, apa yang dapat anda ketahui daripada semua perkara ini? Hebohkan kepada semua, Jepun telah kembali! Setelah bergelumang dengan ketidakstabilan politik dan situasi ekonomi yang tiada hala tuju, kini Jepun tampak sudah kembali ke arah pemulihan. Mengapa? Cuma satu perkataan: Abenomics.

Perkataan itu berasal dari nama Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe, yang kembali memegang tampuk pemerintahan bersama partinya, Parti Demokratik Liberal (LDP) pada Disember 2012. Penggal pertama Abe sebagai Perdana Menteri pada 2006-2007 kurang memberangsangkan. Kini, secara perlahan, beliau memimpin Jepun kembali ke arah kemajuan.

Jadi, apakah maksud “Abenomics”? Menurut Yoshito Hori, Managing Partner GLOBIS Capital Partners dalam penulisannya bertarikh 22 Mei 2013, Abenomics merangkumi “tiga anak panah”.

“Anak panah” pertama berkait dengan dasar monetari secara agresif iaitu dengan mensasarkan tahap inflasi mereka pada dua peratus, mendepresiasikan nilai Yen dan memperluas aktiviti quantitative easing.

Hal ini bakal mencetuskan suatu pusingan devaluasi kompetitif di seluruh Asia Pasifik apabila setiap negara menyesuaikan diri dengan penurunan nilai Yen. Untuk merealisasikan sasaran ini, pada Mac lepas, Abe menggantikan Gabenor Bank Negara Jepun (BOJ), Masaaki Shirakawa dengan Presiden Bank Pembangunan Asia (ADB) Haruhiko Kuroda – yang lebih berani melaksanakan dasar-dasar tersebut.

Seterusnya “anak panah” kedua adalah mengenai dasar fiskal. Abe telah mengambil keputusan menaikkan perbelanjaan fiskal negara kepada dua peratus dari jumlah keluaran dalam negara kasar (KDNK).

Manakala “anak panah” terakhir berkait dengan reformasi struktur untuk memacu pembangunan, termasuk menyertai rundingan Perkongsian Trans-Pasifik demi merangsang pelaburan di sektor swasta.

Usaha tersebut tampak membuahkan hasil: di sebalik kejatuhan mendadak pasaran minggu lepas, ekonomi Jepun berkembang 3.5 peratus dari tahun ke tahun pada penggal kedua 2013. Hal ini dipacu oleh penggunaan swasta, yang membentuk 60 peratus daripada KDNK Jepun.

Penyusutan nilai Yen juga membantu aktiviti eksport negara tersebut menjadi lebih kompetitif. Pada April 2013, kiriman luar negara berkembang sebanyak 1.1 peratus dari tahun ke tahun. Di samping itu, dasar pertahanan dan luar negara turut dirombak apabila Abe meningkatkan lagi perbelanjaan ketenteraan – buat yang pertama kali dalam 11 tahun.

Harus diingat bahawa kerancakan pembangunan Jepun akan memberikan impak strategik kepada ekonomi Asia Tenggara. Seperti contoh, Bank Negara Thailand telah menurunkan kadar faedah kepada 2.5 peratus daripada 2.75 peratus dengan alasan untuk menyaingi penyusutan nilai Yen.

Begitu juga dengan Korea Selatan dan Australia yang melakukan perkara sama. Malah sesetengah negara berkemungkinan mengambil langkah kawalan modal demi menangani banyaknya kemasukan wang ke Jepun.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa rintangan kepada Abenomics. Kadar pulangan bond Jepun tetap mengecewakan dan isu-isu struktur seperti beban hutang yang tinggi masih lagi tidak diselesaikan.

Namun begitu, teras asas Abenomics lebih menjurus kepada meningkatkan keyakinan negara Jepun. Selepas bertahun-tahun dilanda kemelesetan ekonomi dan bergantung kepada Amerika, Jepun sekarang sedang bangkit dan menuju kembali ke arah kemajuan.
 
(Sinar Harian, 4 Jun 2013)

No comments:

Post a Comment