Terengganu unggul sekali lagi dalam Ujian Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR) 2010. Sudah sebelas tahun berturut-turut pelajar-pelajar tahun
enam yang berjaya menunjukkan pencapaian cemerlang ini, suatu rekod yang mesti
dicemburui oleh negeri-negeri lain. Kegembiraan jelas terbayang di wajah para
pelajar dan turut dirai oleh guru dan ibu bapa. Sambil memegang kertas
keputusan peperiksaan, ada pelajar yang menitiskan air mata gembira,
mengucapkan tahniah sesama sendiri dan memeluk erat rakan-rakan di sekitar
mereka.
Terengganu diletakkkan sebagai negeri kedua paling miskin
selepas Sabah. Namun kemiskinan ini tidak menghalang para pelajar untuk belajar
bersungguh-sungguh, merealisasikan harapan ibu bapa dan guru serta
menyemarakkan cita-cita tinggi untuk mengubah masa depan masyarakat.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin turut
teruja dengan kejayaan dan pencapaian pelajar dalam UPSR kali ini merumuskan
bahawa terdapat nilai-nilai kecemerlangan yang boleh dicontohi oleh negeri-negeri
lain. Umumnya, meraih kecemerlangan perlukan kerja kuat, masa yang lebih banyak
untuk mengulangkaji dan tumpuan khusus kepada teknik menjawab soalan. Dalam kes
Terengganu, kita boleh meletakkan kejayaan pelajar kepada tiga faktor utama.
Pertama, membangunkan sepenuhnya modal insan. Kedua, meningkatkan sokongan
melalui modal sosial dan ketiga, menggerakkan fungsi struktural sebagai
pelengkap kepada pencapaian yang cemerlang.
Pelajar adalah modal insan yang diberi perhatian. Mereka
didedahkan dengan ciri-ciri kecemerlangan, teknik menjawab soalan dan jati diri
yang kental. Pemikiran mereka ditanam dengan jiwa perjuangan supaya tidak mudah
kalah untuk bersaing merebut kejayaan. Individu yang menjadi tumpuan ini
ditatang sebaik-baiknya supaya tidak mudah alah kepada serangan minda yang
melemahkan daya juang.
Ibu bapa dan guru adalah modal sosial yang banyak
mempengaruhi pemikiran dan tingkah laku pelajar. Sokongan lisan dan dorongan
jiwa sentiasa memberikan perangsang kepada pelajar untuk mengekalkan usaha
mereka. Mungkin ada ibu bapa yang menemani anak ketika belajar sehingga dua
tiga jam supaya anak tidak berasa keseorangan. Ada ibu bapa yang tidak berkira
dengan wang ringgit apabila menghantar anak-anak ke kelas tuisyen setiap malam.
Ada pula yang menghantar anak-anak ke kursus kemahiran belajar supaya dapat
menjawab peperiksaan mengikut teknik yang betul. Pendek kata, ibu bapa sanggup
bersama-sama dengan anak-anak seolah-olah mereka pula yang akan menduduki
peperiksaan. Kesedaran beginilah yang patut ada dalam diri ibu bapa supaya masa
depan anak-anak akan terjamin dengan mendapat keputusan yang cemerlang.
Peranan guru sangat penting. Didikan guru membentuk karektor
dan cara fikir pelajar. Tentulah kecemerlangan pelajar di Terengganu dipelopori
oleh guru-guru yang memiliki cara fikir juara. Guru juga bertungkus lumus memberi
pengajaran dan kefahaman supaya pelajar dapat berfikir ketika menjawab
peperiksaan, bukannya meminta pelajar menghafal kandungan buku teks. Keupayaan
guru mengenal pasti masalah dan keperluan menjadi nadi kepada tindakan ibu bapa
untuk mengambil tindakan seterusnya.
Jabatan pelajaran negeri dan kerajaan negeri berfungsi
sebagai fungsi struktural iaitu memberi bantuan secukupnya kepada pelajar untuk
selesa dengan proses pembelajaran. Bantuan dan sokongan kewangan, tenaga
pengajar dan program peneguhan jati diri menjadi ramuan kepada kejayaan pelajar
UPSR seluruh Terengganu.
Gabungan modal insan, modal sosial dan fungsi struktural
dilihat menjadi faktor kepada kejayaan mengekalkan keputusan yang cemerlang
pada tahun ini. Apa yang penting ketika ini ialah mengekalkan usaha yang telah
disediakan supaya momentum kejayaan akan terus disambar pada tahun depan.
No comments:
Post a Comment