Monday, November 21, 2011

Takrif tamadun ikut sunah Rasulullah




oleh Maulana Ariff 

Tamadun dalam bahasa Melayu secara lumrah ditakrifkan sebagai kemajuan sesuatu bangsa, negara atau masyarakat.

Berasal dari perkataan Arab, istilah tamadun menurut laman maya Pusat Rujukan Persuratan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bermaksud ‘‘cara hidup yang serba berkemajuan; peradaban. bertamadun sudah maju dalam cara hidup; berkemajuan; beradab.”

Tamadun dalam bahasa Inggeris ialah civilisation. Jika dirujuk kepada kamus-kamus bahasa Inggeris, huraian maksudnya adalah sama dengan huraian DBP.

Persoalannya, apakah bentuk peradaban dan cara hidup yang menjadi kayu ukuran? Di kalangan masyarakat Islam di Malaysia, istilah tamadun juga diterima pakai sebagaimana huraian DBP yang pasti turut dipengaruhi oleh kamus-kamus bahasa Barat.

Maka ketamadunan lumrah diukur berdasarkan kemajuan dari segi pembangunan fizikal, peradaban dan budaya manusia sejagat, bukan dari sudut ketentuan Allah yang bersumberkan al-Quran dan sunah Rasulullah SAW.

Secara mudah, seseorang yang bertamadun akan dinilai dari segi kemampuan ekonominya, pendidikan duniawinya, status sosial dan akhlak sejagat. Adakah matlamat menjadikan Malaysia sebuah negara maju pada tahun 2020 juga berasaskan nilai tamadun sejagat ini, atau kita hanya bersandarkan kepada pencapaian ekonomi?

Jika kita terus menerus menilai tamadun dengan acuan ini, maka kita sebenarnya hanyalah pak turut kepada nilai-nilai sogokan Barat yang subur di Eropah. Nilai-nilai ini mula diterapkan ke benua lain melalui penjajahan bersenjata pada zaman Roman, diikuti kolonialisme Britain, Belanda, Sepanyol, Perancis dan Itali.

Seorang pemikir dan penulis Islam yang masyhur, Muhammad Asad telah membuat catatan menarik mengenai perkara ini dalam buku klasiknya The Road to Mecca yang diterbitkan pada 1954. Petikan yang relevan itu hamba terjemahkan di sini:

‘‘Sejak zaman Greek dan Rom, para pemikir dan sejarawan Eropah lebih cenderung untuk melihat sejarah dunia dari sudut pandangan dan kehendak sejarah Eropah serta pengalaman budaya Barat semata-mata. Ketamadunan bukan Barat hanya akan dijelmakan ke dalam perspektif mereka jika kewujudannya atau sebarang pergerakan di kalangan penduduknya telah atau mungkin mempengaruhi secara langsung nasib orang Barat; maka dari kaca mata Barat, sejarah dunia dan kepelbagaian budayanya hanyalah titik terakhir dalam sejarah perkembangan Barat.”

Akhbar

Muhammad Asad berketurunan Yahudi dilahirkan di Austria dengan nama Leopold Weiss. Beliau bertugas sebagai wartawan dengan beberapa akhbar terkemuka Eropah sebelum memeluk Islam dan berhijrah ke Mekah kerana katanya berasa muak dengan ‘‘kekosongan hidup masyarakat Eropah yang terlampau mengejar kemewahan dunia dengan penuh ketamakan.”

Betapa pengamatan yang dicatatkan pada tahun 1954 itu masih relevan hingga sekarang. Bahawa istilah tamadun, sama ada dari sudut ilmu atau amalinya, masih dalam acuan Barat sekalipun di dunia Islam.

Lalu kita pun mahu mengejar ketamadunan mengikut acuan Barat, iaitu kemajuan lahiriah yang berpaksikan pembangunan ekonomi. Dalam proses ini, kita berkemungkinan mengorbankan identiti budaya, politik dan sosial asal kita. Jika tidak berwaspada, akhirnya institusi agama Islam yang kita dakap juga akan runtuh.

Lihatlah betapa gelombang demokrasi dan kebebasan acuan Barat yang dipacu oleh sistem ekonomi kapitalisme telah meruntuhkan sistem pemerintahan yang sedia ada di beberapa negara Islam. Sama ada ia berlaku kerana kesalahan atau kesilapan presiden-presiden yang memerintah, perkara ini masih jadi bahan perbahasan.

Malah golongan raja yang masih memerintah di beberapa negara Islam juga dalam keadaan gelisah kerana dihambat rasa tidak selamat.

Yang nyata gelombang demokrasi, kebebasan dan kapitalisme ini lebih hebat daripada arus komunisme yang gagal dalam percubaan untuk berkembang ke negara-negara Islam di Asia Timur dan Asia Tenggara, termasuk Malaysia dan Indonesia. Komunisme yang berpusat di Rusia hanya berjaya menakluki beberapa negara Islam berhampiran Asia Tengah (Kazakhstan, Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan).

Sebaliknya sistem demokrasi, kebebasan dan kapitalisme acuan Barat itu telah berjaya menembusi tempat-tempat di mana komunisme menemui kegagalan. Komunisme gagal kerana prinsip keadilan untuk semua yang dilaungkan hanyalah retorik yang tidak menjadi kenyataan. Pada realitinya, ia menyekat perkembangan ekonomi dan akhirnya menyempitkan rezeki rakyat.

Ledakan kemajuan ICT turut memberikan dimensi baru kepada demokrasi dan kebebasan bersuara. Dibawa bersamanya suara hak asasi manusia termasuk gelombang seksualiti sejenis yang kuman-kumannya sudah pun merebak ke Malaysia. Inilah realiti yang kita hadapi pada hari ini dan mungkin lebih tenat pada masa akan datang.

Umat Islam di Malaysia wajar mencemburui segala anasir dan nilai acuan Barat yang mudah dibawa masuk melalui lorong demokrasi, kebebasan, kapitalisme dan hak asasi ini. Jika kita tidak berwaspada, institusi agama Islam juga boleh runtuh. Kita masih boleh menimba ilmu untuk kehidupan dunia (sains dan teknologi, ilmu perniagaan dan sebagainya) dengan syarat kita menapis segala nilai-nilai yang bertentangan dengan syariat Islam.

Maka dari sudut ilmiahnya, kita wajar menakrifkan semula istilah tamadun supaya benar-benar menepati kehendak Allah SWT sebagaimana yang dinyatakan dalam Quran dan dihuraikan melalui sunah Nabi Muhammad SAW.

Ketamadunan acuan Barat sangat dipacu oleh ketamakan kepada kekayaan duniawi. Ia berpaksikan prinsip ‘siapa yang kaya akan lebih berkuasa.’ Kekuasaan Ilahi tidak wujud lagi dalam kerangka istilah ketamadunan Barat ini. Pendokong-pendokong konsep tamadun Barat melalui media baru yang bebas tanpa sempadan dengan rakus melaungkan slogan-slogan mudah memikat nafsu manusia yang tidak beriman.

Sebab itulah kita lihat sudah tampil orang Melayu yang mempunyai kedudukan dan pengaruh turut menyuarakan sokongan kepada Program Seksualiti Merdeka. Mereka termasuklah tokoh politik lelaki dan wanita ternama yang mempunyai kelibat penglibatan dengan projek-projek golongan ‘Islam liberal.’

Kesenangan

Akhir kalam, renungliah maksud ayat 26 surah Ar Ra‘d sebagai panduan kehidupan di dunia ini.

‘‘Allah meluaskan dan menyempitkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Mereka (yang ingkar) bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang kecil dan tidak kekal berbanding kesenangan akhirat .”

Jika kita beriman kepada firman Allah ini, maka wajib ditulis semula takrif tamadun supaya sejajar dengan bait doa dari al Quran (Al Baqarah 2: 201) yang lazim dibaca selepas solat: Rabbana atina fidunya hasanah, wafil akhirati hasanatan waqina azabannar (Ya Tuhan, berikanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat, dan peliharalah kami kami dari azab neraka).

Tamadun inilah yang junjungan kita Nabi Muhammad SAW telah gariskan ketika empayar Rom sedang menuju ke kehancurannya. Kenapa kita mahu melupai sejarah ini?

(Utusan Malaysia, 20 November 2011)

 
Post a Comment