Wednesday, July 27, 2011

Pembangunan manusia vs pembangunan sumber manusia




Pembangunan manusia dan pembangunan sumber manusia adalah dua perkara yang sangat berbeza. Trend dalam organisasi menunjukkan pembangunan sumber manusia adalah lebih popular dan sering dikaitkan dengan kecemerlangan organisasi.

Syarikat-syarikat korporat dunia berbangga apabila dapat menonjolkan keuntungan tahunan yang berjumlah jutaan ringgit di samping ketua eksekutif yang bergaya.

Namun, kemegahan dan kekayaan itu tidak kekal lama apabila skandal demi skandal yang melibatkan kecurangan nilai meruntuhkan seluruh organisasi dan ketuanya didakwa. Nasib seperti ini beraku kepada syarikat Enron Corporation, Amerika Syarikat pada tahun 2001.

Pembangunan manusia memiliki maksud yang lebih luas, merangkumi pembangunan diri, ketrampilan dan rohani. Mental, fizikal, spiritual dan sosial digabung bersama supaya manusia benar-benar dibangunkan seluruh potensi mereka.

Ketika pembangunan sumber manusia hanya memenuhi keperluan organisasi tanpa mengaitkan dengan pembinaan roh dan jiwa, pembangunan manusia melihat seluruh jasad dan jiwa yang ada pada manusia sebagai sumber kekuatan.

Seekor burung dipelihara dalam sangkar emas. Hari demi hari, ia berkicau setiap hari dan semakin lama semakin perlahan kerana tidak diberi makan dan minum. Akhirnya ia mati dalam sangkar emas.

Dalam konteks manusia sebagai makhluk ciptaan Allah yang paling sempurna, pembangunan manusa adalah jawapan kepada kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat. Manusia memiliki potensi unggul yang boleh digilap untuk menjadi cemerlang.

 
Post a Comment