Wednesday, July 06, 2011

Dengar dan layan





Kemahiran mendengar adalah kemahiran yang sangat penting dalam proses melayan. Mendengar orang muda atau orang tua bercakap atau sesiapa sahaja, seharusnya diberi perhatian kerana barangkali mereka memberi banyak kebaikan kepada kita.

Kita ambil contoh tentang seorang yang belum diketahui tahap akalnya. Tentunya kita tidak tahu sama ada dia seorang yang baik atau tidak ketika bercakap, namun kita dapat mengetahui degan mendengarnya bercakap. Sebaik bersuara, sah dia tidak pandai.

Pengajarannya ialah kita jangan jadi seperti itu. Kita jangan jatuhkan maruah orang lain kalau tidak pandai bercakap. Kena dengar orang tua bercakap supaya dapat pengalaman, bukannya mendengar sehingga menjadi tua.

Kenapa dengar orang muda bercakap? Sebabnya, orang muda hari ini mendapat ilmu dengan cepat dan mungkin boleh menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi.

Konsep ‘pandai kerana makan garam dahulu’ agak kurang menepati budaya dan tradisi hidup kita hari ini. Perkembangan pendidikan dan bilangan penyelidikan yang banyak telah menyuntik idea baru kepada setiap orang kerana ilmu datang dari semua arah.

 
Post a Comment