Saturday, April 24, 2010

Allium Cepa

Bertindak khusus pada konjuktiva dan membran mukus pernafasan, membentuk keadaan keradangan seperti rembesan kahak atau mata berair yang akut. Tindakan yang sedikit pada saluran usus. Simptom-simptom utama ialah selesema yang akut dan hasilkan rembesan yang banyak daripada mata sama ada keluar dengan sendiri atau digosok keluar. Manakala dari hidung, keluar mukus yang berbau. Digunakan untuk demam-demam, radang mata dan hidung, sakit yang menikam-nikam dan tajam seperti sakit telinga pada kanak-kanak dan sakit gigi. Juga boleh digunakan untuk alahan, hay fever atau radang tekak.

Fikiran Bimbang, risau yang tidak dapat dijelaskan.

Kepala Keliru, sakit kepala dengan selesema; dalam bilik, petang; lega dalam bilik yang terbuka; melarat bila masuk ke dalam bilik yang panas. Sakit dalam pelipis, kerap sebelah kanan; melarat dengan mengenyitkan mata; seluruh kawasan dahi atas; teruk sebelah kiri.

Mata Tahi mata dan air mata meleleh keluar; mata kiri kelihatan kemerah-merahan. Sensitif pada cahaya; teruk sebelah malam. Gatal, berdenyut-denyut dan panas terbakar dalam mata.

Hidung Banyak hingus keluar dari hidung dan mata berair. Kerap bersin dengan bau yang menusuk hidung, selesema; bila masuk ke dalam bilik panas. Kerap selesema, sakit kepala, banyak air mata yang keluar, batuk, panas, rasa haus, tangan menggigil; teruk di sebelah petang, lega di tempat terbuka.

Kerongkong Sakit dalam kerongkong melarat ke telinga.

Abdomen Perut menderam-deram. Kerap kentut. Panas terbakar tiba-tiba atau sejuk menusuk.

Kencing Kerap kencing dan banyak air. Air kencing merah dan panas terbakar dalam saluran kencing.

Pernafasan Kahak sebabkan suara serak. Tekak gatal dan sakit. Batuk kering berterusan kerana menyedut udara sejuk. Berdebar-debar dan tekak rasa sempit. Tekak berlendir; batuk dengan suara serak. Pernafasan seperti ditahan kerana tekanan pada bahagian tengah dada.

Kakitangan Luka, rasa lemah terutama bahagian lengan. Sakit dalam ibu jari kaki kanan dan jari hantu kiri.

Umum Panas berpindah-pindah ke seluruh badan, haus. Lemah dan letih, mesti berbaring. Sejuk dan panas silih berganti semasa perembesan mukus (air mata, hingus). Badan rasa sakit-sakit.Rasa urat menyucuk-nyucuk di muka, kepala, leher dan di mana-mana saja; teruk sebelah malam.

Melarat Petang dan malam; dalam bilik panas.

Lega Tempat terbuka.

3 comments:

  1. Anonymous10:10 PM

    Salam,

    Sy nak tanya betul ke khasiat allium cepa dapat menghilangkan rassa berdebar-debar dan tekak rasa sempit ?

    ReplyDelete
  2. Ada sebahagiannya, tapi berdebar-debar lebih kepada penawar causticum. Macam manapun, lebih baik dapatkan preskripsi pengamal.

    ReplyDelete
  3. As'kum.
    Salah satu rawatan amat berkesan bagi merawat gejala tak menyenangkan begini ada di:

    Pembasmian penyakit tekak berlendir, gatal dan pedih kerongkong, mata berair dan pedih, nanah dan bisul

    Semoga berjaya hendaknya. TQ.

    ReplyDelete