Saturday, April 03, 2010

Dulcamara

Bertindak pada membran mukus dan otot-otot tisu menyebabkan selesema dan radang rheumatik dengan simptom-simptomnya kerana terdedah pada pertukaran udara secara mengejut dan hujan yang turun tiba-tiba. Pendedahan ini menyebabkan timbulnya simptom-simptom yang lebih banyak seperti radang mata sistitis (radang pundi kencing), batuk kokol atau cirit-birit. Juga digunakan untuk demam dengan kahak kuning. Dulcamara juga bertindak pada sistem limfa dan kulit yang sebabkan pembesaran kalenjar, tompok-tompok merah yang gatal, kurap, kudis bercuping dan ketuat.

Fikiran: Cenderung menyergah orang lain tetapi tidak marah. Letih dan tidak sabar. Rasa mahu bertengkar.

Kepala: Bangun pagi dengan terhuyung-hayang dan pening-pening, pandangan kabur, menggigil dan lemah. Kepala rasa berat. Pelipis rasa sakit seperti ditebuk. Kelemumur tebal, rasa rambut hendak tercabut.

Mata: Radang mata kerana terdedah pada kesejukan. Anak mata menjadi besar.

Telinga: Berdenyut-denyut dalam saluran pendengaran dan kalenjar parotid. Sakit telinga pada sebelah malam; tidak dapat tidur.

Hidung: Berdarah, darah merah cerah dan panas, sedikit tekanan pada bahagian atas hidung. Selesema kering, melarat dalam cuaca sejuk.

Muka: Urat muka menyucuk-nyucuk dan mendapat asma selepas hilang jerawat di muka. Kuping jerawat tebal, perang dan kekuningan di muka, dahi dan dagu.

Mulut: Lidah dan mulut kering. Air liur berkumpul dalam mulut. Lidah dan rahang menjadi lemah jika terdedah pada udara sejuk atau minum air sejuk (ais). Lidah lumpuh.

Perut: Enggan makan. Sendawa. Loya. Muntah.

Abdomen: Sakit perut kerana terdedah pada kesejukan atau cirit-birit dengan perut menderam-deram dan sakit di belakang. Sakit berterusan di kawasan berhampiran pusat. Kalenjar inguinal (bawah abdomen dekat pelipat ke paha) membengkak kerana sejuk.

Najis: Terasa hendak buang air besar di sebelah petang, abdomen bawah menjerut-jerut diikuti najis yang besar, nipis dan berbau masam. Cirit-birit menyebabkan najis berwarna kuning dan hijau silih berganti. Cirit-birit berair kuning dengan rasa sakit perut sebelum buang air besar. Cirit-birit atau berak berdarah kerana angin atau cuaca sejuk.

Kencing: Saluran kencing panas terbakar semasa kencing. Kencing di luar kawalan. Kerap mahu kencing, rasa menusuk-nusuk di dalam abdomen.


Seks lelaki: Mati pucuk. Kayap timbul di atas kemaluan.

Seks perempuan: Ruam-ruam timbul sebelum datang haid. Faraj gatal, panas dan bernafsu kuat. Haid, susu dan bendalir keluar kerana sejuk.

Pernafasan: Susah bernafas kerana sejuk; banyak mukus. Suara kasar dan serak. Kerongkong berair, teruk dalam cuaca lembap. Batuk dengan kahak warna merah cerah. Organ-organ pernafasan rasa longgar, batuk lembap, teruk bila berehat dan di tempat tertutup. Banyak kahak berkumpul di dalam dada.

Kakitangan/Belakang: Tengkuk kaku, sakit belakang dan tulang sulbi susah hendak digerakkan selepas kesejukan. Rasa dipotong-potong yang amat sangat dalam tulang sulbi kanan, hilang sekejap selepas diurut. Sakit belakang selepas membongkok untuk jangka masa panjang. Lengan kiri sakit lebam-lebam dan tidak dapat digerakkan. Tulang kering kanan benjol dengan tompok-tompok biru merah; bengkak bernanah. Paha menyucuk-nyucuk dan menyiat-nyiat; hilang bila berjalan, muncul semula bila duduk.

Kulit: Jerawat dengan cecair keluar perlahan-lahan, berdarah selepas digaru. Ruam nettle (tompok-tompok merah pada kulit) di seluruh badan; sangat gatal; selepas garu rasa panas terbakar; lebih banyak jika panas; bila sejuk. Kuping-kuping tebal, prang-kuning di seluruh badan. Melekat dan gatal di sebahagian badan.

Tidur: Sukar hendak tidur.

Demam: Sejuk dengan sakit-sakit. Umumnya kering dan panas terbakar.

Melarat: Malam; semasa rehat; angin sejuk; cuaca lembap; kerana pertukaran cuaca.

Lega: Bangun dari tempat tidur; kerana bergerak; cuaca pana dan kering.

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    Boleh dapatkan info lebih mengenai penyakit begini di: Kahak, lendir, batuk dan cara membasminya. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete