Saturday, March 06, 2010

Aesculus Hippocastanum

Bertindak pada hati dan sistem portal (gerbang masuk ke sesuatu bahagian dalam badan) menyebabkan kesesakan dalam usus besar, saluran dubur dan dubur. Buasir menjadi lebih teruk. Ciri-ciri utama simptom ialah sakit dalam lumbar dan kawasan sakral. Kerapkali bertindak pada buasir; buasir buta dan rasa kekeringan dalam saluran dubur. Aesculus amat berkesan selepas penawar Nux Vomica, Sulphur dan Collinsonia. Sembelit. Senak perut dan gastralgia (sakit dalam perut dan usus) yang ada kaitan dengan buasir. Senggugut dan keputihan; discaj kelihatan gelap, tebal dan menghakis.

Fikiran: Kecewa, putus asa, muram, gelisah.
Tidak dapat beri perhatian.

Kepala: Tekanan dalam dahi; rasa loya diikuti kesan berdenyut-denyut di sebelah kanan. Keliru dan pening. Muka merah dan panas di belakang kepala, leher dan bahu.

Mata: Rasa berat dalam mata; pandangan pudar. Gatal atas mata kiri. Berair.

Hidung: Berdenyut-denyut. Bersin.

Muka: Pucat.

Mulut: Lidah berbalut putih atau kuning. Berair. Rasa pahit.

Perut: Muntah; sangat panas dalam perut. Sendawa angin.

Najis: Kering. Luka; terbakar; gatal. Rasa penuh. Buasir seperti anggur, ungu dan pedih. Rasa panas terbakar di saluran dubur selepas berak. Najis besar, keras, kering dan susah hendak keluar.

Belakang: Berterusan sakit belakang yang beri kesan pada tulang sakrum dan pinggul, melarat dengan berjalan atau membongkok ke hadapan. Sakit antara dua bahu.

Umum: Lengan, kaki dan tulang belakang rasa seperti lumpuh. Hendak pitam, lemah dan letih. Perasaan penuh dalam otak, kerongkong, hati, abdomen, dubur dan hidung kerana banyak darah. Membran mukus kering, bengkak, terbakar dan rasa mentah.

Konstitusi: Berpenyakit buasir; gastrik; masalah pengeluaran discaj mukus kerana sesuatu radang.

Patologi: Buasir; sembelit; sakit selepas berak; kecewa; simpul biawak; hampir putus haid.

Simptom Utama: Perasaan penuh.

No comments:

Post a Comment