1.0 Pengenalan
Rumah tradisional orang-orang
Melayu Melaka pada kebiasaanya berteraskan bumbung atap yang panjang dan sesuatu
yang menjadi tanda pengenalan bagi rumah Melayu Melaka adalah mempunyai tangga
batu yang istimewa ianya unik berbanding dengan rumah tradisional orang Melayu
di negeri-negeri lain. Keunikan tangga batu ini diperindahkan lagi dengan jubin
pelbagai corak di samping ukiran-ukiran kayu pada tiang, pintu, tingkap dan
papan gendeng. Keserian rumah tradisional Melayu Melaka ini ditambah lagi
dengan lanskap laman yang biasanya dihiasi dengan pokok-pokok bunga khususnya
bunga kertas yang diletak dalam pasu beralaskan batu bata dan disusun di sekitar
bahagian hadapan rumah. Rumah tradisional orang Melayu Melaka ini jelas
menunjukkan ketinggian kreativiti dan keprihatinan terhadap unsur alam sekitar
telah diabadikan ke atas tempat kediaman, begitulah indah dan seninya
orang-orang Melayu di Melaka.
2.0 Sorotan Literatur
Rumah tradisional Melayu yang asli
di Melaka dikenali sebagai Rumah Melaka dan bentuk bumbungnya
panjang. Pada bentuk bumbungnya juga terdapat unsur-unsur seni bina Bugis,
Jambi, Riau dan Minangkabau dan tangga batunya yang bersalut jubin
memperlihatkan pengaruh seni bina Cina.
Walaupun berbagai tafsiran diberi
untuk pembinaan asasnya atau rumah tradisional Melayu, namun pembinaan asasnya
atau strukturnya adalah sama. Sama ada jenis perabung panjang (Bumbung
Panjang), Rumah Bujang, Rumah Tiang Dua Belas, Rumah Minangkabau, Rumah Limas,
Rumah Baju Kurung, Rumah Bumbung Perak, Rumah Kutai, Rumah Serambi Melaka dan
lain-lain lagi ciri-ciri asas dan elemen utamanya adalah sama iaitu mempunyai
tiang berlapik batu, bumbung yang curam, berloteng, dapur di bahagian belakang,
tangga di bahagian hadapan dan bahan binaan yang sama.
Perbezaan yang ketara ialah pada
bentuk bumbung, perabung dan jumlah tiang utamanya. Di Melaka terdapat dua
jenis rumah tradisional iaitu jenis Rumah Serambi atau Rumah Melaka atau
Rumah Bumbung Melayu dan jenis Rumah Perabung Limas atau Bumbung Limas. Rumah
Melaka terdiri daripada tiga jenis, yang terkecil dinamakan Rumah Bujang iaitu
struktur bangunannya terdiri daripada enam batang tiang utama. Jenis sederhana
dinamakan Rumah Berbandung Dua, terdiri daripada dua belas batang tiang utama,
manakala jenis yang terbesar dinamakan Rumah Berbandung Tiga terdiri daripada
enam belas batang tiang utama.
Rupa bentuk fizikal Rumah Melaka dapat
diperjelaskan sama ada secara menegak ataupun melintang. Secara menegak bentuk Rumah
Melaka dapat dibahagikan kepada tiga penggalan iaitu penggalan tiang,
penggalan badan dan penggalan bumbung manakala secara melintang, terdiri
daripada unit-unit komponen yang mengandungi unit ruang serambi dan anjung, ibu
rumah dan rumah dapur. Antara ibu rumah dan dapur dipisahkan oleh selang atau
pelantar. Penggalan tiang bermula daripada pangkal tiang hingga ke paras
lantai. Kayu tiang dipilih daripada kayu jenis yang baik agar tidak mudah rosak
oleh serangga. Biasanya tiang rumah dibuat daripada kayu kempas, cengal,
merbau, damar laut dan lain-lain. Tiang dilapik dengan batu alas. Struktur
penting pada penggalan tiang ialah kayu-kayu rasuk dan gelegar. Kayu rasuk
dikenali sebagai rasuk panjang dan rasuk pendek. Kayu-kayu yang panjang
dihubungkan dari tiang ke tiang melalui lubang-lubang pada tiang. Penggalan
tiang juga mengandungi kayu-kayu gelegar disusun berbaris di atas rasuk
panjang. Cara susunan adalah melintang atas rasuk pendek. Di atas rasuk pendek
dan gelegar itulah disusun papan lantai.
Bendul merupakan perhiasan pada
bangunan. Ia merupakan kayu kerangka yang memberi ketahanan pada struktur
bangunan. Bendul terdapat pada tepi keliling bangunan rumah. Bendul juga
berfungi sebagai pemisah antara komponen atau unit rumah. Ia juga berfungsi
sebagai penutup hujung lantai supaya nampak kemas. Penggalan tiang yang penting
ialah tangga. Tangga bagi Rumah Melaka merupakan suatu perkara yang diambil
perhatian. Tangga-tangga batunya yang bersalut jubin menunjukkkan kesan-kesan
pengaruh seni bina Cina.
Penggalan badan pula terdiri
daripada ruang bumbung dan tiang. Penggalan badan adalah penting kerana
keseluruhan struktur bangunan tertumpu kepada penggalan tersebut. Pada
penggalan badan inilah terletaknya konsep rumah kerana di sinilah juga
terletaknya ruang-ruang dan komponen-komponen untuk menampung berbagai-bagai
fungsi. Untuk melindungi ruang daripada terdedah kepada berbagi anasir, penggalan
badan diberi berdinding. Di Melaka, dinding papan dipasang menegak (teknik
papan berlidah) atau melintang, susunan bertindih dipaku pada kayu kambi
(jerejak). Rumah Serambi Melaka yang asli tidak diberi berdinding
pada muka serambi ataupun pada anjung. Sebagai ganti dinding, di pasang
kisi-kisi sebagai ganti pagaran selasar agar anak-anak tidak jatuh. Serambi dan
anjung yang tidak berdinding itulah yang membezakan Rumah Melaka dengan rumah
tradisional yang lain.
Pintu dan tingkap menjadi
sebahagian daripada dinding. Rumah Melaka menggunakan
beberapa buah pintu iaitu pintu hadapan rumah, pintu di pelantar (selang) dan
pintu di belakang rumah. Tingkap merupakan sebahagian dinding yang boleh dibuka
katup dan berfungsi untuk pengedaran udara dan pencahayaan. Rumah Melaka
mempunyai banyak tingkap yang dibuka ke arah luar. Jika tingkap memanjang ke
lantai, di bawahnya dipasang kisi-kisi. Telah menjadi tradisi di Melaka
kain-kain langsir perlu dipasang pada tingkap. Ukuran tingkap Rumah Melaka biasanya
lebih kurang 80 sm x 120 sm manakala ukuran pintunya pula lebih kurang 90 sm x
190 sm.
Rumah Melaka tergolong dalam
jenis rumah Melayu bumbung panjang yang mana tulang perabungnya lurus mendatar
dan letaknya memanjang rumah. Di muka tepi dindingnya dipasang tebar layar.
Tutup bumbungnya adalah dari jenis lipat kajang. Kecuraman bumbungnya adalah
sederhana iaitu antara 50 darjah hingga 60 darjah dan dinamakan tara. Di bawah
tutup bumbung yang berlipat kajang tersembunyi ruang khas yang dinamakan
loteng. Struktur bumbung terdiri daripada kayu alang, tunjak langit, kayu
kasau, tulang perabung dan juga atap yang diperbuat daripada daun nipah atau
rumbia. Kesan pengaruh luar yang datang kemudian terdapat Rumah Melaka yang menggunakan
genting atau zink.
Secara melintang pula dapat
diperjelaskan tentang komponen Rumah Melaka. Komponen bangunan Rumah Melaka
bergantung kepada jenis atau saiz rumah, samada kecil, sederhana ataupun jenis
yang besar. Bagi jenis kecil, ruang serambi terdapat di tengah rumah dan ruang
makan terletak dalam sebuah unit bangunan. Rumah jenis ini dinamakan Rumah
Bujang. Rumah Bujang tidak mempunyai ruang anjung, ruang selang tangah atau
pelantar.
Bagi jenis yang sederhana dinamakan
Berbandung Dua (Dua Sebandung) terdiri daripada dua unit bangunan iaitu ibu
rumah dan dapur yang dipisahkan oleh selang atau pelantar dan mempunyai serambi
serta beranjung. Biasanya pelantar Rumah Melaka yang asli tidak beratap tetapi
berlantai dan berdinding. Ianya terdiri daripada dua belas batang tiang utama.
Jenis Rumah Melaka yang terbesar dinamakan Berbandung Tiga (Tiga Sebandung)
yang terdiri daripada komponen rumah ibu, rumah tengah dan rumah dapur.
Unit-unit rumah dipisahkan oleh ruang selang atau pelantar. Jumlah tiang utama
ialah enam belas batang, berserambi serta beranjung.
3.0 Metodologi
Kajian kami dilakukan dengan kaedah
temu bual. Terdapat empat orang responden yang ditemu bual bagi melengkapkan kajian
ini. Setiap responden dipilih daripada latar belakang, umur dan kategori yang
berbeza. Empat responden tersebut dipilih dari kategori yang berbeza, tambahan
soalan yang ditanyakan juga berlainan daripada setiap responden. Soalan adalah
berdasarkan perspektif dan situasi tiap-tiap responden.
1. Pemilik
Rumah Warisan (Puan Rahimah Tompang)
Responden
pertama merupakan tuan rumah kepada rumah Melayu Melaka tersebut. Soalan yang
diajukan adalah berkenaan seperti bilakah rumah beliau dibina, apakah sejarahnya
dan bagaimana cara beliau mengekalkan keunikan rumah tersebut.
2. Penjaga
Muzium (Encik Affendi)
Responden kedua merupakan seorang penjaga muzium di
Taman Mini Malaysia yang mana tempat tersebut merupakan salah satu lokasi
kajian kami. Soalan yang diajukan kepada Encik Affendi adalah lebih berkaitan
kepada bagaimana Mini Malaysia menjaga dan mengekalkan warisan rumah
tradisional tersebut dan sedikit latar belakang rumah Tradisional Melayu
Melaka.
3. Remaja
(Nuridahwani)
Responden
ketiga merupakan seorang remaja. Salah seorang responden dipililih dari
kalangan remaja kerana ingin melihat dan mengkaji perspektif pandangan dan
sedalam mana pengetahuan seorang remaja tentang rumah tradisional. Tambahan,
soalan yang diajukan adalah berkaitan tentang pandangan dan pengetahuan remaja
tersebut tentang rumah tradisional.
4. Pelancong
(Madam Ashwina)
Responden
terakhir merupakan seorang pelancong dari Pulau Mauritius. Soalan yang diajukan
kepada beliau adalah labih berkaitan terhadap pandangan orang luar terhadap
rumah tradisional yang mana tidak pernah dilihat oleh mereka sebelum ini seperti apakah pandangan beliau terhadap
rumah tradional Melaka dan adakah beliau ingin tinggal atau mempunyai sebuah
rumah tradsional tersebut.
4.0 Hasil Kajian
Kajian ini melibatkan temu ramah
bersama empat responden antaranya pemilik rumah warisan Melayu Melaka, penjaga
muzium di Mini Malaysia Melaka, remaja dan pelancong.
Rajah 1: Rumah Tradisional Melayu
Melaka
Pembinaan rumah Melayu dipengaruhi
oleh beberapa faktor antaranya ialah cuaca, sumber alam, budaya dan adat resam
serta pengaruh asing. Faktor cuaca memainkan peranan dalam reka bentuk asas
bangunan. Kekerapan hujan mengakibatkan reka bentuk atap yang lebih cerun dan
bertiang untuk mengelakkan banjir. Kepanasan cuaca juga menyumbang kepada reka
bentuk yang lebih terbuka seperti kehadiran tingkap yang banyak, berandah dan
tiang itu sendiri memberi laluan angin di bahagian bawah rumah. Selain itu,
lubang angin di bahagian atas tingkap dan bumbung juga telah direka untuk
keselesaan secara maksimum.
Sumber alam turut mempengaruhi
pembinaan rumah Melayu Melaka. Bahan binaan ialah kayu, rotan, akar, buluh dan
dedaun dari sumber hutan terdekat. Kayu menjadi tunjang kepada struktur
bangunan, manakala rotan dan akar menjadi pengikat, kayu atau batang pinang
menjadi lantai, buluh dan daun rumbia atau nipah menjadi dinding dan atap.
Budaya
dan adat resam juga memainkan peranan yang besar dalam membentuk seni bina
rumah Melayu. Misalnya kehadiran Islam telah mempengaruhi orientasi bangunan
mengarah ke kiblat. Definisi ruang juga diatur dan diubah aras mengikut kegunaan
adat resam bertandang, kenduri dan aktiviti keluarga.
Kehadiran penjajah Barat telah
memberi alternatif baru kepada teknik seni bina Melayu. Sebagai contoh, zink
dan atap genting telah mengambil alih atap rumbia dan kayu, bata dan simen
telah mengambil tempat kayu sebagai tiang, tangga dan dinding manakala paku
menggantikan pasak kayu dan akar sebagai penghubung atau pengikat. Pengaruh ini
boleh dilihat secara positif dan negatif oleh umum iaitu pertembungan dua unsur
iaitu praktikal dan seni.
Rajah 2: Tangga Rumah Tradisional
Melayu Melaka
Tangga rumah tradisional Melayu
Melaka sememangnya terkenal dengan ciri-ciri binaan yang unik. Pelbagai variasi
tangga yang wujud hasil daripada sentuhan kerja tangan tukang-tukang rumah pada
zaman tradisi dahulu. Tangga tersebut diperbut daripada batuan konkrit.
Struktur tangga bercirikan seni bina dari China, dihiasi dengan jubin-jubin
(tiles) yang pelbagai warna yang diimport dari Eropah seperti Holland dan
Jepun. Tangga batu juga merupakan jubin status penghuninya suatu ketika dahulu.
Jubin yang mempunyai pelbagai corak
reka bentuk dan warna menghiasi tangga-tangga batu rumah tradisional Melayu
Melaka. Penggunaan jubin yang berwarna-warni ini memberikan gambaran
pertembungan budaya Melayu, China dan Eropah. Ia merupakan jubin utama seni bina
rumah Melayu Melaka. Pengaplikasian jubin-jubin tersebut menambah seri pada
wajah tangga hingga fungsi tangga sebagai ruang naik turun ke dalam rumah
dijadikan sebagai tempat bersantai.
Rajah 3: Tingkap Tradisional Melayu
Melaka
Tingkap merupakan salah satu elemen
penting dalam penghasilan sebuah rumah. Rumah tradisional Melayu Melaka
mempunyai pelbagai variasi mengikut cita rasa dan kepandaian tukang-tukang
rumah. Kebanyakan tingkap adalah dari jenis yang bukaan ke luar dan mempunyai
kayu kekisi di bawah tingkap untuk memberi aliran udara keluar dan masuk serta
berfungsi sebagai palang keselamatan bagi anak-anak kecil. Selain itu, bahagian
tingkap rumah tradisional ini juga mempunyai ukiran-ukiran dari jenis tebuk
timbul yang mempunyai motif pelbagai jenis flora dan geometri.
Hasil pemerhatian semasa lawatan ke
Rumah Warisan Rahimah Tompang Pengkalan Batu didapati rumah ini telah berusia
lebih daripada seratus tahun tetapi tetap mengekalkan keindahan seni bina Rumah
Limas Melaka dengan ukiran dan seni taman yang sungguh indah. Rumah ini
dijadikan sebagai salah satu lokasi kerana sejarah dan ciri-ciri unik
tradisional rumah Melaka yang masih dikekalkan di rumah tersebut. Tambahan,
rumah tersebut sangat dikenali orang ramai dan merupakan salah satu contoh rumah
warisan yang popular di Melaka. Selain itu, pada setiap hari kawasan perkampungan
Pengkalan Batu ini sentiasa bersedia untuk menerima kunjungan pelancong dari
luar dan juga pengunjung tempatan. Seperti yang dikatakan oleh tuan rumah (Rahimah
Tompang), rumah beliau sering dilawati pelancong setiap hari dan
sekurang-kurangnya lima buah bas akan mengunjungi rumah warisan tersebut.
Kebanyakan mereka yang datang dari
Eropah, Asia Timur dan Amerika Syarikat dapat menyaksikan sendiri cara hidup
dan budaya masyarakat Melayu di negara ini. Melalui lawatan itu mereka lebih
memahami dan mengetahui adat resam, kebudayaan dan kehidupan keluarga Melayu.
5.0 Kesimpulan
Rumah
tradisional Melayu Melaka mempunyai banyak sejarah yang seperti cara pembinaan, konsep, fungsi, reka bentuk,
bahagian rumah dan bahan-bahan binaan yang digunakan. Rumah dan bentuk
pembinaan rumah tradisional Melayu Melaka menggambarkan satu bentuk budaya bagi
masyarakat yang mendiaminya. Rumah tradisional Melayu Melaka yang dibina dengan
reka bentuk warisan masyarakat Melayu bercirikan bumbung atap yang panjang dan
tangga batu bersalut jubin merupakan daya tarikan dan ciri utama yang unik bagi
rumah ini. Bentuk dan bahan yang digunakan bergantung kepada falsafah “Spirit
of Times”. Setiap ruang di dalam rumah mempunyai simbolik dan maksud tersendiri
atau falsafah yang ingin diketengahkan dan dikekalkan.
Peranan agama Islam juga
penting dalam pembentukan falsafah pembinaan rumah Melayu.
Rumah-rumah
tradisional setiap negeri yang berbagai-bagai bentuk sering bergantung kepada
kepercayaan agama dan masyarakat, adat, kepentingan atau sesebuah peristiwa.
Seni bina Melayu yang tinggi nilai budaya ini perlulah dikekalkan sebagai rujukan
dan panduan bagi generasi-generasi muda masa kini dan yang akan datang. Selain
itu, ianya penting bagi setiap masyarakat Malaysia untuk menjaga dan
mempertahankan warisan nenek moyang ini agar tidak hilang ditelan arus
pemodenan dan seterusnya melambangkan identiti sesebuah negara.
Rujukan
Mahyudin
Al Mudra. (2004). Rumah Melayu: Memangku
Adat, Menjemput Zaman
http://rumahmelayumelaka.blogspot.my/
http://elya-iz.blogspot.my/
http://rumahwarisanrahimahtompangpgklnbatu.blogspot.my/#
http://shelookout.blogspot.my/p/usia-rumah-ini-lebih-100-tahun.html
MZ Zainudin, Nur Hanisah Jailani, Nur
Husnazahirah Zakaria, Nur Nelisa Riduan, Umizatul Syahiirah Rajmal
No comments:
Post a Comment