1.0 Pengenalan
Negara kita
Malaysia terkenal di mata dunia sebagai sebuah negara yang sedang pesat
membangun. Kejayaannya bukan sekadar menangani isu-isu tempatan, bahkan ia
turut terlibat dalam menangani permasalahan yang menimpa dan dialami oleh
masyarakat antarabangsa. Malaysia turut dikenali sebagai sebuah negara Islam
yang unik. Penduduknya berbilang bangsa dan kaum serta mempunyai kepercayaan
dan pegangan agama yang berbeza. Majoriti terbesar warganya terdiri dari kaum
Melayu beragama Islam. Bumi Malaysia adalah tanah asal tempat tumpah darah
mereka.
Dahulu, negara
ini dikenali sebagai Tanah Melayu. Tanah Melayu mendapat kemerdekaan pada tahun
1957. Pada tahun 1966, namanya ditukar kepada “Malaysia”. Hasil komoditinya
menjadi idaman banyak pihak. Malaysia terkenal sebagai negara pengeluar
bahan-bahan mentah yang bernilai tinggi. Kedudukannya juga sangat strategik
dalam lingkaran laluan dagangan antarabangsa. Walaupun rakyatnya berbilang
etnik dan bangsa tetapi mereka dapat hidup rukun dan damai, tidak seperti
penduduk di negara-negara lain yang tidak sunyi dengan perbalahan, pertikaian
dan permusuhan sedangkan mereka terdiri dari bangsa, keturunan dan kepercayaan
yang sama. Kehidupan rakyat negara ini pernah diuji. Keharmonian hidup mereka
tidak bertahan lama kerana dicemburui banyak pihak. Beberapa kawasannya telah
diserang dan dijajah oleh pelbagai kuasa seperti Portugis, Belanda, Jepun, dan
Inggeris. Segala bentuk, rupa dan rasa keperitan dan kesukaran telah dilalui
oleh ramai pemastautin tempatan apabila mereka cuba menentang penjajahan asing
demi memelihara tanah air tercinta. Begitu juga semasa mereka berada di bawah
cengkaman kuasa asing. Semangat untuk mendapatkan kemerdekaan tidak luntur
dalam jiwa bangsa Melayu walaupun terpaksa menghadapi rintangan pihak penjajah
dan orang tempatan sendiri. Orang-orang Melayu yang dipimpin oleh Tunku Abd.
Rahman Putra Al Haj tidak jemu-jemu mencari jalan terbaik dan rela bekerjasama
dengan kaum-kaum lain untuk mencapai kemerdekaan. Hasilnya pada tanggal 31 Ogos
1957, “Bapa Kemerdekaan” kita telah melaungkan kalimah keramat “Merdeka” dan
diulang suara oleh rakyat dari pelbagai bangsa dan keturunan dengan penuh kesyukuran.
Bendera “Union Jack” diturunkan dan berkibar megah “Jalur Gemilang” kemegahan
rakyat jelata. Tanah Melayu mula diiktiraf sebagai sebuah negara yang merdeka
dan mempunyai sistem pemerintahan dan perlembagaannya yang tersendiri.
Banyak perkara telah difikir dan
pelbagai usaha dilaksanakan untuk mengisi kemerdekaan dan memajukan bumi
tercinta setelah sekian lama ditadbir oleh penjajah. Bermacam-macam rintangan
dan gerakan untuk menggugat keharmonian, keamanan dan perpaduan antara kaum
dapat ditangani oleh barisan pimpinan negara. Namun begitu terjadi beberapa
peristiwa yang tidak diingini kerana masih ada niat dan usaha jahat pihak
tertentu yang enggan memberi kerjasama untuk membendungnya. Justeru, maka
perpaduan kaum dan integrasi nasional adalah isu dan agenda utama pemimpin dan
seluruh warga negara Malaysia.
Semasa merasmikan sambutan Hari
Perpaduan Peringkat Kebangsaan 2000 di Melaka, Datuk Seri Abdullah Hají Ahmad
Badawi selaku Timbalan Perdana Menteri pada ketika itu telah menyarankan supaya
Kelab Rukun Negara ditubuhkan di sekolah. Sebelum itu, dalam perasmian Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 1999 di
Pahang, beliau menyeru seluruh rakyat Malaysia agar sentiasa berpegang teguh
kepada prinsip-prinsip Rukun Negara untuk menjamin perpaduan dan kemakmuran
negara agar terus berkekalan. Dengan tertubuhnya Kelab Rukun Negara di sekolah
melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 17/2000 yang dikeluarkan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia berkaitan Penubuhan Kelab Rukun Negara Di Sekolah,
maka pengetahuan, pemahaman, penghayatan warga sekolah terutamanya golongan
relajar terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara ke arah menjana semangat
perpaduan yang lebih jitu dapat dipertingkat dan diperkukuhkan.
“....
Saya menyeru warga Malaysia berusaha bersama saya memperkukuhkan perpaduan
nasional. Kita harus mempertahan dan meningkatkan hubungan harmoni yang
terjalin di kalangan warga yang berlatar belakangkan pelbagai agama, kaum,
budaya dan bahasa. Kita harus terus melakukan usaha membina satu kesatuan yang
unik dari pelbagai perbezaan di antara kita. Kita perlu terus membina satu
kesamaan identiti yang kukuh berakar dalam persekitaran negara Malaysia,
berlandaskan segala keistimewaan yang terkandung dari pelbagai budaya. Kita
hendaklah terus menghargai semangat toleransi dan saling menghormati yang
menjadi penentu kepada kedamaian dan perpaduan yang kita capai....” (YAB Tun
Abdullah Ahmad Badawi)
Rukun Negara didefinisikan sebagai satu
ideologi negara yang mengandungi prinsip-prinsip kehidupan bermasyarakat,
nilai-nilai kenegaraan dan norma-norma kehidupan sosial yang
meliputi pelbagai aspek seperti keagamaan, kebudayaan, ekonomi
dan perundangan. Sejarah penubuhan Rukun Negara adalah
terbentuk akibat daripada Peristiwa 13 Mei 1969 iaitu berlakunya rusuhan
kaum yang menggugat keamanan dan keutuhan negara ketika itu. Ekoran daripada
peristiwa tersebut, Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang dipengerusikan oleh
Allahyarham Tun Abdul Razak telah ditubuhkan dengan tujuan untuk
mengembalikan keamanan, menegakkan semula undang-undang dan
memupuk suasana harmoni dalam kalangan rakyat Malaysia. Ini
membuktikan bahawa kehidupan bukan sekadar memerlukan makan dan minum, air
dan udara tetapi kehidupan akan lebih bermakna sekiranya perpaduan dapat
dikekal dan diperkukuh.
1.1 Objektif Kajian
Objektif kajian ini ialah mengetahui persepsi masyarakat terhadap Rukun Negara, mengetahui
keberkesanan Rukun Negara dalam membentuk perpaduan dan mengetahui kefahaman masyarakat
terhadap Rukun Negara.
2.0 Sorotan Literatur
Objektif Rukun
Negara adalah untuk mengukuhkan perpaduan, memelihara corak hidup demokratik, mencipta
sebuah masyarakat yang adil, menjamin sikap liberal terhadap tradisi kebudayaan
yang pelbagai serta membina masyarakat progresif yang akan menggunakan sains
dan teknologi. Rukun Negara bercita-cita melahirkan masyarakat Malaysia yang
demokratik, saintifik dan progresif serta bersatu-padu dan bersikap terbuka
terhadap pelbagai cara hidup rakyat pelbagai keturunan. Cita-cita ini akan
tercapai apabila objektif Rukun Negara diamalkan oleh setiap rakyat negara ini.
2.1 Prinsip-Prinsip Rukun Negara
Kepercayaan kepada Tuhan
Agama merupakan pegangan utama rakyat Malaysia. rakyat yang beragama mudah diurus. Perlembagaan menetapkan Islam adalah agama rasmi tetapi agama lain bebas diamalkan.
Agama merupakan pegangan utama rakyat Malaysia. rakyat yang beragama mudah diurus. Perlembagaan menetapkan Islam adalah agama rasmi tetapi agama lain bebas diamalkan.
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
Semua rakyat dituntut setia kepada raja dan negara. Yang di Pertuan Agong merupakan ketua negara dan Raja Melayu merupakan ketua negeri. Raja adalah simbol penyatuan rakyat dan pelindung hak istimewa peribumi. Penderhakaan kepada raja juga bermaksud penderhakaan kepada negara.
Semua rakyat dituntut setia kepada raja dan negara. Yang di Pertuan Agong merupakan ketua negara dan Raja Melayu merupakan ketua negeri. Raja adalah simbol penyatuan rakyat dan pelindung hak istimewa peribumi. Penderhakaan kepada raja juga bermaksud penderhakaan kepada negara.
Keluhuran Perlembagaan
Perlembagaan merupakan undang-undang utama perlembagaan dianggap luhur, suci dan unggul rakyat dituntut supaya menerima, mematuhi, menyanjung dan mempertahankannya.
Perlembagaan merupakan undang-undang utama perlembagaan dianggap luhur, suci dan unggul rakyat dituntut supaya menerima, mematuhi, menyanjung dan mempertahankannya.
Kedaulatan Undang-Undang
Rakyat dituntut menghormati undang-undang dengan tidak melakukan kesalahan di sisi undang-undang. Rakyat akan hidup dalam keamanan apabila kedaulatan undang-undang terpelihara. Rakyat bertanggungjawab memastikan undang-undang negara sentiasa didaulatkan dan tidak dicabar oleh mana-mana pihak.
Rakyat dituntut menghormati undang-undang dengan tidak melakukan kesalahan di sisi undang-undang. Rakyat akan hidup dalam keamanan apabila kedaulatan undang-undang terpelihara. Rakyat bertanggungjawab memastikan undang-undang negara sentiasa didaulatkan dan tidak dicabar oleh mana-mana pihak.
Kesopanan dan Kesusilaan
Rakyat Malaysia dituntut bersopan dan bertatasusila. ia merupakan nilai-nilai murni yang melambangkan keperibadian seseorang individu. Amalan ini akan menjamin kehidupan masyarakat yang harmoni, penyayang dan saling menghormati.
Rakyat Malaysia dituntut bersopan dan bertatasusila. ia merupakan nilai-nilai murni yang melambangkan keperibadian seseorang individu. Amalan ini akan menjamin kehidupan masyarakat yang harmoni, penyayang dan saling menghormati.
2.2 Huraian
Prinsip Rukun Negara
Rukun Negara lahir sempena ulang tahun
kemerdekaan negara ke-13 untuk menyedarkan rakyat Malaysia bahawasanya mereka
hidup dalam masyarakat majmuk dan perlu menghormati antara satu sama lain.
Dimulakan dengan kepercayaan kepada Tuhan,
menuntut rakyat Malaysia untuk mempunyai agama serta pegangan. Waima di dalam
Perlembagaan Malaysia, walaupun agama Islam diangkat sebagai agama Persekutuan
seperti termaktub di Artikel 3, ia masih memberikan peluang dan ruang
seluas-luasnya untuk rakyat yang bukan Islam mengamalkan agama masing-masing.
Ikrar
yang kedua di dalam Rukun Negara ialah kesetiaan kepada raja dan negara. Dalam
sistem raja berperlembagaan, rakyat perlu faham peranan serta kedudukan
raja-raja Melayu. Kedudukan raja raja adalah hasil daripada sejarah yang
meletakkan raja atau sultan sebagai ketua negeri. Justeru seandainya
penghayatan yang mendalam terhadap Rukun Negara, kita berupaya untuk menangkis
segala bentuk ancaman terhadap institusi diraja. Selain itu, tujuh wasiat Raja-Raja Melayu
perlu difahami supaya semangat yang terbentuk ketika menuntut kemerdekaan
dahulu dapat terus dipelihara. Sultan serta Raja menjadi lambang perpaduan
antara rakyat jelata.
Elemen ketiga yang diikrarkan ialah keluhuran
Perlembagaan. Artikel 4 meletakkan Perlembagaan sebagai undang-undang
tertinggi. Dalam erti kata yang mudah, apa sahaja yang bercanggah atau
percubaan mencipta polisi atau undang-undang yang bercanggah adalah terbatal.
Justeru ia mendidik supaya kita bukan sahaja menghormati Perlembagaan malah
memahami sejarah di sebalik Perlembagaan. Apabila ada pihak yang cuba
mempersoalkan isu Perlembagaan seperti Artikel 153, keistimewaan Melayu dan
bumiputera, ia bimbang akan berlakunya ketegangan kaum. Oleh itu semua pemimpin
tanpa mengira fahaman politik harus menghormati perkara yang termaktub dalam
keadaan masyarakat majmuk di Malaysia.
Seterusnya ialah kedaulatan undang-undang.
Persepsi ketidakadilan kehakiman yang dilontarkan oleh pihak tertentu di dalam kes
berprofil tinggi meletakkan seolah-olah undang-undang itu tidak dimartabatkan.
Sedangkan keputusan yang diputuskan oleh mahkamah boleh dirayu untuk
mempersoalkan keadilannya. Ia mesti dilakukan di mahkamah dan bukan di jalan
raya. Persepsi hakim dibeli dan mahkamah tidak adil memburukkan lagi imej
Malaysia serta perjalanan keadilan.
Terakhir yang disenaraikan dalam Rukun Negara
ialah kesopanan dan kesusilaan. Isu kesopanan dan adab menjadi satu isu yang
kritikal. Tingkah laku dan hujah parti politik yang bersifat lebih kepada
emosional berbanding fakta membawa pada satu petunjuk inikah anak muda
Malaysia.Dalam dunia mahasiswa, hujah yang dilontarkan oleh pihak yang tidak
bersetuju selalunya bersifat cemuhan dan makian. Tindak tanduk anak muda yang
gagal beradab membawa kepada persepsi anak muda yang ganas, dan bersifat
paranoid. Makian dan melabel di laman sosial menunjukkan kualiti pemikiran anak
muda yang gagal berfikir secara intelektual. Maka usahlah kita terkejut
seandainya apabila Malaysia mencapai status negara maju, anak muda masih di
peringkat kelas tiga kerana terikut-ikut dengan beberapa pemimpin parti politik
yang memaki hamun, memfitnah dan mengherdik pihak lawan.
Rukun Negara yang diilhamkan sebenarnya
mempunyai satu asas kenegaraan yang sangat menarik. Ia meletakkan agama di
peringkat tertinggi. Sebabnya tanpa kepercayaan kepada agama, tidak akan ada
kesetiaan kepada negara, penghormatan terhadap Perlembagaan dan undang-undang
apatah lagi kesopanan dan kesusilaan.
Firman Allah di dalam surah An Nisa’ ayat 59,
“Wahai orang-orang yang beriman, Taatlah
kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan ulil-Amri dari
kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah dalam sesuatu perkara, maka
hendaklah kamu mengembalikannya kepada kitab Allah dan Rasul-Nya jika kamu
benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik
(bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya”.
Rukun Negara adalah sumpah ikrar kita selaku
warganegara Malaysia dan seharusnya di patuhi dan diamalkan supaya negara
Malaysia sentiasa hidup dalam keadaan aman dan makmur.
2.3 Sejarah Pembentukan Rukun Negara
Kedatangan Inggeris dan dasar imigrasi liberal yang di
perkenalkan mereka telah menukar bentuk masyarakat negara ini. Kerajaan
Inggeris telah mengalakkan kemasukan tenaga buruh dari negara China, India dan
Indonesia untuk berkerja lombong dan estet serta berniaga di bandar.
Di bawah dasar “pecah dan perintah” kerajaan kolonial
Inggeris, ketiga-tiga kumpulan etnik ini telah dipisahkan dari segi tempat
tinggal dan pekerjaan. Kebanyakan orang Melayu tinggal di desa dan berkerja di
sektor pertanian. Semantara orang Cina tinggal di bandar dan melibatkan diri
dalam perniagaan. Orang India pula tinggal dan bekerja di estet-estet, hanya
sebilangan kecil sahaja yang tinggal di bandar. Ketiga-tiga kumpulan etnik ini pula dipisahkan
dari segi pendidikan dengan mempunyai aliran masing- masing tanpa sukatan
pelajaran atau kurikulum yang sama, keadaan ini berterusan sehinggalah negara
mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
Pada tahun 1956 iaitu setahun sebelum kemerdekaan, kekacauan telah berlaku di
Pulau Pinang semasa perayaan pemberian taraf bandar raya kepada Pulau Pinang.
Perbalahan yang sama turut berlaku di Pangkor pada 1960, di Bukit Mertajam pada
1966 dan Pulau Pinang sekali lagi pada 1967. Peristiwa-peristiwa kekacauan ini
hanya berlaku secara kecil-kecilan sahaja. Langkah dan usaha yang serius hanya
dimulakan oleh pihak kerajaan setelah berlaku satu rusuhan kaum yang serius
iaitu peristiwa berdarah 13 Mei
1969. Akibat dari peristiwa ini kerajaan telah mengambil langkah tegas
untuk mencari satu formula bagi mengatasi masalah tersebut supaya tidak
berulang lagi. Berikutan itu Majlis Perunding Negara telah di tubuhkan oleh
Pengarah MAGERAN di bawah Undang-Undang Darurat yang diwartakan pada 29 Januari
1970. Anggota- anggota Majlis Perunding Negara terdiri daripada seorang
Pengerusi (Tun Abdul Razak, merangkap Pengarah MAGERAN) tiga orang Menteri (Tun
Dr. Ismail, Tun Siew Sin dan V.T. Sambantan). Wakil-wakil kerajaan negeri dan
parti politik. Majlis ini juga mempunyai wakil-wakil dalam kalangan tokoh
agama, badan-badan profesional, persatuan guru-guru dan wakil-wakil kumpulan
kecil.
Masyuarat pertama telah diadakan pada 27 Januari 1970
yang dipengerusikan oleh Pengarah MAGERAN Tun Abdul Razak, setelah berbincang
serta mengkaji sedalam-dalamnya selama beberapa bulan, Majlis Perunding Negara
tersebut telah merumuskan supaya satu ideologi negara yang mampu mengatasi
garis pemisah antara kaum perlu adakan di negara ini. Berasaskan keputusan
tersebut maka lahirlah Rukun Negara yang telah diisytiharkan oleh Yang di-Pertuan
Agong keempat pada 31 Ogas 1970 sempena ulang tahun ke-13 kemerdekaan negara.
2.4 Kepentingan
Rukun Negara
Sejak di bangku
sekolah kita telah telah dididik dengan semangat prinsip Rukun Negara yang
menjadi teras perpaduan rakyat pelbagai bangsa dan agama di negara ini. Rukun
Negara yang mengandungi lima prinsip iaitu kepercayaan kepada tuhan, kesetiaan
kepada raja dan negara; keluruhan perlembagaan; kedaulatan undang-undang serta
kesopanan dan kesusilaan itu adalah antara resipi kejayaan negara dalam
menyatupadukan rakyat. Walau bagaimanapun, kini penghayatan Rukun Negara semakin terhakis dari jiwa rakyat Malaysia
apabila mereka menempuh alam dewasa.
Antara punca yang
menyebabkan gejala sosial dalam kalangan remaja semakin meningkat sejak
belakangan ini adalah sebab penghayatan terhadap Rukun Negara yang kurang. Bagi
mengingatkan rakyat tentang kepentingan mempertahan prinsip-prinsip Rukun
Negara, kerajaan telah melancarkan “Kempen Menghayati Rukun Negara”. Semangat
Rukun Negara yang telah tersemadi dalam sanubari rakyat sejak lebih 35 tahun
dahulu perlu dikekalkan terus. Penghayatan Rukun Negara amat penting kerana
mampu mendidik seseorang supaya menghormati kaum-kaum lain malah Rukun Negara
dapat mewujudkan perasaan hormat-menghormati dan bertoleransi bagi mewujudkan
keharmonian dan perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum dan agama.
Lima prinsip
Rukun Negara yang merangkumi pelbagai aspek dalam masyarakat adalah pemangkin
keamanan dan keharmonian negara. Rukun Negara juga mampu melahirkan masyarakat
Malaysia yang demokratik, saintifik dan progresif selain bersifat terbuka
terhadap cara hidup rakyat pelbagai kaum. Rukun Negara juga dapat mencipta satu
masyarakat yang adil supaya kemakmuran negara dapat dinikmati bersama kerana
lima prinsip Rukun Negara sebenarnya adalah saling lengkap-melengkapi.
Prinsip kepercayaan
kepada Tuhan mampu menerapkan kepercayaan beragama yang boleh mengukuhkan
ikatan pelbagai kaum di Malaysia serta melahirkan rakyat yang mempunyai jati
diri yang padu. Rukun Negara juga mendidik kita menjunjung tinggi nilai
kesetiaan kepada raja dan negara kerana raja adalah lambang perpaduan negara.
Tidak kurang pentingnya Rukun Negara juga mendidik kita supaya menerima,
mematuhi dan mempertahankan keluhuran Perlembagaan negara.
Kejadian tidak
menghormati institusi beraja dan mengheret institusi raja ke dalam kemelut
politik yang kian meningkat dewasa ini adalah berpunca daripada sikap
segelintir pihak yang tidak menghayati Rukun Negara. Oleh itu, usaha untuk
memastikan rakyat menghayati prinsip-prinsip Rukun Negara sepanjang masa
merupakan langkah tepat dan perlu melibatkan segenap lapisan masyarakat.
3.0 Metodologi
3.1 Limitasi
Kajian
Untuk memastikan kajian ini memenuhi
matlamat dan objektif kajian, terdapat sempadan bagi kefungsian aktiviti kajian
yang telah dikenalpasti. Hal ini adalah bertujuan untuk memastikan agar kajian
dapat mencapai matlamatnya. Skop bagi kajian ini ialah kajian ini hanya dilakukan untuk pelajar-pelajar di Universiti
Teknikal Malaysia Melaka, Kkjian ini hanya mengkaji kefahaman Rukun Negara dalam
kalangan pelajar, kajian ini menekankan kesan Rukun Negara dalam membentuk perpaduan dan integrasi nasional seterusnya terhadap
pembentukan diri, komuniti, negara dan dunia, kajian adalah
untuk memberi kesedaran dalam usaha mengekalkan penggunaan Rukun Negara agar
tidak dilupakan dalam arus kepesatan zaman.
Skop kajian meliputi 30 responden
yang terdiri daripada lelaki dan perempuan pelbagai bangsa, agama, dan
lingkungan umur yang berbeza. Tempat kajian ialah di kepada Fakulti Kejuruteraan
Makanikal (FKM), Fakulti Teknologi Kejuruteraan (FTK) dan Fakulti Kejuruteraan
Elektronik Komputer (FKEK). Setiap fakulti melibatkan sepuluh responden. Masa
yang diperlukan untuk kajian ini adalah selama seminggu.
3.2 Kaedah Kajian
Borang kaji selidik diedarkan
kepada responden untuk mengetahui tahap kefahaman mereka terhadap Rukun Negara.
Tempoh borang selidik kajian diedarkan adalah selama tiga hari. Borang tersebut
mempunyai dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B. Bahagian A adalah
menegenai profil responden iaitu mengenai jenis fakulti, umur, jantina dan
keturunan. Bahagian B pula adalah soalan mengenai kefahaman responden mengenai
Rukun Negara yang terdiri daripada tiga arahan.
4.0 Hasil Kajian
Rajah 1: Pengetahuan terhadap Rukun
Negara
Berdasarkan kajian di atas, keseluruhan responden
mengetahui konsep dan maksud Rukun Negara. Ini menunjukkan suatu tindak balas
yang positif kerana responden mengetahui tentang Rukun Negara.
Rajah 2: Memahami objektif Rukun Negara
Berdasarkan kaji selidik yang dijalankan, sebanyak 73% mengatakan
mereka memahami objektif Rukun negara. Manakala 6.7% tidak memahami objektif
Rukun Negara. Selebihnya 20% tidak pasti mengenai objektif Rukun Negara.
Rajah 3:
Kefahaman terhadap lima prinsip kata Rukun Negara
Sebanyak 63% responden memahami lima prinsip Rukun
Negara, sepuluh peratus tidak memahami dan selebihnya tidak pasti (27%).
Rajah 4: Kefahaman mengenai
peristiwa 13 Mei
Rajah 4 menunjukkan 60% responden iaitu seramai 18 orang mengatakan mereka
mengetahui peristiwa 13 Mei manakala hanya 3.3% iaitu 1 orang sahaja mengatakan
tidak mengetahui mengenai peristiwa tersebut. Seterusnya 37% lagi iaitu 11
orang tidak pasti mengetahui mengenai peristiwa 13 Mei.
Rajah 5: Kefahaman mengenai
tujuan Rukun Negara diwujudkan
Berdasarkan Rajah 5, sebanyak 47% responden tahu
kewujudan Rukun negara manakala 6.7% tidak tahu, dan selebihnya tidak pasti.
Seterusnya berdasarkan
pada borang kaji selidik di bahagian B, di Arahan
Kedua pula, lima soalan dikemukakan kepada responden. Untuk arahan kedua
soalan lebih kepada pandangan responden terhadap Rukun Negara. Lima skala untuk
menyatakan pandangana responden iaitu sangat tak setuju (sts), tidak setuju (ts),
tidak pasti (tp), setuju (s) dan sangat setuju (ss).
Rajah 6: Kemampuan Rukun Negara memupuk
jati diri yang tinggi terhadap rakyat Malaysia
Rajah 6 menunjukkan majoriti responden (60%) sangat setuju
Rukun Negara mampu memupuk jati diri yang tinggi terhadap rakyat Malaysia. Manakala
selebihnya mengatakan setuju (20%) dan masing-masing tidak setuju dan tidak
pasti sebanyak 10%.
Rajah 7: Setiap kaum dan bangsa
hidup aman dan damai tanpa Rukun Negara
Dalam Rajah 7, 56.7% responden
tidak setuju jika hidup dengan aman dan damai tanpa Rukun Negara manakala 13%
responden bersetuju jika tanpa rukun negara setiap kaum dan bangsa di Malaysia
akan hidup aman dan damai. Sangat tak setuju, tidak pasti dan sangat setuju adalah
sama banyak iaitu 10% masing-masing.
Rajah 8: Perpaduan kaum dan integrasi nasional dapat
bertahan jika Rukun Negara tidak terus dikekalkan
Rajah 8 mengutarakan
pandangan responden mengenai perpaduan kaum dan integrasi nasional mampukah
bertahan sekiranya Rukun Negara tidak dikekalkan. Jumlah tidak setuju adalah
ramai iaitu sebanyak 46.7%. Tidak pasti sebanyak 33.3%. Sangat tak setuju dan
setuju adalah sama iatu masing-masing 10%.
Rajah 9: Keistimewaan orang Melayu
dan bumiputera dipertikaikan setelah prinsipRukun Negara diwujudkan
Rajah 9 adalah mengenai wajarkah keistimewaan
orang Melayu dan bumiputera dipertikaikan setelah prinsip Rukun Negara
diwujudkan. Majoriti responden iaitu 70% mengatakan tidak setuju manakala sangat
tak setuju adalah sebanyak 23% manakala tidak pasti dengan kenyataan itu adalah
6.7%.
Rajah 10: Adakah kelebihan menuntut rakyat
Malaysia untuk mempunyai agama menyebabkan
sesetengah rakyat membawa anasir buruk kepada negara
Berdasarkan Rajah 10, majoriti responden bersetuju
dengan pandangan tersebut iaitu sebanyak 83.3% manakala yang tidak pasti adalah
13.3%, selebihnya adalah tidak bersetuju iaitu 3.3%.
5.0 Kesimpulan
Sebelum Rukun Negara diperkenalkan, telah
berlaku rusuhan antara kaum pada 13 Mei 1969. Justeru, Rukun Negara menuntut
supaya dicipta satu masyarakat demokratik, adil, saksama dan liberal supaya
mana-mana pihak tidak membangkitkan atau menimbulkan isu sensitif. Ia
merupakan pedoman negara dan amalan hidup rakyat Malaysia yang berbilang
kaum dalam menentukan kehidupan dan masa depan bangsa dan negara. Rukun Negara
menyuarakan tanggapan, kepercayaan dan keazaman rakyat mengenai bangsa Malaysia
dan ia membentuk cara hidup kita. Semangat Rukun Negara yang masih menjadi
amalan memang wajar diteruskan kerana ia sangat relevan dalam mendepani cabaran
pada masa kini. Dengan berpegang teguh prinsip-prinsip Rukun Negara, kita
mampu menjadi rakyat Malaysia yang bersatu padu, kukuh dan berwibawa
bagimenghadapi apa saja cabaran selain memupuk semangat cintakannegara. Rasa
cinta akan negara adalah teras kepada kestabilanekonomi, politik dan sosial di
Malaysia dengan diikat kemas oleh frasa perpaduan yang diwarnai oleh pelbagai
kaum.
Kejelekitan perpaduan dan integrasi rakyat dalam sebuah
negara berbilang kaum sukar dicapai tanpa pendedahan awal yang berstrategik,
keintiman, persefahaman semua pihak, kepercayaan dan pegangan kukuh terhadap
ajaran agama, di samping menghayati dengan penuh keinsafan intipati dan
kandungan tersurat dan yang tersirat dalam kesemua prinsip rukun negara. Penghayatan
Rukun Negara untuk mencapai perpaduan dan integrasi nasional yang padu lagi
jitu dilaksanakan di negara ini melalui proses pendidikan dan pembelajaran
berdasarkan kurikulum Kebangsaan, pembabitan dalam kokurikulum yang teratur dan
terancang, penghayatan keagamaan dalam kehidupan seharian, penyertaan semua
warga organisasi dalaman sekolah dan di luar sekolah mahupun seluruh anggota
masyarakat yang juga warga negara Malaysia dalam pelbagai aktiviti yang
menjurus kepada pembentukan kehidupan rakyat yang bersatu padu secara kolektif
serta jalinan perhubungan yang baik dan mesra yang diamalkan secara ikhlas dan
penuh keinsafan oleh semua pihak berdasarkan prinsip-prinsip Rukun Negara
Malaysia.
Rujukan
A Tribute to Dr Mahathir Mohamad A Great and Statesman. Penerbit Various Channel Comunications Sdn. Bhd.
Ho Hui Ling. Darurat 1948-1960 Keadaan Sosial Tanah
Melayu. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Ramlah Adam. Pejuang-Pejuang Kemerdekaan. Penerbit
Institut Kajian Sejarah dan
Patriotisme Malaysia.
http://azikrie.wordpress.com/2011/03/23/rukun-negara/
http://www.kpkk.gov.my/pdf/Booklet_1Malaysia.pdf
http://lamanshahaikal.weebly.com/rukun-negara.html
MZ Zainudin, Nor Syairah Salleh, Erin Rabiatul
Charmein Noor Chaman, Premmilaah A/P Gunasegaran, Ibtisam A.Hamid, Azizul Hakim
Noor Zubairi, Mohammad Sobrie Amil, Mohammad Haziq Ahmad Din, Mohd Zulhilmi Nasharuddin
No comments:
Post a Comment