1.0 Pengenalan
Tamadun secara umumnya membawa erti kepada pencapaian dari
segi pembangunan fizikal di samping pemupukan tingkah laku yang baik. Faktor-faktor
seperti kedudukan yang strategik, rangsangan keagamaan, pembangunan ilmu dan
penghayatan nilai, peningkatan kemahiran dan penghasilan teknologi serta
persaingan dengan tamadun mencetuskan ke arah kelahiran dan perkembangan
sesuatu tamadun.
Tamadun mempunyai dua bentuk yang penting iaitu tamadun
spiritual dan tamadun material. Tamadun-tamadun utama di dunia mempunyai
persamaan dan perbezaan baik dalam aspek spiritual mahupun material. Persamaan
dan perbezaan tamadun ini boleh dilihat dalam pelbagai segi meliputi
aspek-aspek teologi, etika, pemikiran, kebudayaan dan kesenian serta pencapaian-pencapaiannya.
Etika terbahagi kepada beberapa perkara penting iaitu alam sekitar, keluarga,
komuniti, kerajaan, kegiatan ekonomi, pendidikan dan kesihatan.
Dalam projek ini, tumpuan diberikan kepada tokoh-tokoh yang
ada pada tamadun Islam. Asas tamadun Islam terbina atas dasar akidah yang
diikat dengan syariah dan akhlak. Tokoh-tokoh Islam yang lahir sentiasa
berpegang pada dasar tersebut, selain daripada rujukan utama iaitu al-quran dan
hadis. Sumbangan mereka kepada peradaban dunia amat besar sehingga mampu
mengubah cara hidup manusia dan tercetusnya perkembangan keilmuwan seperti
astronomi, matematik, kimia dan juga falasafah.
2.0 Sorotan Literatur
Bahagian ini menceritakan tentang beberapa orang tokoh-tokoh
tamadun Islam dari segi latar belakang serta sumbangan atau peranan yang telah
mereka lakukan.
Ibnu Khaldun. Tokoh Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn
Khaldun ataupun lebih dikenali dengan Ibn Khaldun merupakan
salah seorang pakar sains Islam yang hidup antara tahun 1332–1395 Masihi. Nama penuh beliau
adalah Abd al-Rahman ibn Muhammad ibn Abi Bakar Muhammad ibn al-Hasan Ibn
Khaldun. Lahir pada tahun 732
Hijrah bersamaan dengan tahun 1332
Masihi di Tunisia dan meninggal pada 17 Mac 1406 di Kaherah, Mesir.
Ibn Khaldun berasal daripada keluarga berada dan beliau diberi pendidikan yang
terbaik oleh keluarganya.
Ibn
Khaldun merupakan salah seorang pakar sejarah Arab yang teragung, juga dikenali
sebagai bapa kepada sejarah kebudayaan dan sains sosial moden. Ibn Khaldun
pernah menjawat beberapa jawatan semasa di bawah pemerintah Tinisia dan
Morocco. Pada tahun 1363, beliau
bertindak sebagai duta raja Moor di Granada kepada Pedro Kejam Castile "the Cruel of Castile". Ibn Khaldun
belayar ke Alexandria pada Oktober 1382, yang mana beliau menghabiskan
riwayatnya sebagai guru dan pensyarah di Al-Azhar dan universiti lain. Ibn
Khaldun juga pernah dilantik sebagai Hakim Diraja oleh Sultan Abul Abbas, Cairo
dan mengerjakan haji pada 1387. Ibn Khaldun menyertai orang-orang Mesir dalam kempen
memerangi Tamerlane dan bertanggungjawab mengaturkan penyerahan diri bandar
Damsyik semasa ketiadaan Sultan Faraj.
Karya
teragungnya iaitu Muqaddimah bermula sebagai
penulisan mengenai sejarah orang-orang Arab dan Barber tetapi mengandungi
pendekatan saintifik mengenai pemahaman sejarah, politik dan ekonomi. Ibn
Khaldun juga mempercayai bahawa perkara yang dikurniakan Allah boleh dibuktikan
secara empirikal (secara pengalaman dan kajian).
Ibn
Khaldun juga memajukan konsep ekonomi, perdagangan dan kebebasan. Ibn Khaldun
membangunkan idea bahawa tugas kerajaan hanya terhad kepada mempertahankan
rakyatnya dari keganasan, melindungi harta persendirian, menghalang penipuan
dalam perdagangan, mencetak dan menguruskan penghasilan wang serta melaksanakan
kepimpinan politik bijaksana dengan perpaduan sosial dan kuasa tanpa paksaan.
Dalam segi ekonomi, Ibn Khaldun memajukan teori nilai dan hubungkaitnya dengan
tenaga buruh, memperkenalkan pembahagian tenaga kerja, menyokong pasaran
terbuka, menyedari kesan dinamik permintaan dan bekalan ke atas harga dan
keuntungan, menolak cukai yang tinggi, menyokong perdagangan bebas dengan orang
asing, dan percaya kepada kebebasan memilih bagi membenarkan rakyat bekerja
keras untuk diri mereka sendiri.
Tambahan
lagi, Ibn Khaldun terkenal kerana hasil kerjanya dalam sosiologi, astronomi,
numerologi, kimia dan sejarah. Secara umumnya, Ibn Khaldun telah meletakkan
titik mula bagi tradisi pemikiran bebas Islam dan Arab, tanggungjawab kerajaan,
pasaran berkesan, penyiasatan sains empirikal, pengkajian sosiologi dan
penyelidikan sejarah.
Ibnu
Sina. Ibn
Sina dilahirkan pada tahun 370 Hijrah bersamaan 980 Masihi di Afsyanah,
Bukhara, Turkistan. Ibn Sina lebih dikenali di Barat dengan nama Avicenna mempunyai nama penuh Al-Husain
bin Abdullah bin Al-Hasan bin Ali bin Sina. Beliau merupakan seorang yang
berbangsa Parsi. Bapa kepada Ibn Sina merupakan seorang gabenor pada masa
Kerajaan Samaniyah (819M – 1005M). Selepas bapanya meninggal pada tahun 390
Hijrah bersamaan dengan tahun 1000 Masihi, Ibn Sina berpindah ke Khawarizm,
Jurjan, Rai, dan Hamadan.
Pendidikan awal Ibn Sina pada masa kanak-kanaknya ialah mempelajari
al-Quran dan sastera yang dipelajarinya secara persendirian. Ibn Sina mula
belajar menghafal al-Quran ketika berusia lima tahun. Beliau sudah menguasai
tasawuf, fikah, tafsir dan usuludin ketika berusia 10 tahun. Beliau telah
menuntut dengan Abu Abdullah an-Natli yang mengajarnya al-Quran, fikah, mantik,
ilmu hisab, sains, fizik dan kaji bintang. Beliau menelaah falsafah, politik
dan logik, matematik, fizik, politik dan kedoktoran hingga berusia 16 tahun.
Ibnu Sina sangat meminati ilmu kedoktoran dan metafizik. Dalam sekitar satu
hingga lima tahun, beliau telah dikenali sebagai ahli falsafah dan doktor di
Bukhara.
Ibnu Sina mula menjadi doktor ketika berusia 18 tahun. Setelah
beliau berjaya menyembuhkan Nuh bin Mansor, pemerintah kerajaan Samaniyah dan
beliau dilantik menjadi doktor istana. Semenjak itu, Ibn Sina telah menjadi
terkenal. Pelantikan tersebut merupakan suatu peluang keemasan kerana beliau
telah diberi kebebasan menggunakan perpustakaan istana yang sangat kaya dengan
beraneka jenis buku. Beliau mengambil kesempatan dengan membaca, merujuk dan
menghafal buku-buku penting di perpustakaan. Pembesar negeri lain seperti Ratu
Sayyidah dan Sultan Majdud dari Rayy, Syamsu Dawla dari Hamadan dan Alaud Dawla
dari Isfahan juga pernah mengundangnya.
Ibn Sina digelar al-Syeikh al-Ra’is iaitu guru para raja.
Dalam bidang kedoktoran, beliau digelar “pangeran para doktor” dan “raja ubat”.
Dalam dunia Islam beliau dianggap sebagai puncak ilmu kedoktoran. Ibn Sina
pernah dilantik menjadi menteri sebanyak dua kali. Disebabkan Ibnu Sina
terlibat dalam persoalan politik, dia dipenjarakan dan dipecat daripada
kedudukannya sebagai menteri. Dalam tempoh Ibn Sina dipenjara, beliau sempat
menulis 3 buah buku.
Ibn Sina banyak meninggalkan karya yang ditulis beliau,
semuanya tidak kurang 200 buah, kebanyakan berbahasa Arab dan Parsi. Salah satu
karya terbesar Ibnu Sina ialah al-Qanun
Fii al-Tibb (peraturan kedoktoran). Di Eropah dan China buku ini sudah lama
menjadi rujukan kedoktoran. Al-Qanun Fii al-Tibb diterjemahkan dengan judul "Canon of Medicine" digunakan
sebagai rujukan utama dalam bidang perubatan di seluruh pusat pengajian Barat termasuk
Universiti Franfurt di Jerman, Universiti Paris di Perancis, dan Universiti
Oxford di England.
Di dalam buku al-Qanun
Fii al-Tibb karya Ibn Sina dinyatakan bahawa “darah mengalir terus-menerus
dalam satu kitaran dan tidak pernah berhenti”. Karya lain Ibn Sina ialah al-Syifa (18 Jilid), iaitu tentang
psikologi, pertanian, retorika dan syair; al-Rasa’il,
iaitu tentang biologi, fizik, astronomi, psikologi, etika dan teologi; Al-Insyarah wa al-Tanbihat tentang
ketuhanan serta kemurnian hidup; dan Risalah
al ‘Isyqa tentang kerinduan Ibnu Sina kepada Tuhan.
Sewaktu Ibn Sina berusia 21 tahun, beliau mula menulis
karyanya yang pertama yang berjudul “Al-Majmu” di Kawarazm yang mengandungi
berbagai ilmu pengetahuan yang lengkap. Kemudian beliau meneruskan menulis
buku-buku lain. Nama-nama buku yang pernah dikarang Ibn Sina, termasuk yang
berbentuk risalah ukuran kecil, dimuat dan dihimpun dalam satu buku besar yang
berjudul "Essai de Bibliographie
Avicenna" yang dihasilkan oleh Pater
Dominican di Kairo. Antara yang terkandung dalam buku tersebut termasuklah
buku karangan yang amat terkenal iaitu Al-Qanun
Fit – Tibb.
Ibn Sina memiliki pemikiran yang mendalam. Beliau
menafsirkan ayat al-Quran untuk mendukung falsafahnya. Seperti al-Farabi iaitu
ahli falsafah dari Turkistan, Ibn Sina mengakui bahawa alam diciptakan secara
emanasi yakni memancar dari Tuhan. Ibn Sina juga mengemukakan pemikiran
falsafah tentang jiwa (al-nafs) dan kenabian. Ibn Sina berpendapat bahawa nabi
adalah manusia yang terunggul dan pilihan Tuhan. Ahli falsafah hanya menerima
ilham, sedangkan nabi menerima wahyu. Oleh itu, ajaran nabi haruslah menjadi
pedoman hidup manusia di muka bumi.
Ibn Sina banyak menyumbang dalam tamadun Islam terutamanya
dalam bidang perubatan. Kebijaksaan Ibn Sina dalam bidang perubatan mendapat
pengiktirafan dunia. Ibn Sina berjaya melakukan beberapa pencapaian dalam
perubatan iaitu pertama, penemuan penyakit baru serta puncanya. Antara penemuan
penyakit yang dikaji oleh Ibn Sina ialah pengaruh kuman dalam penyakit, jangkitan
virus seperti Tibi (TB) dan penyakit seperti rubella, alahan (allergy), cacar (smallpox), penyakit jiwa dan sebagainya.
Kedua, Ibn Sina mengkaji dalam bidang farmasi dan beliau
dapat menghasilkan ubat yang mujarab untuk pelbagai jenis penyakit. Selain itu,
beliau juga menemui untuk ubat bius. Ketiga, Ibn Sina membangunkan teknologi
perubatan dengan mencipta benang khusus untuk menjahit luka pembedahan dan
mencipta picagari dan lain-lain. Terdapat banyak lagi penemuan dan teori
perubatan yang dikemukakan oleh Ibn Sina dalam karya-karyanya.
Kesan peninggalan Ibn Sina dalam bidang ilmu perubatan telah
berjaya menggilap kembali bidang perubatan yang kian malap pada masa itu.
Beliau melakukan metod pemerhatian (observation)
dan analisis. Berdasarkan metod ini, ilmu perubatan berkembang maju hingga ke
hari ini. Ibn Sina telah menulis buku berjudul "Remedies for the Heart"
yang mengandungi sajak-sajak perubatan. Ibn Sina banyak membuat analisis
tentang pelbagai penyakit dan menyenaraikan lebih kurang 760 jenis penyakit
serta kaedah merawatnya. Penyelidikan dan penulisan Ibn Sina banyak
mempengaruhi perkembangan ilmu perubatan moden.
Ibn Sina juga banyak telah menyumbang ilmu dan pemikiran.
Ibn Sina telah menghasilkan 116 karya dalam bidang falsafah, mantik, matematik,
astronomi, kimia, fizik, biologi dan sains politik. Buku-buku tersebut telah
dihimpun oleh Domonican Institute for
Oriental Studies di Kaherah, Mesir. Pada 1950 Masihi ia telah diterjemahkan
ke dalam bahasa Arab dan dinamakan Muallafat
Ibni Sina (karya-karya Ibn Sina). Jasa Ibn Sina dihargai hingga ke hari
ini. Sebuah universiti pendidikan di Hungary telah mengambil nama sempena nama
beliau iaitu Avicenna College (Kolej
Ibn Sina).
Ibn Sina meninggal pada usia 58 tahun dalam suatu perjalanan
bersama raja Isfahan, lalu dimakamkan di Hamadan. Kehilangan Ibn Sina merupakan
kehilangan yang sangat besar kepada umat Islam terutama dari segi ilmu
perubatan.
Ibnu Batutta. Nama
penuh Ibn Battuta ialah Muhammad bin Abdullah bin Ibrahim bin Mohammad bin
Yusof Abu Abdullah Ibn Battuta. Beliau seorang kabilah Berber dari golongan
Muslim Sunni. Beliau dilahirkan di Tanjah/Tangier, Maghribi 24 Februari 1304
bersamaan Rejab 704 Hijrah dan meninggal dunia pada tahun 779 Hijrah bersamaan
1377 Masihi di satu daerah Marakish. Beliau merupakan cendiakawan, ulama Mazhab
Maliki dan pernah berkhidmat sebagai kadi.
Ibn Battuta terkenal sebagai penjelajah dan pengembara serta
menulis mengenai pengembaraannya selama hampir tiga puluh tahun. Beliau adalah
perintis pengembaraan dunia yang berjaya merentasi benua Afrika dan Asia serta
menghasilkan karya penting dunia Islam yang meliputi daerah Barat Afrika hingga
ke Pakistan, India, Maldives, Sri Lanka, Asia Tenggara dan China. Ibn Battuta
diberi gelaran Syamsuddin di negeri-negeri timur. Tokoh orientalis Dozy,
mengelar beliau sebagai “pengembara yang jujur”.
Beliau telah meninggalkan kota asalnya pada tahun 1325 untuk
menunaikan haji di Mekah yang mengambil masa selama satu setengah tahun
perjalanan ketika berusia 21 tahun. Pengembaraan beliau mengambil masa 38 tahun
meliputi perjalanan sejauh 120,000 kilometer yang meliputi 44 negara di benua
Afrika dan Asia. Beliau telah melakukan tiga siri pengembaraan yang mengambil
masa selama 30 tahun. Pengembaraan yang pertama iaitu dari Maghribi hingga
China. Negara seperti Mesir, Syam, Semenanjung Arab, Afrika Timur, Asia Kecil,
Rusia Selatan, India, China, Andalus (Sepanyol) dan negeri orang berkulit hitam
iaitu Mali di Afrika Selatan turut dikunjungi beliau.
Beliau telah mengkongsikan maklumat yang terperinci dari
segi perbandingan tentang budaya, peradaban, sosial dan geografi sesuatu
masyarakat setempat berdasarkan pengamatan beliau apabila singgah di tempat
tersebut. Pengembaraan beliau itu
telah memberikan persepsi yang baru kepada bidang geografi dan pelayaran. Pengembaraannya disifatkan sebagai
satu sumber sejarah yang amat bernilai bukan sahaja kepada masyarakat Islam
malahan untuk semua masyarakat dunia.
Beliau terkenal sebagai seorang yang kuat beribadah dan berpegang
teguh kepada ajaran agama. Beliau telah menabur bakti di beberapa buah
negara dalam bidang agama. Beliau telah menerbitkan sebuah karya yang
lengkap setelah menceritakan semula pengalamannya kepada Muhammad Juzay
al-Kalbi atau dikenali sebagai Ibn Juza, iaitu seorang penulis sultan. Karya
agung tersebut merupakan rekod sejarah zaman pertengahan yang sangat penting
kerana catatannya dianggap sebagai sumber sejarah abad pertengahan. Maklumat-maklumat
yang terkandung di dalamnya telah dipetik dalam ratusan karya pengkajian
sejarah yang meliputi bukan sahaja dunia Islam tetapi juga sejarah Cina dan
Empayar Bynzantin. Rihlah Ibn Battuta
juga satu-satunya sumber maklumat langsung mengenai budaya, adat resam, serta
keadaan masyarakat di beberapa kawasan dunia. Dalam konteks sejarah Asia
Tenggara, karya tersebut merupakan satu-satunya karya pengembaraan Arab yang
terbukti kesahihannya.
Beliau memiliki nilai moral yang tinggi. Beliau
adalah seorang tokoh sejarahwan Islam yang dijadikan salah satu contoh teladan
terbaik oleh umat Islam untuk mencapai lebih banyak kejayaan dalam hidup. Oleh
itu, beliau boleh disifatkan sebagai salah seorang individu yang banyak
menyumbang dari segi personaliti yang ditonjolkannya untuk menaikkan semangat
umat Islam supaya terus maju dalam semua bidang jika kita benar benar
menghayati kisah hidupnya. Beliau juga seorang yang patuh pada ajaran agama.
Hal ini dapat diperhatikan dalam karyanya yang banyak menggambarkan
ketaatannya kepada agama. Contohnya beliau telah beberapa kali menunaikan
ibadah haji di Makkah sebelum meninggal dunia.
Hamka. Hamka atau nama sebenarnya ialah Haji Abdul Malik bin
Abdul Karim Amrullah. Beliau lahir pada 17 Februari 1908 di Kampung Molek,
Maninjau, Sumatera Barat, Indonesia. Ayahnya ialah Syeikh Abdul Karim bin
Amrullah atau dikenali sebagai Haji Rasul, seorang pelopor Gerakan Islah
(tajdid) di Minangkabau.
Beliau mempunyai gelaran Pak Hamka atau Buya Hamka, nama
istimewa yang mempunyai nilai tersendiri di persada perkembangan Islam dan
dunia kesusasteraan nusantara. Anak beliau, Syeikh Haji Abdul Karim Amrullah,
adalah seorang pelopor dan termasuk tokoh besar dalam perjuangan “Kaum Muda”.
Ibunya bernama Siti Safiyah binti Gelanggar yang bergelar Bagindo dan Batuah.
Antara jawatan dan tugas yang pernah disandang oleh Hamka ialah guru agama di Tebing Tinggi, Medan dan Padang Panjang, pensyarah di Universiti Islam Jakarta, pensyarah di Universiti Muhammadiah Padang Panjang, rektor Perguruan Tinggi Jakarta, pegawai tinggi agama Indonesia dan ketua umum Majlis Ulama Indonesia.
Hamka menerima banyak anugerah daripada pelbagai pihak
kerana jasa dan sumbangan beliau. Hamka meninggal dunia pada 24 Julai 1981
Masihi ketika berusia 73 tahun.
Hamka mendapat pendidikan awal agama dari Madrasah Tawalib
yang didirikan oleh bapanya. Beliau mempelajari ilmu-ilmu asas agama serta mempelajari
al-Quran sehingga khatam. Pada tahun 1915 ketika berusia tujuh tahun, beliau
memasuki sekolah desa di Padang Panjang. Pada tahun 1918 pula, beliau menuntut
di sekolah datuknya, Muhammad Amrullah. Hamka berpeluang mendalami pelajaran
tafsir daripada Kiai Bagus Harikusomo di Tanah Jawa pada tahun 1924 serta
berpeluang menimba ilmu pengetahuan daripada tokoh terkenal seperti
Shamsurrijal dan Haji Fakhruddin. Kegiatan ilmiah yang dianjurkan oleh tokoh-tokoh tersebut
adalah dalam seminar, ceramah, perbincangan serta persidangan.
Dalam tahun 1924, Hamka
berhijrah ke Jawa sempat menuntut pula kepada pemimpin gerakan Islam Indonesia
seperti Haji Omar Said Chakraminoto. Lain-lain gurunya ialah Haji Fakharudin,
Ki Bagus, Hadi Kesumo dan iparnya sendiri Rashid Sultan Mansur.
Pada tahun 1928, Hamka telah
menyertai Gerakan Muhamadiah dan menerajui kepimpinan pertubuhan itu di Padang
Panjang. Hamka bergiat aktif bagi menentang gejala khurafat, bidaah dan
kebatinan sesat di sana. Pada tahun 1929, beliau menubuhkan Madrasah
Mubalighin. Pak Hamka berpindah ke Kota
Makasar, Sulawesi untuk menjadi pimpinan Muhamadiah. Keilmuan dn ketokohan yang
ada pada beliau mendorong beberapa buah universiti mengambilnya sebagai
pensyarah dalam bidang agama dan falsafah. Antara universiti itu ialah
Universiti Islam Jakarta, Universiti Mohamadiah Sumatera Barat, Universiti
Islam Pemerintah di Jogjakarta dan Universiti Islam Makasar. Bagi mengiktiraf
keilmuannya, Universiti Al Azhar, Mesir telah menganugerahkan Doktor Kehormat
dalam tahun 1958 dan beliau turut menerima ijazah Doktor Persuratan UKM
pada Jun 1974.
Hamka merupakan seorang tokoh
reformasi Islam yang terkenal dalam bidang falsafah dan tasawuf. Beliau juga
merupakan tokoh agama dan pendakwah yang banyak memberi sumbangan kepada agama,
bangsa, dan negara melalui organisasi, ceramah, serta hasil-hasil karya yang
ditulisnya. Hamka
melahirkan sejumlah karya ilmiah Islam dan karya kreatif seperti novel dan
cerpen yang begitu berpengaruh kepada masyarakat Islam di Nusantara sehingga
hari ini. Sumbangan pemikirannya memberi rangsangan terhadap kebangkitan dan
kemajuan Islam pada zaman moden di alam Melayu terutama Indonesia, Malaysia,
Brunei dan Singapura.
Pada tahun 1935, Hamka telah
mendirikan kolej Kuliah Al-Muballighin di Padang Panjang yang telah melahirkan
ramai tokoh terkenal. Beliau juga banyak berjasa dalam penyebaran Islam dalam
bahasa Indonesia kerana keahliannya dalam kesusasteraan sehingga beliau mendapat
gelaran “Hamzah Fansuri zaman baru”. Pada tahun 1925, Hamka memulakan
kerjayanya sebagai pengarang di Padang Panjang. Beliau menulis majalah “Seruan
Islam” di Tanjung Para Langkat, menerbitkan majalah “Pedoman Masyarakat”, dan
“Panji Masyarakat”. Beliau juga mula mengarang dalam akhbar “Pembela Islam”,
Bandung pada tahun 1930. Beliau meninggalkan hasil karya yang sangat berguna kepada umat Islam iaitu
Tafsir Al-Azhar (lima jilid). Beliau menerima pelbagai anugerah yang boleh menaikkan imej umat Islam pada
masa itu.
Al-Khawarizmi. Nama sebenar Al-Khawarizmi
ialah Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi. Selain itu beliau dikenali sebagai Abu
Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Yusoff. Al-Khawarizmi telah dikenali di Barat
sebagai Al-Khawarizmi, Al-Cowarizmi, Al-Ahawizmi, Al-Karismi, Al-Goritmi, Al-Gorismi
dan beberapa cara ejaan lagi. Beliau telah dilahirkan di Bukhara. Pada tahun
780-850M adalah zaman kegemilangan al-Khawarizmi. Beliau meninggal dunia antara
tahun 220 dan 230M. Ada yang mengatakan Al-Khawarizmi hidup sekitar awal
pertengahan abad ke-9M. Sumber lain menegaskan beliau di Khawarism, Uzbekistan
pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.
Gelaran Al-Khawarizmi yang dikenali di Barat ialah Al-Cowarizmi,
Al-karismi, Al-Goritmi atau Al-Gorism. Nama Al-Gorism telah dikenali pada abad
pertengahan. Negara Perancis pula Al-Gorism muncul sebagai Augryam atau
Angrism. Negara Inggeris pula ia dikenali sebagai Aurym atau Augrim.
Sumbangan Al-Khawarizmi melalui Al-Jabr wa’l Muqabalah iaitu mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi.
Sumbangan dalam Hisab
al-Jabr wa al-Muqabalah adalah mengajukan contoh-contoh persoalan matematik
dan mengemukakan 800 buah soalan yang sebahagian daripadanya merupakan persoalan
yamng dikemukakan oleh Neo Babylian dalam bentuk dugaan yang telah dibuktikan
kebenarannya oleh Al-Khawarizmi. Beliau telah memperkenalkan konsep sifar dan
ia penting dalam sistem nombor pada zaman sekarang.
Antara cabang yang diperkenalkan oleh Al-Khawarizmi seperti
geometrik, algebra, arimetik dan lain-lain. Geometri, selain algebra,
Al-Khwarizmi juga menghasilkan beberapa kertas kerja tentang ilmu geografi dan
menghasilkan tulisan yang bertajuk kitaab
surat al-ard (buku tentang rupa muka bumi). Buku ini adalah rujukan dan
versi pembetulan kertas kerja Ptolemy tentang georgafi. Beliau adalah salah
seorang ahli falak (astronomi) dan menulis sekurang-kurangnya dua buah zij iaitu buku yang mengandungi jadual
parameter nilai yang digunakan untuk menentukan kedudukan matahari, bulan,
bintang dan planet-planet. Zij
penting dalam perkembangan ilmu astronomi hari ini. Zij al-Sindhind (jadual astronomi Sind dan Hind) adalah zij yang dihasilkan oleh Al-Khwarizmi
yang berdasarkan keadah astronomi India yang dikaji beliau.
Imam Al-Ghazali. Nama sebenar Imam Al-Ghazali ialah Muhamad
bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad Al-Ghazali Altusi. Beliau lebih dikenali
dengan panggilan Al-Ghazali iaitu nisbah kepada kampung tempat kelahirannya
iaitu ghazalah yg terletak dipinggir
bandar Tusi di dalam wilayah Kharasan, Parsi (Iran). Al-Ghazali juga bererti
orang ghazalah, berkemungkinan juga
panggilan tersebut dinisbahkan kepada bapanya seorang tukang tenun kain bulu
yang dalam bahasa Arabnya dikatakan alghazzal.
Imam Al-Ghazali juga digelar Abu Hamid, yang bererti bapa kepada Hamid iaitu
dinisbahkan kepada anaknya.
Beliau juga digelar hujjatul
Islam iaitu suatu gelaran penghormatan yang diberikan kepadanya kerana
kejituan dan kekuatan hujahnya dalam membela agama Islam. Abu Hamid Muhammad Al-Ghazali
Altusi adalah seorang tokoh ulama yang luas ilmu pengetahuannya dan merupakan
seorang pemikir besar dalam sejarah falsafah islam dan dunia. Dalam ilmu feqah
beliau bermazhab syafie sementara dalam ilmu kalam beliau mengikuti aliran
assyaari atau ahlu sunnah wal jamaah. Beliau lahir pada tahun 450H bersamaan
1058M.
Beliau seorang alim yang aktif dan segala maklumat yang
diterimanya diteliti dan diuji sejauh mana kebenaran dan kebatilannya. Oleh itu,
ada kalanya beliau menolak, merubah atau menjelaskan dan menghuraikan sesuatu
perkara tersebut lalu membuat pembaharuan.
Membahaskan ilmu kalam menurut
metodologi para sahabat dan juga Rasulullah saw. menguatkan hujah-hujahnya
berteraskan al-Quran, as-sunnah dan perbahasan para sahabat. Menganggap sesiapa yang keterlaluan
dalam membincangkan isu-isu berkaitan dengan sifat dan perbuatan Allah adalah
termasuk di dalam golongan orang yang melakukan bid’ah di dalam Islam. Menyatakan bahawa ilmu kalam
tidak bermanfaat kepada manusia kerana dua sebab. Ilmu ini tersimpang jauh dari matlamatnya yang utama iaitu
mengenal Allah. Perbincangan ahli ilmu
kalam terlalu jauh sehingga menyimpang daripada apa yang dibincangkan oleh para
ulamak salaf (penamaan lain dari ahlussunnah wal jama’ah yang menunjukkan ciri
dan kriteria mereka).
Mengkaji penulisan-penulisan
yang berkaitan dengan ilmu falsafah terutamanya ilmu falsafah Yunani. Dengan izin Allah swt, dikurniakan
kepadanya ilmu-ilmu berkaitan falsafah dalam tempoh masa yang singkat iaitu
kurang dari dua tahun. Membahagikan golongan yang membahaskan falsafah
kepada tiga golongan iaitu atheis, natural dan teologi. Orang
pertama yang mengklasifikasikan semula ilmu falsafah kepada enam bahagian iaitu
matematik, mantiq, fizik, ketuhanan, siasah dan akhlak. Penulisan terkenal Al-Ghazali dalam bidang falsafah ialah maqasid al-falasifah, al-munqiz min aldhalal
dan tahafut al-falasifah.
Gurunya yang termahsyur ialah
Al-Junaid dan Al-Harith Al-Muhasibin. Penulisan terkenal Al-Ghazali
dalam bidang tasawwuf ialah kitab Ihya’ulumuddin.
Kitab ini telah menjadi rujukan penting ilmu fiqh dan tasawwuf di serata dunia
dari zaman penulisannya hingga ke hari ini. Kitab ini juga telah diterjemahkan
ke dalam beberapa bahasa lain seperti bahasa Melayu, Parsi, Urdu, Inggeris dan Perancis.
Selain itu, kitab ini menjadi sumber rujukan ulamak di rantau alam Melayu.
Kitab Ihya’ulumuddin bukan sekadar membawa pembaharuan dalam bidang
tasawwuf bahkan membawa pembaharuan dalam bidang penulisan ilmu fiqh. Jika
diteliti, kita akan dapati Al-Ghazali menerokai metodologi penulisan baru fiqh
yang berasaskan kepada gabungan antara ilmu fiqh dan tasawwuf. Selain itu gaya
bahasanya cukup menarik dengan menggunakan susunan tatabahasa yang mudah. Di dalamnya
kita dapat membaca fiqh dan tasawwuf dalam waktu yang sama. Sebagai contoh,
ketika menghuraikan berkaitan solat, Al-Ghazali bukan sekadar menulis berkaitan
teori dan amali perlakuan solat beserta rukun-rukunnya, bahkan beliau juga
menekankan soal kehadiran hati, khusyuk dan khuduk dalam perlakuan solat. Perbahasan berkaitan kehadiran hati,
khusyuk dan khuduk adalah intipati daripada ilmu tersebut. Selain itu, ketika
Al-Ghazali menulis berkaitan muamalat, beliau bukan sahaja mengkhususkan
berkaitan teori jual beli dan untung, bahkan beliau menulis berkaitan dengan
keperluan-keperluan kaum muslimin yang perlu dipenuhi sebagai tuntutan fardu
kifayah dan mutiara nasihat kepada pembekal dan pembeli ketika melaksanakan
urusan muamalat.
No comments:
Post a Comment