1.0
Pengenalan
Kajian ini
tertumpu kepada sebuah premis perniagaan kek dan makanan iaitu perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies yang
terletak di Taman Tasik Utama, Ayer Keroh, Melaka. Kajian yang terperinci
dijalankan bagi memahami aktiviti perniagaan tersebut. Perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies dipilih
sebagai subjek kajian kerana perniagaan
ini menunjukkan perkembangan yang positif dan menjadi tarikan orang ramai.
Kemajuan perniagaan dan lokasinya yang strategik berdekatan dengan kawasan
perumahan menjadikan kawasan ini menjadi tumpuan penduduk terutamanya warga
setempat dan pelajar-pelajar yang berada di kawasan berdekatan.
Selain itu,
perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies menyedia dan menjual pelbagai aneka
kek dan pastri. Perniagaan ini turut mempunyai kafe yang menghidangkan pelbagai
aneka masakan. Melalui variasi aneka barangan yang diniagakan, perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies lebih mantap dan mampu
bertahan lama dalam bidang perniagaan.
Tarikan fizikal
yang terdapat di premis perniagaan Sweetberry
Cakes & Cookies turut menyebabkan perniagaan ini menjadi topik kajian.
Keindahan dan kebersihan premis perniagaan Sweetberry
Cakes & Cookies menjadi satu daya penarik orang ramai. Hiasan, dekorasi
dan pemilihan warna yang sesuai yang dilakukan oleh pemilik perniagaan telah
menjadi pemangkin kepada lambang
kemajuan perniagaan Sweetberry Cakes &
Cookies. Keadaan persekitaran yang kondusif dan bersih telah menimbulkan
suasana yang nyaman kepada para pengunjung. Hal sedemikian dapat meningkatkan
lagi keyakinan para pengunjung untuk membeli barangan keluaran Sweetberry Cakes & Cookies.
1.1 Objektif Kajian
Objektif kajian ini adalah mengetahui latar belakang perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies. Melalui
pengetahuan tentang latar belakang perniagaan ini, kami dapat memahami dan
mengetahui profil pemilik dan penubuhan perniagaan ini serta jenis barangan
yang ditawarkan kepada masyarakat.
Selanjutnya, kajian ini turut dijalankan untuk mengetahui strategi
pengurusan perniagaan Sweetberry Cakes &
Cookies. Dengan adanya data mengenai strategi dan perancangan perniagaan
ini, kita boleh mempelajari selok-belok perniagaan dan terdedah kepada cara pengurusan
sesuatu organisasi perniagaan.
Di samping itu, kajian yang dijalankan ini juga bertujuan untuk mengenal pasti
masalah dan cabaran yang dihadapi dalam perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies. Kami juga dapat melihat saling
kaitan di antara pengurusan perniagaan dan cara mengatasi kekangan yang berlaku
dalam menjalankan sesutau perniagaan. Hal sedemikian mampu memberi pendedahan
awal tentang tatacara perniagaan yang sistematik dan efisien.
2.0 Kajian Literatur
Perniagaan merupakan pengagihan dan pertukaran semua barangan berlebihan
yang dihasilkan daripada ladang-ladang, lautan, hutan-hutan dan kilang-kilang
supaya mereka dapat diperoleh oleh pengguna terakhir pada tempat dan harga yang
berpatutan (Vincent, 1995). Perniagaan adalah pertukaran barang atau
perkhidmatan dengan wang untuk tujuan mendapatkan keuntungan atau sebarang
bentuk faedah (Zumilah, 1999). Menurut Ronald J. Ebert dan Ricky W. Griffin
(1998), perniagaan juga merupakan suatu organisasi yang membekalkan barangan
atau perkhidmatan untuk mendapat keuntungan.
Berdasarkan definisi-definisi yang
dikemukakan, maka perniagaan dapat disimpulkan sebagai suatu
usaha untuk mengagih dan menukarkan barangan yang berbentuk barang fizikal atau
perkhidmatan atau kedua-duanya daripada pengeluar asal kepada pengguna terakhir
pada tempat dan harga yang berpatutan. Usaha pemindahan dan pertukaran barangan
ini dijalankan berasaskan alat pertukaran yang telah dipersetujui oleh
pengeluar asal dan pengguna terakhir. Pertukaran sedemikian akan membawa faedah
dan keuntungan kepada semua pihak yang terlibat dalam usaha ini.
Barang niaga dikenali sebagai
produk atau keluaran. Barang niaga terdiri daripada unit-unit yang dapat
dilihat, dihidu, dirasa dan disentuh secara fizikal seperti baju, keropok, anak
patung mainan dan sebagainya.
Keuntungan merupakan perbezaan di
antara pendapatan dan perbelanjaan perniagaan. Keuntungan perniagaan yang
menggalakkan peniaga-peniaga untuk menjalankan dan mengembangkan perniagaan
mereka. Keuntungan juga merupakan pulangan atau ganjaran kepada peniaga-peniaga
yang sanggup menghadapi risiko daripada pelaburan wang dan masa mereka. Formula
keuntungan adalah seperti berikut:
Keuntungan (perniagaan) =
Pendapatan - Perbelanjaan
Keuntungan (ekonomi) = Pendapatan
– (Perbelanjaan + Kos Melepas*)
* Kos melepas merupakan kos yang
terpaksa dilepaskan kerana membuat sesuatu pilihan.
Faedah juga dikenali sebagai
kebaikan atau kelebihan. Semua pihak yang terlibat dalam perniagaan akan
memperolehi faedah. Misalnya, seorang peniaga yang menjual barangan atau
menyediakan perkhidmatan akan memberi faedah kepada pelanggannya. Pelanggan itu
akan menggunakan barangan atau perkhidmatan yang disediakan untuk kepentingan
diri iaitu mencapai matlamat individu atau organisasi.
Apabila kehendak dan keperluan
dapat dipenuhi, maka seseorang akan berasa puas hati. Jika tidak, kepuasannya
tidak akan tercapai. Konsep timbal balik antara peniaga dan pembeli menyebabkan
masing-masing akan merasai kepuasan.
Keuntungan ialah objektif utama
untuk kebanyakan organisasi perniagaan sama ada bersaiz besar atau kecil.
Keuntungan merupakan faktor atau daya tarikan kepada seseorang individu untuk
berkecimpung dalam bidang perniagaan dan peniaga untuk mengembangkan perniagaan
yang sedia ada. Keuntungan boleh menjadi pengukur prestasi sesebuah organisasi
perniagaan, sama ada disifatkan berjaya atau gagal.
Kewujudan sesebuah organisasi
perniagaan baru atau semasa keadaan ekonomi yang tidak stabil, objektif
kemandirian (survival) adalah lebih penting daripada keuntungan. Kemandirian
bertujuan untuk menyedarkan masyarakat umum tentang kewujudan organisasi
perniagaan itu. Organisasi perniagaan harus cuba sedaya upaya untuk menarik
perhatian masyarakat umum tentang kewujudannya.
Apabila organisasi perniagaan
berjaya memperkenalkan diri kepada masyarakat umum tentang kewujudannya, maka
ia harus berusaha untuk mengurangkan kerugian yang dialami di peringkat
kemandirian. Usaha peningkatan keuntungan patut ditekankan supaya organisasi
perniagaan itu bertumbuh dan terus membesar dan berdaya saing dengan organisasi
perniagaan lain sama ada organisasi perniagaan tempatan ataupun antarabangsa.
Organisasi perniagaan itu harus
memenuhi tanggungjawab sosialnya dengan menyediakan peluang-peluang pekerjaan,
menjual barangan yang baik dan bermutu tinggi, menawarkan perkhidmatan yang
diperlukan oleh masyarakat dengan cekap dan pada kadar atau harga yang
berpatutan dan membantu negara untuk mempertingkatkan kedudukan ekonominya.
Perniagaan dapat memenuhi
keperluan masyarakat. Hasil daripada aktiviti-aktiviti perniagaan, iaitu urusan
pembelian dan penjualan, para peniaga akan memperolehi keuntungan manakala
pihak pembeli dan pengguna pula memiliki barangan dan perkhidmatan yang dapat
memenuhi keperluan dan kehendak mereka.
Sebahagian besar masyarakat
menyara kehidupan melalui pekerjaan yang diperolehi daripada sektor perniagaan.
Masyarakat boleh bekerja sebagai peniaga atau sebagai pekerja dalam organisasi
perniagaan. Pendapatan yang diterima melalui pekerjaan yang diperolehi dapat
menyara malah meningkatkan taraf hidup masyarakat. Selain itu, pekerja-pekerja
yang kehilangan pekerjaan dan terdesak semasa berlakunya kemelesetan ekonomi
boleh beralih kepada perniagaan terutamanya perniagaan secara kecil-kecilan
sebagai sumber rezeki yang baru.
Kefahaman terhadap konsep
perniagaan dapat membantu malah mencegah pengguna terakhir daripada ditipu oleh
para peniaga yang menggunakan teknik-teknik perniagaan yang berniat serong
seperti perniagaan jualan murah di pasaran. Pembeli-pembeli harus bijak dan
berhati-hati semasa membeli-belah.
Kefahaman terhadap konsep
perniagaan memudahkan lagi individu ataupun organisasi untuk memahami dan
mengenal pasti sebarang pergolakan perniagaan semasa. Masyarakat yang giat
berkecimpung dalam bidang perniagaan akan meningkatkan kedudukan sosioekonomi
mereka.
Pihak berkuasa akan cuba
memperbaiki kemudahan asas atau infrastruktur seperti jalan raya, bekalan air
dan elektrik di sesebuah tempat bagi meyakinkan dan menarik para pelabur. Peningkatan
prasarana asas ini secara tidak langsung membawa kesan kepada pembangunan
kawasan dan masyarakat tempatan yang terlibat dalam perniagaan.
3.0 Metodologi Kajian
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, metodologi didefinisikan sebagai satu
sistem yang merangkumi kaedah dan prinsip yang digunakan dalam sesuatu kegiatan
atau disiplin. Oxford Compact English Dictionary mendefinisikan kajian sebagai “The
systematic investigation into and study of material, and sources, in order to
establish facts and reach new conclusions” (ODEC, 1996). Kamus Dwibahasa
Oxford Fajar pula menyatakan isitilah metodologi sebagai kaedah yang digunakan
dalan sesuatu bidang.
3.1 Reka Bentuk Kajian
Kajian ini jenis bukan eksperimental. Kajian ini melibatkan pengumpulan
data, menganalisis data, melakukan interpretasi, membuat perbandingan dan
merumus data.
3.2 Instrumen Kajian
Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah temu bual yang melibatkan
penggunaan instrumen seperti buku catatan temu bual dan alat perakam suara.
Peralatan sampingan seperti kamera turut digunakan untuk mengambil gambar
sebagai bukti tempat dan bahan sokongan kajian.
3.3 Kaedah Kajian
Dalam kajian ini, data atau maklumat diperoleh melalui kaedah primer dan
sekunder. Maklumat primer diperoleh melalui sesi temu bual yang dilakukan
antara pengkaji dan pemilik perniagaan tersebut. Maklumat sekunder pula
diperoleh menerusi penelitian rekod dan dokumen mengenai maklumat perniagaan yang
diberikan oleh pemilik premis perniagaan. Pencarian maklumat sekunder turut dilakukan
di perpustakaan dan sumber internet.
4.0
Hasil Kajian
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, dapatan bermaksud sesuatu yang
diperolehi atau didapati. Menurut Kamus Komprehensif Bahasa Melayu, kajian pula
didefinisikan sebagai penyelidikan atau penelitian. Perniagaan Sweetberry
Cakes & Cookies merupakan sebuah perniagaan perkongsian yang
didaftarkan secara rasmi pada 15 Januari 2009. Tarikh penubuhan perniagaan ini
adalah pada 19 April 2008, manakala tarikh sah laku adalah pada 8 April 2011. Sweetberry
Cakes & Cookies menjalankan perkhidmatan perniagaan menjual kek dan
pastri, biskut, roti serta katering dan kafe. Pemilik perniagaan ini mempunyai
pengalaman selama lebih tiga tahun dalam bidang kek dan pastri.
Sweetberry Cakes & Cookies menawarkan dan menyediakan tempahan aneka kek dan pastri mengikut cita
rasa pelanggan seperti tempahan untuk majlis sambutan hari lahir, majlis
perkahwinan dan sebagainya yang memerlukan kek. Tempahan biasanya dibuat dalam
tempoh sebulan sebelum majlis dan selewat-lewatnya seminggu sebelum majlis.
Tempahan yang dibuat secara terdesak seperti tempahan yang dibuat sehari
sebelum majlis hanya akan diterima jika Sweetberry Cakes & Cookies
menerima banyak tempahan. Selain itu, Sweetberry Cakes & Cookies
juga menjual makanan panas yang digoreng seperti nasi goreng kampung, nasi
goreng cina dan mi bandung sebagai pendapatan tambahan selain hanya menjual kek
dan biskut.
Perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies menerima tempahan daripada
pelanggan yang datang terus ke kedai mereka. Selain itu, mereka turut menerima
tempahan yang dibuat melalui laman web mereka iaitu “www.sweetberrycake.com”.
Kebiasaannya, tempahan yang diterima daripada laman web datangnya dari luar
negeri Melaka. Sweetberry Cakes & Cookies hanya mengambil tempahan
secara kecil-kecilan.
Masalah utama yang dihadapi oleh perniagaan Sweetberry Cakes &
Cookies ialah tenaga kerja. Perniagaan ini melibatkan pekerjaan yang
bersifat giat manusia. Sweetberry Cakes & Cookies mempunyai dua
orang pekerja tetap dan dua orang ahli keluarga. Pada awal pembukaan Sweetberry
Cakes & Cookies, pekerja bukanlah masalah yang merunsingkan. Namun
setelah setahun pembukaan Sweetberry Cakes & Cookies, masalah
pekerja timbul dan merupakan satu masalah utama yang perlu difikirkan. Masalah ini
berlaku apabila kebanyakan pekerja tidak datang bekerja sewaktu tempahan yang
diterima sangat banyak. Terdapat juga pekerja yang berhenti kerja secara
mengejut tanpa memberi notis awal. Hal sedemikian mewujudkan kekangan dalam
perkembangan perniagaan dan amat merisaukan pemilik kedai. Bertitik tolak
daripada hal tersebut, pemilik kedai terpaksa mencari pekerja separuh masa
seperti dalam kalangan jiran-jiran yang sanggup membantu ketika perniagaan
mereka menerima terlalu banyak tempahan.
Sweetberry Cakes & Cookies juga mengalami masalah yang diakibatkan oleh sesetengah pelanggan.
Terdapat pelanggan yang membatalkan tempahan pada saat-saat akhir. Selain itu,
terdapat juga pelanggan yang tidak mengambil tempahan yang telah dibuat. Namun
begitu, keadaan sedemikian tidak mendatangkan kerugian yang sangat besar kepada
Sweetberry Cakes & Cookies kerana mereka masih boleh menjual
tempahan yang telah dibatalkan di kedai mereka. Bayaran deposit yang dilakukan
ketika membuat tempahan juga tidak akan dikembalikan kepada pelanggan walaupun
tempahan tersebut telah dibatalkan. Walaupun begitu, Sweetberry Cakes &
Cookies juga ada mengambil tempahan tanpa mengambil deposit daripada
pelanggan. Hal ini demikian bergantung kepada kepercayaan antara pemilik kedai
dan pelanggan.
Sweetberry Cakes & Cookies tidak mempunyai persaingan yang hebat kerana lokasi perniagaannya yang
berdekatan dengan kawasan perumahan. Kedudukannya yang strategik menjadi
tumpuan orang ramai untuk mengunjungi premis perniagaaan mereka. Antara kedai
yang menjadi persaingan Sweetberry Cakes & Cookies ialah perniagaan
restoran francais Secret Recipe yang terletak di hadapan pasar raya
Mydin. Walaupun begitu, persaingan yang berlaku ini tidak menjejaskan
perniagaan Sweetberry Cakes & Cookies kerana mereka telah mempunyai
pelanggan tetap mereka yang tersendiri.
5.0
Kesimpulan
Kesimpulannya, sebagai rakyat Malaysia yang cinta akan negara, kita
sewajarnya menyokong industri makanan di Malaysia tidak kira sama ada industri
yang dijalankan secara kecil-kecilan mahupun secara komersil bagi meningkatkan
produktiviti dan keluaran barangan negara. Hal ini demikian bertepatan dengan
misi negara untuk mencapai status negara maju sejajar dengan Wawasan 2020 yang
dicanangkan oleh bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Pelbagai jenis kemudahan yang telah disediakan oleh pihak kerajaan dalam
memajukan industri-industri di Malaysia antaranya adalah pemberian pinjaman
modal untuk memulakan perniagaan serta membangunkan industri kecil dan
sederhana (IKS) di seluruh Malaysia. Melalui kemudahan ini, para peniaga mampu
untuk menjalankan dan memajukan perniagaan mereka dengan baik dan sempurna.
Di samping itu, pada era serba canggih ini, pelbagai kursus-kursus yang
ditawarkan kepada mereka yang baru berjinak-jinak dalam bidang perniagaan. Bagi
memastikan Malaysia maju mengikut acuan yang tersendiri, pembangunan modal
insan secara menyeluruh dan bersepadu perlu dijalankan supaya dapat membentuk
peniaga yang berketerampilan dan berkualiti dalam melahirkan modal insan yang
cemerlang. Bertitik tolak daripada itu, perniagaan para peniaga dapat
beroperasi dengan lebih efisyen dan mampu berkembang maju sekaligus menyumbang
kepada pertumbuhan ekonomi negara.
Rujukan
Pengenalan Kepada Perniagaan, diaksesl pada
Disember 10, 2012 http://pengajianperniagaan.wordpress.com
Pengajian Perniagaan, diakses pada Disember 6,
2012 di http://cikgushafie.blogspot.com
Sweetberry Bakery Cake & Café, diakses pada Disember 11, 2012 di http://www.sweetberrycake.com
Kamus Dewan Edisi Ketiga.
(2000). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Soanes, C., and Hawker, S.
(2008). Oxford Compact English Dictionary. Compact Oxford English
Dictionary of Current English.
Kamus Dwibahasa Oxford Fajar.
(1996). Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Ricky W. Griffin, R. J. (2002). Business.
Petaling Jaya, Selangor: Prentice Hall.
Zumilah.
(1999). Pengenalan Kepada Perniagaan. Kuala Lumpur: Elman.
MZ Zainuddin, Lily Syafiqah Yusuf, Nornabihah Mohamad Arshad, Nur Yuzatul Aqilah
Yahaya, Nuraziera Zainal, Siti Hajar Sulaiman, Siti Noraishah Bahrin
No comments:
Post a Comment