Peranan pelajar
sekolah pondok semakin diberi perhatian oleh kerajaan. Evolusi sekolah ini
disesuaikan dengan peranan dan tanggungjawab yang dipikul oleh golongan ulama
yang semakin mencabar.
Justeru, idea
penubuhan ponsok moden oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP)
sangat tepat ke arah melahirkan generasi
pelapis mufti yang berilmu agama dan pada masa yang sama memiliki ilmu akhirat.
Institusi pondok di
Malaysia banyak kedapatan di Kelantan, Kedah dan Terengganu dengan jumlah
keseluruhan hampir 100 sekolah pondok. Institusi pendidikan ini berperanan
sebagai wadah untuk mendalami ilmu-ilmu agama, memelihara tradisi keislaman,
melahirkan ulama dan pemimpin umat.
Institusi pondok ini
telah melahirkan tokoh-tokoh tersohor seperti Tok Kenali (1870-1933), Tok
Selehong (1872-1935), Mufti Haji Wan Musa (1875-1939), Sheikh Osman Jalaluddin
Al-Kalantani (1880-1952), Haji Ismail Pontianak (1882-1950), Haji Saad Kangkong
(1893-1943), Haji Yaakub Lorong Gajah Mati (1895-1956), Haji Abdullah Tahir Bunut
Payong (1897-1961), Haji Ali Pulau Pisang (1899-1968), Haji Awang Lambor
(1900-1963), Haji Daud Bukit Abal (1906-1976), Syeikh Abd. Majid Bin Mohd. Noor
(Dato' Mursyid Di Raja), Haji Wan Ibrahim bin Wan Abdul Kadir, Haji Abdul
Rahman bin Haji Abdullah, Syeikh Ismail bin Haji Muhammad Salleh, Haji Muhammad
Salleh bin Haji Idris, Haji Wan Muhammad Idris bin Haji Wan Jamal, Haji
Muhammad Salleh bin Haji Hashim, Tuan Haji Muhammad Arif bin Haji Ishak, Haji
Ishak bin Muhammad Hashim, Tuan Hussain Mohd. Nasir Al-Mas'udi Al- Banjari,
Haji Hussain Che' Dol, Haji Wan Sulaiman bin Wan Sidek, Haji Yaakob bin Haji
Ahmad, Sheikh Abdul Halim bin Haji Osman, Haji Abdullah Abbas Nasution, Tuan
Haji Abdul Ghani bin Haji Awang, Tuan Haji Muhammad Said bin Muhammad Taib, Haji
Ahmad bin Haji Awang, Syeikh Abdul Malik, Sayid Abdul Rahman bin
Muhamad al-Idrus (Tukku Paloh) dan Sayyid Ahmad bin Mohammad al-'Aydarus (Tok
Ku Melaka).
Selain itu, Patani
juga menyumbang kepada percambahan institusi pondok dengan munculnya
tokoh-tokoh ulama dari Patani seperti Sheikh Daud al-Fatoni (1769-1847), Sheikh
Nur al-Fatoni (1829-1908), Shaikh Zainal Abidin al-Fatoni (1820-1913) dan
Sheikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatoni (1856-1908).
Di Kedah, antara
ulama yang terkenal pada hari ini adalah Hj Salleh Musa Sik, Hj Zakaria Jeneri
Sik, Hj Azhari Gulau Sik, Hj Abd Rahim Pendang, Hj Jusuf Pendang, Hj Wahab
Hassan (Ust Awang Lanai), Hj Rifae Carok Sanglang dan Syeikh Sanussi
Tariqat Nasyabandi.
Institusi terlibat
dengan institusi pondok adalah Pusat Pembangunan Pondok Berhad dan Yayasan
Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM). Selain dua entiti ini, majlis agama Islam
di setiap negeri juga berperanan memantau perkembangan pondok-pondok pengajian
yang wujud.
Sukar untuk
menjadikan institusi pondok sebagai aliran perdana dalam sistem pendidikan
moden kerana berhadapan dengan pelbagai cabaran. Cabaran utama ialah kekurangan
dari segi kemudahan asas tempat pembelajaran seperti bangunan dan sistem
pendawaian elektrik yang usang, kurang kelengkapan asrama dan peralatan serta tiada
kemudahan ICT. Akibatnya pelajar tidak merasai keselesaan belajar dan meneroka
dunia siber.
Kedua, tenaga
pengajar di pondok terdiri daripada bekas-bekas pelajar lulusan pondok. Tidak
ramai yang memiliki ijazah apatah lagi kombinasi kursus agama dan kemahiran. Peningkatan
pengetahuan dan kemahiran diuruskan sendiri berdasarkan keupayaan kewangan
pentadbir pondok.
Ketiga, sumber
kewangan pondok untuk membayar gaji guru datang dari pelbagai sumber seperti sumbangan
orang ramai, zakat, sedekah, upah dan solat jenazah. Ada pondok yang kreatif
memberanikan diri membuat pelaburan dalam perniagaan tertentu untuk menambah
pendapatan. Gaji yang rendah menyebabkan motivasi guru berada pada aras rendah.
Keempat, institusi
pondok tidak mampu menghadapi tuntutan perubahan ilmu pengetahuan semasa yang
begitu cepat berubah. Ia berlaku kerana institusi ini kekurangan pakar yang
membuat penyelidikan dan kajian untuk menambah baik silibus dan meningkatkan
kualiti pengajaran dan pembelajaran.
Kelima, oleh kerana
kualiti pembelajaran dan pengajaran yang rendah, pelajar akan mengalami masalah
dalam berhadapan dengan bidang pekerjaan yang dapat memenuhi kelayakan sedia
ada yang mungkin mempunyai standar yang lebih tinggi.
Terdapat pelbagai
langkah yang boleh dilaksanakan oleh pelbagai agensi ialah mewujudkan profil
sekolah pondok yang wujud di seluruh negara. Kewujudan profil ini dapat
membantu pihak kerajaan memberi bantuan dan menggariskan satu bentuk silibus
yang dapat menaikkan imej institusi pondok di Malaysia.
Dari segi autonomi,
pendiri pondok memiliki kuasa yang luas dalam pentadbiran dan kewangan, oleh
itu, kawalan khusus perlu dikenakan ke atas pondok ini supaya dasar dan garis
panduan yang menepati kehendak pendidikan negara dapat diserapkan dalam silibus
pengajaran dan pembelajaran. Memberi kebebasan kepada pondok untuk menentukan
hala tuju sendiri boleh menyebabkan penyerapan unsur subversif dalam kalangan
pelajar.
Mungkin pada satu
hari nanti institusi pondok akan menjadi perhatian masyarakat kerana kelebihan
pendidikan yang diberi adalah memberi ilmu dan membentuk karakter pelajar.
Kebimbangan ibu bapa terhadap masalah sosial hari ini boleh menolak minat ibu
bapa untuk menjadikan pondok sebagai pilihan mereka dalam memastikan anak-anak
tidak terpengaruh dengan pelbagai masalah sosial yang merosakkan masa depan
anak-anak.
Lagi pun sudah ada
contoh pelajar pondok yang berjaya seperti yang ditunjukkan oleh Dr Muhammad Afifi al-Akiti, felo pensyarah
dalam bidang pengajian Islam di Fakulti Teologi, Universiti Oxford yang
memulakan pengajian sebagai pelajar pondok. Meneruskan pengajian ke Queen
Belfast dalam bidang falsafah skolastik dan sejarah sains. Dari sinilah beliau
berpeluang mendapat pelbagai anugerah biasiswa untuk belajar ke peringkat
sarjana dan doktor falsafah. Keupayaan beliau amat terserlah apabila berupaya
bertutur dalam tujuh bahasa.
Menukar sistem
pengajaran dan pembelajran di pondok merupakan cabaran besar agensi kerana
bentuk dan pola berfikir pendiri pondok yang telah lama berakar umbi.
Pendekatan yang berstrategik boleh membawa masuk elemen-elemen trasformasi
supaya proses perubahan dapat dibuat secara sistematik.
Institusi pondok
wajar digalakkan memperkenalkan kursus-kursus keusahawanan dalam kalangan
pelajar kerana mereka bergerak atas kewangan sendiri. Pengenalan kursus ini
dapat melatih pelajar menjadi lebih bebas dan berdikari untuk menjana
pendapatan sendiri. Pondok juga boleh didedah dengan pelbagai aktiviti komuniti
supaya penglibatan ahli komuniti dalam pembangunan pondok dapat diperkasa.
Impaknya ialah komuniti merasai kehadiran pondok dan ingin membantu pelajar
dalam pebagai bentuk.
Institusi pondok di
Malaysia masih belum berkembang maju berbanding kemajuan yang dicapai di
Indonesia dan Thailand. Di kedua-dua negara tersebut, pengurusan pondok sudah
mencapai tahap universiti iaitu sekolah pondok yang kecil dan daif telah
berkembang menjadi sebuah universiti. Mereka juga berupaya menarik minat ramai
pelajar dari seluruh dunia. Sudah sampai masanya pengusaha sekolah pondok di
Malaysia berganding bahu dengan pelbagai agensi kerajaan, universiti dan
pertubuhan bukan kerajaan untuk melihat kelemahan dan kekurangan yang ada pada
institusi pondok supaya pelajar-pelajar yang dilahirkan duduk sama rendah dan
berdiri sama tinggi dengan pendidikan arus perdana.
No comments:
Post a Comment