Saturday, January 05, 2013

Salah faham punca konflik rumah tangga






"Ustaz, tengok ni.."

Saya menunjukkan tajuk berita tentang seorang wanita dalam pantang yang dibelasah suami kepada rakan semasa kami bersama-sama membaca surat khabar.

Puncanya ialah si suami berang kerana isteri berpelukan dengan lelaki lain. Namun si isteri menyatakan ia hanyalah salah faham kerana sebelum kejadian, ada dua jiran lelaki sedang mencucuh rokok dalam kawasan rumah dan terserempak dengan suaminya.

Kisah ini sangat mudah difahami kerana kejadian yang berlaku melibatkan salah faham tetapi impkanya ialah seluruh badan isteri cedera, motosikal dibakar dan pakaian mangsa turut musnah.

Keluarga menjadi nukleus kepada masyarakat dan negara. Keluarga yang bahagia tidak akan berlaku kecederaan kepada mana-mana pihak walaupun wujud salah faham dan prasangka kerana penyelesaiannya berbagai-bagai.

Mangsa lain ialah anak-anak yang bakal kehilangan sentuhan kasih-sayang kedua-dua ibu dan bapa. Dalam kes ini, anak yang masih kecil tentulah masih perlu diberi perhatian khususnya hubungan kasih-sayang, pendidikan dan perbelanjaan harian. Selepas suami dihukum nanti, siapa pula yang akan bertanggungjawab menguruskan anak-anak mereka? Akhirnya, datuk dan nenek yang membesarkan cucu.


No comments:

Post a Comment