Wednesday, March 28, 2012

Perbuatan baik akan dikenang




Sangat senang membuat kebaikan dan kebajikan


Tunjukkan adab dan sopan di mana saja kita berada kerana suatu hari nanti tentu ada balasan yang baik.

Ada kalanya kita membiarkan orang lain sengsara kerana kita tidak merasa apa-apa dengan kesengsaraan tersebut. Ada orang yang memiliki kereta tetapi enggan memberi pinjam kepada jirannya yang hendak ke hospital. Ada orang yang hidup senang-lenang tetapi rakannya terpaksa menahan lapar kerana kehilangan pekerjaan. Ada orang yang menghina dan mengeji di atas kelemahan rakan-rakan sekerja tanpa ada rasa belas ihsan.

Kepada orang yang memiliki sifat-sifat ini, kita hadiahkan sebuah kisah tentang adab yang baik.

Sepasang suami isteri pergi ke sebuah hotel pada jam dua pagi untuk mencari bilik, namun tidak ada yang kosong. Mereka merayu kepada pengurus hotel, akhirnya ditawarkan bilik pengurus itu sendiri dengan percuma. Selepas bermalam, pasangan berkenaan mengucapkan terima kasih.

Dua tahun selepas itu, pengurus hotel tadi menerima tiket kapal terbang ke New York. Di sana, dia ditunjukkan Hotel Waldolf-Astoria dan serta-merta ditawarkan pekerjaan. Dengan senang hati, dia menerima pelawaan tersebut. Pemilik hotel merupakan pasangan suami isteri yang telah dibantunya sebelum itu. Jasanya dikenang walaupun agak lama. 

Membuat baik adalah perkara yang paling senang dan menggembirakan, lebih-lebih lagi jika kita tahu akan ada balasan. Namun adalah lebih baik dan cemerlang jika kita membuat baik kerana memahami bahawa nilai kebaikan itu akan dikenang sepanjang masa.


Post a Comment