Dialog penting untuk bentuk persepsi positif |
Apakah persepsi kita terhadap rakan-rakan, pelanggan dalam organisasi, adik-beradik atau kenalan biasa? Adakah ia persepsi positif atau negatif?
Sekarang kita terbalikkan pula soalan tadi dan ia berbunyi begini: Apakah persepsi orang lain: rakan-rakan, pelanggan, adik-beradik dan kenalan baru terhadap kita? Adakah persepsi mereka positif atau negatif, menerima atau menolak kehadiran kita?
Membina persepsi yang positif mengambil masa kerana ia melibatkan kefahaman dan keyakinan. Untuk meyakinkan sesuatu perkara memang mengambil masa kerana ia perlu dilihat dan dirasai. Namun untuk membentuk persepsi negatif, ia boleh berlaku dalam sekelip mata. Malah tidak perlu bersusah payah.
Ramai tokoh masyarakat, selebriti atau personaliti yang berjaya membina persepsi positif yang berkesan malah ramai juga yang membawa imej negatif sehingga ke akhir hayat.
No comments:
Post a Comment