Friday, February 03, 2012

Rakyat lebih percaya NGO berbanding kerajaan





Rakyat Malaysia menaruh kepercayaan kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan perniagaan sebanyak 58 peratus, berbanding kerajaan berdasarkan barometer kepercayaan Edelman 2012.

Menurut kajian di kala­ngan orang awam, lima sektor industri yang paling dipercayai terdiri daripada teknologi (85 peratus), telekomunikasi (81 peratus), perbankan (78 peratus), perkhidmatan kewangan (77peratus), automotif dan makanan dan minuman (masing-masing 75 peratus).

Sektor perbankan dan perkhidmatan kewangan me­nurun dari segi tahap kepercayaan di peringkat global dan menjadi dua sektor yang paling kurang menerima kepercayaan di Perancis, Sepanyol, Brazil, Jepun, dan Korea Selatan berikutan masalah kewangan yang dihadapi di Zon Eropah.

Bagaimanapun, Sektor teknologi kekal sebagai sektor yang paling dipercayai di seluruh dunia.

Berdasarkan kajian, walau­pun kepercayaan terhadap perniagaan tinggi, namun 54 peratus orang awam percaya bahawa kerajaan perlu memainkan peranan yang lebih untuk mengawal selia perniagaan, berbanding jumlah 49 peratus di peringkat global.

“Ini termasuk melindungi orang awam daripada amalan perniagaan tidak bertanggungjawab dan memastikan perilaku korporat yang bertanggungjawab.

“Manakala, sejumlah 84 peratus daripada orang awam percaya bahawa perniagaan perlu terlibat dalam menyelesaikan masalah sosial dan alam sekitar dan 84 peratus percaya bahawa penting untuk perniagaan menangani keperluan masyarakat tanpa mengorbankan pulangan kewangan pemegang saham,” katanya.


(Sinar Harian, 2 Februari 2012)

 

No comments:

Post a Comment