Wednesday, February 29, 2012

Pelbagaikan sumber maklumat





"Jangan terlalu bergantung sangat pada surat khabar harian, cuba la baca portal online yang lain, barulah dapat tahu apa cerita sebenar."

Saya memberi pandangan kepada rakan-rakan ketika kami sedang membelek surat khabar yang menjadikan isu seorang pemimpin politik yang dikatakan kena tangkap berkhalwat. Hampir semua akhbar perdana menyiarkan kisah ini tetapi mendapatkan satu sumber sebagai kesimpulan tentulah kurang bijak.

Di kebanyakan tempat di negara ini telah disambungkan dengan teknologi tanpa wayar khususnya internet. Orang-orang muda sangat suka kerana mereka tidak perlu mengeluarkan wang untuk membayar bil setiap bulan. Oleh kerana golongan ini yang paling aktif menggunakan perkhidmatan internet untuk mendapat maklumat, berita dari akhbar harian dengan mudah dibandingkan dengan maklumat dari portal online yang sentiasa dikemas kini setiap minit.

Dalam kalangan orang-orang tua, generasi yang sangat lambat untuk mengenal IT, surat khabar dianggap sebagai pembawa berita yang mesti dipercayai, lalu cerita ini dijaja sepanjang hari. Keadaan ini tidak akan berlaku kepada orang muda kerana mereka juga sentiasa mengemas kini maklumat lebih-lebih lagi terdapat medium sosial yang telah menjadi "ketagihan" dan mesti dilayari.

Selain boleh diakses melalui komputer riba atau tablet, kemudahan wi-fi ini telah dimuatkan dalam kebanyakan telefon pintar hari ini. Di mana-mana mereka boleh mengakses maklumat tanpa ada sekatan.


No comments:

Post a Comment