Monday, February 06, 2012

Tetapkan fokus





Ketika mengunjungi sebuah pasar raya besar, saya terpandang dua buah papan permainan dart yang berbeza saiz. Satu bersaiz besar dan satu lagi kecil. Harganya pun tentulah berbeza. Agak lama juga saya membelek kedua-dua papan dart itu sambil berfikir kelebihan dan kekurangannya. 

Selepas itu saya membuat keputusan tidak membeli kedua-duanya kerana tidak berkenan.

Fokus saya ke pasar raya itu ialah membeli tiga helai seluar panjang untuk kegunaan ke tempat kerja. Ketiga-tiga helai seluar berkenaan saya dapat cari dan menepati spesifikasi yang dikehendaki.

Dalam hidup kita, banyak sekali tarikan-tarikan luaran yang mengkehendaki kita untuk menyimpang daripada fokus kerja. Banyak juga masa yang dihabiskan semata-mata melayan keperluan yang tidak sewajarnya dicari. Justeru kita kena pandai menguruskan keperluan dan kehendak hidup supaya tidak membazir.



No comments:

Post a Comment