Friday, June 17, 2011

Pertimbangan membeli kereta baru








Terfikir untuk membeli kereta baru? Bagi mencari sebuah kereta baru yang benar-benar memenuhi kriteria yang disenaraikan bukanlah mudah kerana ia mungkin memakan masa lama dan sukar, tetapi jangan stres. 

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah jangan menghabiskan masa dengan mencari terlalu banyak informasi melalui Internet kerana anda mungkin tidak mahu melebihi bajet yang ditetapkan kerana terlalu rambang mata. 

Memperuntukkan lebih banyak wang tidak bermaksud kereta itu lebih tahan lama, terdapat beberapa kereta yang bagus, tahan lama, tidak mahal dan tidak bagus, tidak tahan lama serta mahal. 

Semua pihak tahu adalah penting membuat kajian sebelum berfikir untuk melakukan uji pandu di pusat pengedar berhampiran, tetapi tidak semua mengetahui langkah-langkah tinjauan yang akan membawa kepada persetujuan adil pada akhir perbincangan. 

Langkah pertama yang perlu dilakukan adalah melakukan kajian dari segi kereta yang sesuai dengan kewangan anda, meneroka beberapa kenderaan kemungkinan (termasuk kereta terpakai) dan mengunjungi lebih dari satu pusat pengedar kereta bagi melakukan beberapa perbezaan sebelum memutuskan pembelian. 

Berbekalkan kajian berkenaan, apabila anda mengunjungi pusat pengedar dengan keyakinan, pengetahuan dan potensi fikiran terbuka, anda sudah arif dengan penerangan yang diberikan dan boleh melangkah keluar bila anda mahu. 

Kesalahan biasa, fikir secara rasional 

Berdasarkan kajian dilakukan melalui Internet, pembeli perlu mengetahui, bila, di mana untuk membelanjakan wang diperlukan sebelum memutuskan untuk membeli. Sebagai permulaan, kenal pasti dahulu adakah anda benar-benar memerlukan kenderaan baru, hanya kerana anda terpaksa membelanjakan RM80 untuk mengisi minyak setiap minggu tidak bermaksud ia adalah perlu untuk menukar kepada kereta lebih kecil. 

Ketersediaan hibrid misalnya dengan harga yang tidak semua mampu milik, jadinya sesuatu yang kecil mahupun hibrid mungkin akan menjimatkan wang bagi kos minyak atau membuatkan anda berasa lebih baik tentang diri sendiri, tetapi ia bukanlah semestinya pilihan murah, khususnya bagi anda yang sudahpun memiliki kereta kurang kecekapan bahan bakar. 

Realitinya anda masih perlu melakukan kiraan. Kereta yang lebih cekap melibatkan lebih kos pada masa kini, malah nilai kereta juga akan turun sekiranya mahu dijualkan kembali, tidak seperti nilai hartanah yang sentiasa meningkat. 

Sekiranya anda memutuskan untuk membeli kereta baru, seharusnya lebih peka tentang urusan harga keseluruhan kereta berkenaan berbanding bayaran bulanan. Kebiasaannya pengedar lebih gemar membuat kiraan kemampuan pembeli berdasarkan bayaran bulanan, tetapi ia boleh membuatkan anda tertipu, sekiranya dilanjutkan lebih lama, lebih banyak wang yang dilaburkan. 

Langkah lain adalah bekerjasama dengan jabatan jualan pengedar Internet berbanding bersemuka dengan jurujual. Ini kerana jurujual lebih mencuba untuk mendapatkan keuntungan, lebih mahal harga jualan lebih tinggi komisen yang diperoleh. Manakala pengurus Internet mendapat gaji dan bonus berdasarkan volume. 

Semua perkara yang dinyatakan perlu dipertimbangkan oleh pembeli sebelum berkira-kira untuk membeli kereta baru.


(Sinar Harian, 16 Jun 2011)
Post a Comment