Friday, June 24, 2011

Masalah sosial merosakkan diri







Media melaporkan seorang pelajar perempuan sekolah menengah meraih RM30,000 semasa cuti sekolah pada tahun lepas. Pelajar tersebut mengenakan bayaran RM250 hingga RM800 untuk membeli barangan mewah seperti iPhone. Jika terdapat pelanggan yang hendak ‘menyewa’ selama sebulan, bayaran RM300 akan dikenakan.

Di sebalik khidmat menjual diri, ada sebilangan pelajar yang menggunakan laman sosial Facebook untuk menjual gambar berahi kepada pelanggan yang berminat dengan bayaran RM10. Gambar istimewa ini dihantar melalui telefon bimbit.

Kecanggihan teknologi maklumat memberi ruang dan mencipta peluang kepada golongan remaja khususnya pelajar sekolah untuk berusaha sendiri bagi membeli gajet elektronik yang mereka mahu. Hendak harapkan ibu bapa mungin tidak dapat, jadi dengan menjual diri dapatlah memiliki gajet yang ditawarkan.

Kegilaan remaja untuk mendapatkan iPhone atau iPad menggerakkan daya fikir mereka tanpa dapat membezakan mana satu kerja yang bermoral dan yang mana satu tidak.

Mencari pelanggan untuk melacurkan diri lebih mudah pada hari kerana institusi masyarakat yang bersifat kompleks dan dengan hal masing-masing. Unit asas masyarakat iaitu keluarga berada dalam situasi yang tidak stabil menyebabkan pendidikan anak-anak terganggu. Apabila mereka membesar, model ikutan mereka adalah artis, bukannya ibu bapa sendiri.

No comments:

Post a Comment