Wednesday, June 01, 2011

Belia Singapura alami perubahan






Satu kajian global mengenai belia Singapura mendapati 53 peratus daripada mereka yang berusia 16 hingga 22 tahun mengatakan lebih suka menyerahkan ‘deria bau’ daripada menyerahkan teknologi seperti komputer riba dan telefon bimbit.

Teknologi dipandang sebagai alat untuk generasi hari ini mengetahui perkembangan dunia semasa.

Kajian juga mendapati keadilan menjadi perangsang kedua paling penting kepada mereka. Penyelidikan tersebut menunjukkan belia Singapura semakin menolak kebendaan seperti lima ‘C’ iaitu ‘cash, credit card, car, condominium and country club’, dan mula beralih pada ‘C’ yang baru iaitu ‘commune, connection and community’.

Hasil dapatan ini merupakan sebahagian daripada kajian global ke atas belia yang berusia 16 hingga 30 tahun di 17 negara termasuk Singapura, Malaysia dan China. Tumpuan dilakukan ke atas 9,000 belia yang dilakukan secara kaji selidik dalam talian dan wawancara berkumpulan.

Penyelidikan yang dikenali sebagai ‘Kebenaran tentang Generasi Muda’ juga mendapati belia Singapura tidak lagi tertarik dengan konsep ‘menang semua benda’. Sebaliknya, mereka menekankan keperluan untuk melihat gambaran yang lebih besar dan lebih menumpu pada kebahagiaan dan kurang menekankan pada kejayaan atau kemenangan.

Penyelidikan yang dilakukan oleh Global McCann Worldgroup melihat motivasi belia dan berusaha untuk mengungkap apa yang berbeza daripada generasi sebelumnya.

Eric Leong, Strategik Planner untuk Worldgroup McCann, berkata ‘ketika kita bercakap tentang belia Singapura, generasi hari ini telah memiliki pendidikan yang lebih selesa dan kerana itu, harapan, keinginan dan keperluan mereka berbeza daripada generasi sebelumnya.

‘Mereka jauh lebih santai ketika datang ke tempat kerja, mencari tempat di mana mereka dapat bersosial, di mana mereka boleh mempunyai sedikit keadaan yang menyenangkan serta dorongan cara bekerja yang berbeza.’

No comments:

Post a Comment