Saturday, October 24, 2009

Arnica Montana

Bertindak pada bahagian yang sebabkan kecederaan, jatuh, dipukul atau lebam. Bau busuk dan reput kerana dijangkiti kuman. Hilang rasa (apoplexy), merah seluruh muka. Selepas kecederaan trauma dan ketegangan otot-otot. Tindakan Arnica baik ketika keadaan plethoric (cecair badan yang berlebihan), pitam kerana lemah atau pitam kerana darah kurang kualiti, bengkak jantung kerana sesak nafas. Bertindak sebagai tonik otot-otot. Trauma kerana sedih dan menghadapi masalah kewangan. Anggota hujung-hujung dan badan keseluruhannya rasa sakit jika dipukul dan sendi tergeliat. Tilam tempat tidur rasa keras. Kesan-kesan nyata pada darah seperti aliran darah lambat, kurang merah (ecchymosis) dan tumpah darah. Darah mengalir tenang tapi nampak kehitaman dan kebiruan. Cenderung untuk tumpah darah dan mengalami demam, kemerosotan pada tisu-tisu, dijangkiti kuman dan bisul (yang belum matang). Rasa sakit, tidak dapat berjalan tanpa bantuan dan lebam. Urat menyucuk-nyucuk yang mengganggu paru-paru dan perut. Rheumatik pada otot-otot dan tisu-tisu tendon terutama di belakang dan bahu. Enggan tembakau. Influenza. Darah berketul-ketul. Bengkak buah zakar.

Fikiran: Tidak sedar, lain cakap lain jawab. Bendalir keluar tanpa kawalan terutama typhoid. Rasa tidak ada harapan. Gelisah. Tidak berupaya untuk melaksanakan kerja-kerja yang aktif atau berat. Muka muram, sangat sedih dan cakap perlahan. Sensitif. Sedikit meracau atau tidak sedar diri sepenuhnya terutama selepas demam malaria. Mahu ingat; lupa perkataan yang hendak dicakap. Takut dipukul atau disentuh. Serangan penyakit yang membawa derita; angina pectoris. Meracau kerana arak. Tidak suka simpati. Takut, orang ramai; fikir mati sepanjang malam sebabkan tekanan pada jantung.

Kepala: Panas tapi badan sejuk; keliru; berdenyut-denyut. Kulit kepala rasa mencengkam. Pening dengan rasa loya, lega bila baring. Dahi sejuk. Sakit kepala seperti ditekan. Sakit urat dan semakin teruk dengan pergerakan; sakit pada saraf. Sakit di sebelah pagi bila berjalan dan ditempat terbuka, kemudiannya pening. Sakit menyucuk-nyucuk di pelipis (tepi dahi). Gegaran dalam kepala.

Mata: Diplopia kerana trauma; lumpuh otot-otot mata; tumpah darah di retina. Kesan lebam terasa selepas cedera. Mesti selalu buka mata, pening bila tutup. Cengkung dan separuh tertutup. Radang mata; hitam kebiruan.

Telinga: Sakit kerana kesan-kesan lebam; menyucuk-nyucuk. Susah dengar kerana gegaran. Berdengung. Berdarah.

Hidung: Berdarah setiap kali batuk.

Muka: Cengkung. Bibir mengelupas. Bengkak merah di pipi dengan rasa menyucuk dan sakit seperti dicubit; bibir bengkak; kepala panas tetapi badan sejuk. Bibir bawah bergetar.

Mulut: Bau busuk; kering dan haus; rasa pahit. Terbakar dari pangkal lidah hingga ke esofagus. Sakit gigi selepas pembedahan; melekat. Gusi bengkak. Lidah berselaput putih.

Kerongkong: Rasa terbakar, panas dan menyucuk-nyucuk. Muntahkan makanan jika makanan tidak terus turun ke dalam perut.

Keinginan: Cuka; makanan masam; minum arak; air sejuk; ingin minum berterusan.

Enggan: Daging; susu; tembakau.

Makanan/Minuman: Sakit dalam perut dan usus (epigastrium) selepas makan. Rasa lapar sebelah petang; sakit perut selepas makan. Hilang selera makan. Malam rasa haus dan selalu hendak minum air.

Perut: Sakit perut semasa makan. Sendawa; pahit seperti telur kemuruk. Muntah darah kerana cedera; gumpalan darah; semakin banyak keluar bila makan atau minum. Perut sakit sepanjang masa.

Abdomen: Kembung; ada angin. Sakit perut dengan cirit-birit. Sakit di sekitar pusat bila bergerak; menyucuk-menyucuk terutama di bawah tulang rusuk; mengganggu pernafasan.

Najis: Keluar tanpa sedar; cirit-birit. Najis licin; berlendir; warna coklat. Berak berdarah dan nanah; sakit ketika berak. Perlu baring setiap kali lepas berak.

Kencing: Tahan kencing. Sakit semasa kencing. Pundi-pundi kencing terjejas kerana kecederaan; tunggu lama ketika kencing, air kencing warna coklat kemerahan (ada darah).

Organ-Organ Seks: Zakar dan buah zakar bengkak; keunguan dan merah selepas mengalami kecederaan. Bahagian kulup pada zakar menjadi ketat selepas beberapa geselan. Pengumpulan cecair serous sebabkan zakar membengkak (hydrocele) kerana lebam. Puting dada luka; bengkak buah dada kerana cedera. Pundi-pundi kencing jatuh kerana gegaran. Perempuan hamil mengalami keguguran kerana jatuh, terkejut, gugup atau gembira. Sakit yang terlalu lama dan menderita kerananya. Sakit selepas bersalin.

Organ-Organ Pernafasan: Batuk kokol; mata merah, hidung berdarah. Asma; tidak boleh tidur sebelum tengah malam. Keluar darah dari paru-paru selepas cedera. Dada kiri rasa menyucuk-nyucuk dengan batuk-batuk kecil; sakit dalam otot-otot tulang rusuk.

Jantung: Rasa tekanan pada tulang dada; rebah; sesak nafas; angina pectoris.

Kakitangan/Belakang: Sakit belakang kerana kerja kuat; sakit bila bangun dari tidur pada sebelah pagi. Sakit di tengah tulang belakang semasa duduk. Kaki dan tangan tergeliat. Tidak dapat jalan lurus.

Kulit: Gatal dan rasa terbakar; jerawat kecil meletus, bisul kecil muncul tiba-tiba. Darah yang keluar semakin kurang warna. Melecet. Acne indurate.

Tidur: Sangat mengantuk; bangun dari tidur dengan rasa panas di kepala, ingatkan mati dan badan cedera.

Demam: Menggigil seluruh badan dan kepala; panas dalam kepala, muka merah, tangan sejuk. Pinggul belakang dan lengan rasa lebam-lebam. Demam sejuk, sekejap-sekejap; waktu pagi. Sentiasa berubah-ubah kedudukan.

Melarat: Pergerakan; sentuhan; bunyi bising; berbaring; udara sejuk; bercakap; minum arak.

Lega: Tempat terbuka; duduk tegak; berbaring dengan kepala ke bawah.

Konstitusi: Perempuan dalam keadaan bimbang tetapi mengharap. Plethoric; menyatakan perasaan secara langsung dan muka sangat merah; orang yang mengalami tekanan perasaan yang berlarutan biarpun hanya mengalami kecederaan ringan; rambut hitam; otot-otot kecut; kulit muka cerah; rambut merah kekuningan.

Sebab-Musabab: Kecederaan mekanikal; kuat bekerja; minum arak; marah; meradang.

Patologi: Stroke (berdarah dalam otak); darah beracun selepas pembedahan; keguguran; haid berlebihan dan banyak; hidung berdarah; jantung seperti dipulas-pulas; kepala terhantuk; tidak dapat kencing; asma dan lenguh; sakit otot-otot; pening; letih; sikap tenang (relax); sendi tercabut; bengkak sendi; salah urat; buah zakar sakit; simpul biawak (varicose veins); rheumatik; influenza; angina pectoris; batuk kokol; diplopia; salindah; tulang retak; mata cedera; kanak-kanak kencing malam.

Simptom Utama: Lebam kebiruan; cedera mekanikal; letih selepas kerja atau bersukan.

No comments:

Post a Comment