Tuesday, July 21, 2020

COVID-19: Timbang wajibkan pelitup muka




Perutusan perdana menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin mengenai pertambahan kluster COVID-19 di seluruh negara menimbulkan persoalan sama ada akan berlaku gelombang kedua pandemik ini ataupun tidak.

Kebanyakan kluster ini muncul daripada warganegara dan bukan warganegara yang baru balik dari luar negara, meningkatkan bilangan kes baru yang dikesan di seluruh negara. Ia bukan sahaja berlaku di Semenanjung Malaysia malah terdapat kluster di Sarawak.

Dalam ucapan beliau, perdana menteri turut menyentuh mengenai kunci kepada pembedungan kes iaitu kerap mencuci tangan, mengambil langkah jarak sosial dan memakai pelitup muka di tempat awam. SOP yang disyorkan perlu dipatuhi jika masyarakat mahu terus merasai kebebasan bergerak pada masa ini.

Ketegasan beliau terhadap kebebasan yang diberi dapat diteliti dalam nada keras iaitu kerajaan sedang menimbang untuk mewajibkan orang ramai memakai pelitup muka apabila berada di tempat awam. Pasar raya, pasar basah, sekolah, kaunter pejabat dan restoran merupakan tempat-tempat yang kerap dikunjungi orang ramai.

Biarpun tempat-tempat ini menyediakan laluan masuk dan keluar, peringatan menuci tangan dan pelaksanaan penjarakan sosial. Ia kurang diikuti kerana lalai dan lupa dengan pandemik yang sedang berlaku. Bergesel bahu, bersentuh tangan dan tidak kisah dengan cecair nyahkuman adalah pandangan yang kerap dilihat di tempat-tempat awam ini.

Di kaunter bayaran, petugas kaunter tidak memakai sarung tangan atau pelitup muka memulangkan baki bayaran dengan menyentuh tapak tangan pelanggan tanpa rasa bersalah.

Begitu juga di kedai runcit, pemilik kedai tidak endah dengan SOP keluar masuk seperti buku catatan masuk pelanggan, botol cecair nyahkuman yang semakin kosong atau pengimbas suhu yang kehabisan bateri.

Senario ini berlaku kerana pelbagai sebab namun yang utama ialah tidak mahu mengeluarkan kos sendiri. Kesannya terhadap perniagaan amat perit apabila pelanggan yang masuk ke premis dikenal pasti sebagai mangsa COVID-19 ini. Antara impak tersebut ialah orang ramai tidak mahu lagi datang ke kedai, memandang negatif premis yang tidak mempedulikan SOP dan menyumbang kepada ekonomi tidak produktif.

Tahap kesedaran yang realtifnya masih rendah terhadap kepentingan penjagaan kesihatan diri turut menyumbang kepada sikap tidak peduli dengan kesihatan orang ramai. Ia boleh dikaitkan dengan kempen yang kurang meresap ke dalam fikiran orang ramai untuk mematuhi SOP dan menjaga kepentingan kesihatan diri dan keluarga.

Dalam fasa PKPP ini, instrumen propaganda kerajaan wajar menggiatkan tindakan pemakluman dan melaksanakan perdampingan sosial yang lebih kerap supaya mesej perdana menteri ini dapat disampaikan ke semua segmen masyarakat.

Proses pemantauan dan amaran perlu digandakan kepada premis yang gagal menyediakan SOP atau catatan log masuk pelanggan mereka. Ketegasan melaksanakan arahan ini bermakna melemahkan penularan COVID-19 dengan lebih pantas.

Kita semua tidak mahu lagi berada di rumah selama dua bulan tanpa melakukan kerja produktif.

No comments:

Post a Comment