Friday, July 10, 2020

COVID-19: Kluster Perhimpunan Sri Petaling berakhir





Kluster Perhimpunan Sri Petaling yang menjadi pencetus kepada pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) COVID-19 di Malaysia diisytiharkan tamat pada 8 Julai 2020 apabila tidak ada kes selama 28 hari. 

Kluster ini merupakan penyumbang terbesar kepada kes-kes positif COVID-19 dan bermula pada 11 Mac 2020, melibatkan 36 kematian.

Penularan virus dikatakan dibawa dari luar negara dan bergerak bebas dalam kalangan 16,000 orang peserta. Seramai 1,500 peserta bukan warganegara telah membawa pulang virus ini ke negara masing-masing dan menggesa kerjasama serantau bagi menangani penularan wabak.

Kementerian Kesihatan Brunei telah memberi maklum balas kepada Kementerian Kesihatan Malaysia mengenai kes positif COVID-19 rakyat negara itu yang baru pulang dari perhimpunan Tabligh di Masjid Sri Petaling. 

Tindakan kerajaan Malaysia ialah mengumumkan langkah drastik menghalang penularan wabak dalam masyarakat melalui pelbagai langkah keras yang telah berjaya mengekang virus daripada terus merebak.

Pihak polis menggesa peserta perhimpunan tampil ke pusat kesihatan untuk membuat saringan kesihatan. Masyarakat juga memberi bantuan maklumat kepada polis apabila diketahui peserta perhimpunan berada di sekitar mereka. 

Malah polis mengambil tindakan terhadap peserta yang enggan tampil secara sukarela. Usaha ini telah berjaya menyaring ribuan peserta dan kejayaan pada hari ini merupakan impak besar ke atas semua inisiatif yang dijalankan.

Penamatan kluster perhimpunan terbesar ini memberi sinar kepada keadaan hidup seperti biasa yang dilalui oleh rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment