Monday, July 13, 2020

Jumaat Hari Jawi





Tulisan Jawi merupakan refleksi kepada ruh tauhid dan pandangan semesta simbol jati diri bangsa Melayu. Tulisan Jawi telah mencorakkan gaya berfikir dan sikap bangsa Melayu sejak zaman-berzaman.

Kegemilangan dan kekayaan khazanah tulisan Jawi berkembang seiring dengan kejayaan bangsa Melayu di nusantara melalui empayar kesultanan di Tanah Melayu, Sumatera, Selatan Thai, Selatan Filipina dan Borneo.

Tulisan Jawi juga berkembang sebagai alat perantara dalam komunikasi dua hala peringkat serantau dan global ketika Melaka menjadi sebuah pusat perdagagangan terkemuka.

Dua buah negara yang masih mendaulatkan tulisan Jawi adalah Brunei dan Malaysia. Sistem pendidikan di Brunei sentiasa mengukuhkan kedudukan tulisan Jawi seperti mewajibkan semua pelajar tanpa mengira kaum belajar tulsian itu di sekolah kebangsaan. Justeru ramai pelajar Cina yang mahir menulis dan membaca Jawi.

Sekitar tahun 2000-an terdapat surat khabar Harian Ekspres yang menyediakan helaian dalam tulisan Jawi.

Di Malaysia, sistem pendidikan menerapkan elemen tulisan Jawi dalam kurikulum dan diperkukuhkan melalui pengenalan tulisan Jawi di papan tanda jalan di kebanyakan negeri.

Surat khabar Utusan Melayu berperanan sebagai medan generasi muda mengasah kemahiran membaca dan menulis Jawi biarpun akhbar itu tidak lagi diterbitkan.

Di Selatan Thai, Singapura, Kemboja, Vietnam dan Selatan Filipina, penggunaan tulisan Jawi tidak meluas kerana ia tidak popular dan tidak ada nilai bisnes.

Namun tindakan kerajaan yang meluluskan kempen hari Jumaat sebagai Hari Jawi membangkitkan kembali semangat dan kesungguhan umat Islam di Malaysia untuk memartabatkan tulisan Jawi dalam hidup mereka.

Banyak aktiviti yang dilihat dapat mengajak masyarakat menghayati tulisan jawi ini seperti dijadikan urusan rasmi berkomunikasi dalam surat, pertandingan menulis dan membaca serta penerbitan buku. Galakan lain ialah membanyakkan tulisan Jawi bersama tulisan rumi di papan tanda, potongan cukai ke atas papan tanda bisnes yang menggunakan tulisan Jawi dan insentif kelas tulisan Jawi di seluruh negara.

Perkara utama yang harus difikirkan ialah sejauh mana tulsian Jawi memberi nilai komersial ke atas pengguna kerana keperluan penggunaan tulisan ini dilihat semakin tersisih berbanding tulisan rumi.


No comments:

Post a Comment