Friday, July 31, 2020

Pengajaran kepada pemimpin





Bekas perdana menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah menerima hukuman 12 tahun penjara dan denda RM210 juta kerana didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, salah guna kuasa dan penggubahan wang haram berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd (SRC). 

Hukuman dijatuhkan oleh Mohd Nazlan Mohd Ghazali, hakim Mahkamah Tinggi.

Jumlah keseluruhan hukuman penjara adalah 72 tahun namun beliau hanya perlu menjalani tempoh 12 tahun kerana semua hukuman penjara berjalan serentak.

Kes ini merupakan sejarah Malaysia kerana kali pertama bekas perdana menteri dan menteri kewangan yang dijatuhkan hukuman penjara. Malah hukuman yang diterimanya menjadi pengajaran kepada pemimpin politik dan kerajaan supaya menggunakan kuasa dan kedudukan yang diberi dengan baik.

Penyelewengan kuasa dalam kalangan pemimpin politik mencemarkan imej negara apatah lagi Malaysia sering dilihat sebagai ‘negara Islam yang progresif’ dan menjadi inspirasi banyak negara membangun mengejar pembangunan.

Kesan pemenjaraan Najib Abdul Razak ke atas imej dan peribadi beliau amat ketara. Ia memudarkan rekod baik perkhidmatan beliau sebagai pemimpin di peringkat negeri, negara dan kerajaan serta menjejaskan popularitinya di peringkat antarabangsa.

Beliau juga termasuk dalam senarai pemimpin negara-negara yang menyalahguna kuasa dan pengaruh, sebaris dengan pemimpin dari Korea Selatan, Afrika Selatan dan kebanyakan pemimpin dari benua Afrika dan Amerika Selatan.

Dalam negara, imej beliau turut terjejas kerana dipalit dengan kes 1MDB selain daripada projek pembangunan mega, 1Malaysia dan GST yang memberi kesan ke atas kehidupan rakyat. Penglibatan beliau bersama Jho Low atau Low Taek Jho menjadi ‘saluran panas’  dihantar ke Penjara Sungai Buloh, iaitu tempat yang pernah didiami oleh bekas timbalan perdana menteri dan menteri kewangan, Anwar Ibrahim.

Imej ‘tertindas’ menjadikan penyokong beliau lebih agresif dan mahukan sesuatu yang lebih baik bagi menghalang perjalanannya ke Sungai Buloh. Gesaan diadakan pilihan raya umum sudah mula disuarakan oleh penyokongnya di samping kenyataan presiden UMNO, Zahid Hamidi yang menyatakan parti itu akan mengambil keputusan politik.

‘Namun, tentunya kita akan mengambil sesuatu keputusan politik yang agak besar hasil daripada keputusan yang dibuat pada hari ini’.

Melihat kepada rentetan dakwaan ke atas Najib ini, ia bermula apabila kerajaan Pakatan Harapan mengambil alih pimpinan kerajaan apabila memenangi pilihanraya ke-14 pada tahun 2018. Siri pendakwaan ke atasnya dimulakan oleh peguam negara ketika itu, Tommy Thomas yang berazam mahu membuktikan terdapat salah laku Najib dalam kes SRC.Ia juga membawa hasrat bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengheret Najib ke mahkamah kerana salah guna kuasa.

Hari ini, mahkamah telah membuat keputusan yang penting sebagai peringatan kepada semua pemimpin politik negara supaya tidak menggunakan kuasa yang ada untuk kepentingan peribadi. Banyak lagi keperluan rakyat yang boleh diberi melalui cara yang sah dan mengikut undang-undang. 

Terdapat kes-kes yang sedang disiasat oleh pihak berkuasa yang melibatkan pemimpin politik masih dalam siasatan dan sedang dalam perbicaraan. Jika undang-undang diletakkan pada tempat yang wajar dan dihormati, pemimpin yang salah akan menerima nasib yang sama seperti pemimpin-pemimpin terdahulu. 

Penafian melakukan kesalahan tidak hanya berakhir melalui sumpah, sebaliknya harus melalui pelbagai prosiding sehingga mendapat keputusan yang akhir. 

‘Sebagai orang Islam, wallahi wabillahi watallahi saya tidak meminta, saya tidak merancang atau ditawarkan RM42 juta itu’.

Biarpun Najib Abdul Razak menyatakan beliau tidak melakukan kesalahan, ruang untuknya masih terbuka untuk membuktikannya. Biarlah beliau dan pasukan peguamnya merancang dan berusaha melalui pelbagai strategi supaya masyarakat dapat melihat akibat pemimpin yang culas dalam melaksanakan amanah.

Selepas dikenakan penjara 12 tahun, kita menunggu kes yang melibatkan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor yang dibicarakan kerana menuntut bayaran RM187.5 juta daripada projek solar hibrid yang bernilai RM1.25 bilion.

No comments:

Post a Comment