Tuesday, July 14, 2020

COVID-19: Kluster luar negara Rusia 'Novgorod'





Kluster terbaru COVID-19  ‘Novgorod’ yang dikesan di Melaka baru-baru ini telah dikenal pasti berada di Durian Tunggal. Mangsa yang tinggal di kawasan taman perumahan telah pun bergerak di banyak tempat khususnya di kawasan awam  yang mendedahkan virus korona kepada masyarakat.

Mangsa yang bekerja di Rusia merupakan kes terbaru COVID-19 yang diumumkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam tempoh pelaksanaan PKPP yang akan berakhir pada 31 Ogos 2020.

Pendedahan ini memberi kebimbangan kepada masyarakat khususnya di Melaka kerana mereka perlu mengambil tindakan yang lebih teliti apabila keluar dari rumah dan berada di tempat-tempat awam seperti di pasar raya, restoran dan pasar basah. 

Tindakan lain yang perlu diamalkan ialah mengekalkan jarak sosial, kerap mencuci tangan dan mengambil langkah bekerja dari rumah.

Kumpulan pelajar dan kanak-kanak wajar diberi perhatian apabila kes ini muncul kerana pembukaan sekolah dan tadika memberi ruang yang sangat besar kepada penularan COVID-19 memandangkan golongan tersebut kurang pendedahan kepada bahaya wabak ini.

Di sekolah, guru berperanan mengingatkan para  pelajar supaya sentiasa memastikan  tiga langkah utama iaitu mencuci tangan, memakai penutup hidung dan mulut serta mengamalkan penjarakan sosial dipatuhi. Sekiranya guru dan pelajar dapat mendisiplinkan diri masing-masing ketika sesi pembelajaran berlangsung, penularan wabak COVID-19 dapat dibendung.

Andainya berlaku gejala yang cenderung kepada ciri-ciri yang menyebabkan COVID-19, tindakan segera wajar dilakukan supaya keselamatan guru dan pelajar di sekolah diberi keutamaan. 

Hal ini boleh sahaja berlaku kerana mangsa kluster Novgorod ini dimaklumkan telah berjalan di banyak tempat yang berkemungkinan meninggalkan virus korona di tempat tempat yang beliau telah pergi.

Justeru kebimbangan masyarakat harus diredakan dengan langkah-langkah proaktif oleh Kementerian Kesihatan Malaysia melalui pelbagai pendekatan nyahkuman yang dapat mengembalikan keyakinan masyarakat untuk keluar dari rumah dan menguruskan keperluan mereka.

Perkembangan kes ini harus juga dimaklumkan melalui media rasmi kerajaan berkaitan tahap penularan COVID-19  di Melaka. Maklumat yang berterusan dan bersifat terus terang dapat membantu masyarakat membendung penularan wabak ini ke kawasan yang lebih luas.

Makluman yang tidak tepat akan mengundang reaksi negatif masyarakat. Perkara ini seharusnya dielakkan kerana teknologi media massa dan media sosial yang lebih pantas disebarkan kadangkala  menyebarkan maklumat yang salah dan tidak tepat.

Jika hal ini berlaku, tidak balas segera komuniti kerja dan perniagaan sudah tentu akan menghalang pelbagai jenis urusan jual beli  yang menjadi rutin harian masyarakat.

No comments:

Post a Comment